Even bellen met buienradar.nl

7 januari 2008, 06:19

Een van de meest opvallende websites van 2007 was ongetwijfeld buienradar.nl. In 2006 wisten we nog maar weinig van deze site, maar daar kwam in februari 2007 verandering in. Inmiddels heeft buienradar een grote vaste schare gebruikers. In mijn ogen is buienradar het levende bewijs dat gratis weggeven van data loont. Ook hebben ze onlangs een nieuwe toepassing toegevoegd waar we vanaf het eerste moment dat de zon weer warmte geeft veel gebruik van gaan maken. Achter de website gaat de familie Rijkaart schuil. Samen met Edwin Rijkaart blik ik, in deze eerste editie van interviews, terug naar 2007 en vooruit naar 2008.

Korte ontstaansgeschiedenis buienradar.nl

Bijna iedereen kent jullie site inmiddels, maar kun je toch nog kort iets vertellen van de ontstaansgeschiedenis? Edwin: “Buienradar is ontstaan in Amerika. De actuele neerslag informatie is daar al jaren gratis beschikbaar via allerlei kanalen. Tot aan de liften van de wolkenkrabbers toe. We zijn in april 2006 begonnen. We wilde eigenlijk al een jaar eerder beginnen maar hadden geen tijd en geld om de flinke investering te doen”.

Succesdagen in 2007

2007 is net afgelopen en het was een top jaar voor jullie dat ook nog eens eindigde met het winnen van de verkiezing van Website van het Jaar in jullie categorie, waar ook nu.nl deel van uit maakte. Edwin: “1 van de drukste dagen was 8 februari 2007. Toen gaf het KNMI een weeralarm af voor sneeuwval. Sneeuw is en blijft bijzonder. Het s woord hoeft maar te vallen en mensen komen al massaal kijken op onze site of het wellicht in hun achtertuintje is. Verder kende de maand juli af en toe flinke pieken. Het natte zomerweer zorgde voor veel bezoekers: het was een fantastische maand met 5,5 miljoen unieke bezoekers”.

Google Zeitgeist 2007

De zoekterm “buienradar” is nummer 3 in de toplijst van Google met snelst stijgende zoektermen (zeitgeist 2007). Edwin: “Het woordje buienradar begint al aardig in te burgeren. Erg leuk. Zeker als ik kijk naar de kritiek op het woord buienradar van de weerbedrijven. Nu gebruiken ze het allemaal om ook gevonden te worden onder dit nieuwe trefwoord in Google”.

Plannen voor 2008

Edwin: “In 2008 gaan we verder internationaal uitbreiden. Dat doen we inmiddels in diverse landen om ons heen. Veel landen beschikken al over een vorm van een buienradar maar wij denken dat er nog ruimte genoeg is voor een nieuwe weersite”. Je vertelde mij laatst dat je met iets ontzettends gaafs bezig bent, een nieuwe website waar iedere Nederlander in 2008 gebruik van zou willen maken. Kun je daar al meer over vertellen? Edwin: “Nee, helaas nog niet. Maar zodra er meer bekend gemaakt kan worden (en dat duurt niet heel lang meer) dan meld ik mij”.

Verdere uitbouw satellietbeelden

Onlangs hebben jullie ook een zogenaamde wolkenradar live gezet. Naast neerslag kunnen we dan ook de zon opzoeken. Kun je hier iets meer over vertellen? Edwin: “De ontwikkeling van de satelliet site loopt goed echter de beelden zijn extreem duur wat de groei kan remmen. Wij maken ons hard voor vrije datapolitiek zodat bedrijven als ons verder kunnen ontwikkelen aan weerproducten. In 2008 wordt er opnieuw naar de KNMI wet gekeken. De weerbedrijven zijn al druk aan het lobbyen binnen de politiek om meer macht naar zich toe te trekken. Een zorgwekkende ontwikkeling voor zowel burgers als bedrijven als die van ons”.

Nieuwe functies

Wat is de laatste functie die jullie hebben toegevoegd? Edwin: “We zijn recent gestart om satelliet met radar te combineren. Voordeel is dat het beeld veel betrouwbaarder wordt.”

Vraag aan de lezer

Welke toepassingen zou jij van buienradar.nl verwachten in 2008?

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Gerard van Enk

    @Erwin daar kan je helaas nog geen gebruik van maken voor je eigen applicatie 🙁 Ik vermoed overigens wel dat Google daar dit jaar mee zal komen.


    7 januari 2008 om 13:36
    Paul Teixeira

    Wellicht een bijzonder vreemde vraag, maar ik vroeg mij af wat het businessmodel is van Buienrader.nl. Met andere woorden, waarmee wordt de omzet gegenereerd. En hoe denken de uitbaters die omzet te verhogen? Of is dit een wel erg nuchtere/naïeve vraag?


    8 januari 2008 om 22:05
    Gerard van Enk

    @Mark de quote van jou bevat niet echt ’t businessmodel, dat is hoe ze geld uitgeven 😉

    Maar volgens het emerce artikel halen ze geld op via advertenties (10 a 15 duizend euro per maand).


    9 januari 2008 om 11:20
    Edwin Rijkaart

    @Paul Wij verdienen ons geld aan advertentie inkomsten.


    9 januari 2008 om 12:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!