Online advertentiebestedingen in UK in 2009 groter dan tv?

9 januari 2008, 05:23

(…)The UK will become the first major economy to see advertisers spend more on the internet than on TV ads, according to the latest forecast from a leading media buying agency. (…)

Wanneer? Rond 2009. Het mediabureau dat dit voorspelt is GroupM, het citaat is afkomstig uit dit artikel ‘UK web ad spend ’to exceed TV in 2009‘ in The Guardian (via: Mediabuyerplanner.com).

Het Verenigd Koninkrijk zal de eerste ‘major economy’ zijn waar adverteerders meer geld uitgeven aan online reclame dan aan televisiereclame. Maar Zweden zal de eerste ‘kleinere economie’ zijn, zo voorspelt Group M.

‘The UK will be on the brink of passing the milestone at the end of 2008, when the internet will account for 24.8 percent of UK media spend, just behind the 26 percent share held by the TV ad sector,’ schrijft The Guardian.

Nadat de uitgaven aan online advertenties gelijk zijn gekomen met die voor tv-advertenties zouden de online advertentie-uitgaven nog met 6 procent in een jaar moeten groeien om de advertentie-uitgaven voor televisie voorbij te gaan.

De directeur van Group M, Adam Smith, zegt tegen The Guardian: ‘The UK is a special case. Its TV share [of all media spend] is depressed by the BBC, there is still a large and healthy print sector and Britons are among the world’s heaviest internet users.’

Group M signaleert verder, dat het grootste deel van de groei afkomstig is van search advertising (63 procent voor 2007, 65 procent voor 2008). Maar search is niet bedreigend voor de advertentiebesteding aan andere media. Smith: ‘It is the growth of online display advertising, although small, that is a threat with money coming from areas such as newspaper ad revenue and maybe some TV spend.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!