Binckbank komt met nieuwe campagne: voer voor bloggers
Binck, de bijter onder de beleggingsbanken, gooit er wederom een anti-grootbankactie tegenaan. Hugo Rütter van verantwoordelijk bureau New Message dropte de campagne gisteren in de mailbox en schrijft:
‘Binck Bank zendt vanaf vandaag een geheel nieuwe televisie campagne uit. In de drie nieuwe filmpjes onderzoekt Binck een Grootbank om erachter te komen waarom er nog steeds mensen zijn die bij zo’n Grootbank beleggen. Bij de filmpjes hoort een reminder waarin de Binck’s Overstapmap centraal staat.’
De andere filmpjes staan hier op YouTube: ‘Telefoon‘, ‘Klant‘ en ‘Overstapmap‘.
Gistermmiddag schreef Erwin van Lun dit verhaal op mensmerk.nl wat me aan het twijfelen bracht: ‘Binck stuurt filmpjes naar bloggers‘. Hij had ook de mail van Rütter binnengekregen. Maar er niets mee gedaan.
‘Voorheen kreeg je nog persberichten van een site die over twee dagen live ging. Daar heb je dus niks aan, daar kan je niet over schrijven, daar kan je niet naar linken. Met foto’s, filmpjes en live websites zijn online journalisten blij. Het gaat uiteindelijk over realtime beeldende communicatie, dat sluit het beste aan bij de mens,’ analyseert Van Lun. En ook: ‘Merken ontdekken mavens, mensen die op een bepaald gebied alles (willen) weten, en voorzien ze van de juiste informatie op de juiste manier, op de juiste tijd.’
Tja. Mijn eerste reactie was: leuk, een filmpje. Lachen, weer zo’n sarcastische reclamespot van Binck waar ik, áls ik televisie kijk, niet voor wegzap. Een tweede reactie was de vraag: waarom brengen we dit eigenlijk? Antwoord. Omdat het nieuw is, en omdat het visueel is. En omdat het marketing is. En ja, óók omdat Binck het zo op een presenteerblaadje op ons bord gooit. Want zo werkt het kennelijk, als ‘online journalist’.
Credits:
Bureau: New Message
Klant: Binck Bank
Creatie: Lennart Wienecke, Hugo Rütter
Regie: Wim van der Aar
DOP: Theo Bierkens
Productie: hazazaH
Geluid: The Ambassadors
RTV: Suzanne van den Bouwhuijsen
Account: Jan Has, Catherine Dijkstra
Verantwoordelijk bij Binck: Bas van Beusekom, Gerjan de Lange
Deze campagnes zijn wel leuk, maar ik word wel – als klant van zowel Alex als Binck – doodziek van hun akties om “nieuwe klanten” voor ze te gaan werven. Ik vind het al bijna spammen wat ze doen… 🙁 Kom op, Alex/Binck!
Sturen jullie Binck Bank geen nota dan, voor al die publiciteit (:-) ?
Herkenbaar dilemma, maar dan van de kant van degene die voor klanten (online) Pr bedrijft. Wij kiezen er vaak voor om de bloggers eerst te bellen/ mailen of ze uberhaupt geinteresseerd zijn in informatie over de actie of campagne van de klant. Sommigen koppelen terug het sturen van de informatie goeie service te vinden, vragen om exclusiviteit voor een periode, of om extra informatie. Anderen raken hoe dan ook geiritteerd omdat we ze iets ‘opdringen’. It’s a thin line between love and hate.
Ach, het is net als met zappen: je kunt als redacteur toch je deleteknop gebruiken.
Wel erg slim om ze rond te sturen nog vóór ze op tv te zien zijn geweest, zo krijgen we allemaal even dat (prettige) primeurgevoel.
En nog iets anders: bekijk dat filmpje eens waarin ”de grootbank” een argeloze klant domweg berooft… Agressief mag, maar gaat dat niet wat te ver?
Zouden die grootbanken dat wel (moeten) pikken?
Of hebben ze maar te slikken, want geen poot om op te staan (noch tav te leveren druk achter de schermen, noch wat betreft kansen bij de reclamewaakhond)?
@MVO: eens. Dat filmpje gaat inderdaad best ver, vond ik ook wel. Maar de ‘Grootbanken’ worden niet bij naam genoemd. En dat is heel slim van Binck, want dat mag geloof ik nou net weer niet… Misschien komt er wel stront aan de knikker, hebben we weer een follow-up… 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!