Binckbank komt met nieuwe campagne: voer voor bloggers

4 januari 2008, 07:55

Binck, de bijter onder de beleggingsbanken, gooit er wederom een anti-grootbankactie tegenaan. Hugo Rütter van verantwoordelijk bureau New Message dropte de campagne gisteren in de mailbox en schrijft:

‘Binck Bank zendt vanaf vandaag een geheel nieuwe televisie campagne uit. In de drie nieuwe filmpjes onderzoekt Binck een Grootbank om erachter te komen waarom er nog steeds mensen zijn die bij zo’n Grootbank beleggen. Bij de filmpjes hoort een reminder waarin de Binck’s Overstapmap centraal staat.’

De andere filmpjes staan hier op YouTube: ‘Telefoon‘, ‘Klant‘ en ‘Overstapmap‘.

Gistermmiddag schreef Erwin van Lun dit verhaal op mensmerk.nl wat me aan het twijfelen bracht: ‘Binck stuurt filmpjes naar bloggers‘. Hij had ook de mail van Rütter binnengekregen. Maar er niets mee gedaan.

‘Voorheen kreeg je nog persberichten van een site die over twee dagen live ging. Daar heb je dus niks aan, daar kan je niet over schrijven, daar kan je niet naar linken. Met foto’s, filmpjes en live websites zijn online journalisten blij. Het gaat uiteindelijk over realtime beeldende communicatie, dat sluit het beste aan bij de mens,’ analyseert Van Lun. En ook: ‘Merken ontdekken mavens, mensen die op een bepaald gebied alles (willen) weten, en voorzien ze van de juiste informatie op de juiste manier, op de juiste tijd.’

Tja. Mijn eerste reactie was: leuk, een filmpje. Lachen, weer zo’n sarcastische reclamespot van Binck waar ik, áls ik televisie kijk, niet voor wegzap. Een tweede reactie was de vraag: waarom brengen we dit eigenlijk? Antwoord. Omdat het nieuw is, en omdat het visueel is. En omdat het marketing is. En ja, óók omdat Binck het zo op een presenteerblaadje op ons bord gooit. Want zo werkt het kennelijk, als ‘online journalist’.

Credits:

Bureau: New Message

Klant: Binck Bank

Creatie: Lennart Wienecke, Hugo Rütter

Regie: Wim van der Aar

DOP: Theo Bierkens

Productie: hazazaH

Geluid: The Ambassadors

RTV: Suzanne van den Bouwhuijsen

Account: Jan Has, Catherine Dijkstra

Verantwoordelijk bij Binck: Bas van Beusekom, Gerjan de Lange

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    L

    Deze campagnes zijn wel leuk, maar ik word wel – als klant van zowel Alex als Binck – doodziek van hun akties om “nieuwe klanten” voor ze te gaan werven. Ik vind het al bijna spammen wat ze doen… 🙁 Kom op, Alex/Binck!


    4 januari 2008 om 11:32
    MvO

    Sturen jullie Binck Bank geen nota dan, voor al die publiciteit (:-) ?


    4 januari 2008 om 11:39
    amsterdamant

    Herkenbaar dilemma, maar dan van de kant van degene die voor klanten (online) Pr bedrijft. Wij kiezen er vaak voor om de bloggers eerst te bellen/ mailen of ze uberhaupt geinteresseerd zijn in informatie over de actie of campagne van de klant. Sommigen koppelen terug het sturen van de informatie goeie service te vinden, vragen om exclusiviteit voor een periode, of om extra informatie. Anderen raken hoe dan ook geiritteerd omdat we ze iets ‘opdringen’. It’s a thin line between love and hate.


    4 januari 2008 om 11:50
    MvO

    Ach, het is net als met zappen: je kunt als redacteur toch je deleteknop gebruiken.

    Wel erg slim om ze rond te sturen nog vóór ze op tv te zien zijn geweest, zo krijgen we allemaal even dat (prettige) primeurgevoel.

    En nog iets anders: bekijk dat filmpje eens waarin ”de grootbank” een argeloze klant domweg berooft… Agressief mag, maar gaat dat niet wat te ver?

    Zouden die grootbanken dat wel (moeten) pikken?

    Of hebben ze maar te slikken, want geen poot om op te staan (noch tav te leveren druk achter de schermen, noch wat betreft kansen bij de reclamewaakhond)?


    4 januari 2008 om 12:15
    mgvandenbroek

    @MVO: eens. Dat filmpje gaat inderdaad best ver, vond ik ook wel. Maar de ‘Grootbanken’ worden niet bij naam genoemd. En dat is heel slim van Binck, want dat mag geloof ik nou net weer niet… Misschien komt er wel stront aan de knikker, hebben we weer een follow-up… 😉


    4 januari 2008 om 13:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!