Wie wordt de Hyves-killer?
Afgelopen weekend was het weer zo ver. In Groningen kwamen ruim 15.000 mensen bijeen voor het 22ste Noorderslag, één van de belangrijkste muziekfestivals in Europa. Naast livemuziek van meer dan 200 bands in 23 verschillende cafés, theaters en cultuurpodia, was er tijdens Noorderslag ook aandacht voor trends in muziek en media.
Op zaterdagochtend presenteerde Hoite Polkamp van MySpace Nederland de plannen van MySpace in Nederland. Erwin Blom deed daarvan verslag op Twitter en Tonie van Ringelestijn voor Emerce. Polkamp vertelde o.a. dat MySpace Nederland later dit jaar gaat komen met ‘offline events’ zoals concerten die gratis toegankelijk zijn voor MySpace-leden. Polkamp onderhandelt onder meer met concertorganisator Mojo. Met welke artiesten de site als eerste in zee gaat, wilde hij tijdens het Noorderslag-seminar in Groningen afgelopen weekend nog niet zeggen. Dat wordt bekend op 7 februari tijdens een persdag waarmee de officiële start van MySpace Nederland wordt ingeluid. De site is sinds april 2007 in beta-versie online. In Nederland heeft MySpace, waar de site sinds april in beta-versie online is, een half miljoen geregistreerde gebruikers aldus Emerce.
Dan weet Emerce vanmorgen ook te melden dat Hyves-rivaal Netlog zich meer gaat richten op Nederland. Inmiddels telt Netlog Nederland volgens landenmanager Nederland Steven Kraal 1,2 miljoen geregistreerde gebruikers die goed zijn voor 150 miljoen pageviews per maand. Komend jaar gaat Netlog zich ook meer richten op Nederlandse bedrijven.
Cruciale vraag is natuurlijk of er tussen deze nieuwe initiatieven een potentiele Hyves-killer zit. Hyves vierde eind vorig jaar nog feest om de 5 miljoenste gebruiker te verwelkomen. Want naast MySpace en Netlog zijn er natuurlijk nog meer kapers op de kust. Denk daarbij aan Facebook en de verschillende niche platformen die zich specifiek richten op bijvoorbeeld kinderen, ouderen en sporters. Hyves heeft recentelijk een belangrijke strategische keuze gemaakt door zich aan te sluiten bij de open socialbeweging. Of het daarmee de concurrentie buiten Nederland weet te houden is nog maar de vraag.
Wie wordt de Hyves killer lijkt me niet echt een vraag, maar meer iets wat simpelweg gaat gebeuren. De interface is ronduit slecht, de functionaliteiten dragen niets bij en wat is nou 5 miljoen gebruikers?? Voor de zakelijk markt is Hyves al helemaal niet relevant, dat blijkt wel uit de publicaties en ervaringen van zakelijke gebruikers. Als netwerk tool zoals een XING of LinkedIn heeft het ook geen bijdrage aan het verbeteren of uitbreiden van je netwerk.
Ik denk dan ook dat je een hele belangrijke vergeet Marco: Plaxo. Ik gebruik Plaxo professional nu een redelijke tijd en alleen de synchronisatie en integratie met Gmail, LinkedIn, Outlook, Mobile etc is echt een zegen. Alle contact gegevens, agenda’s en contactpersonen worden online gesynchroniseerd. En Plaxo pulse is een van de eerste tools die alle verschillende social network tools samenbrengt op een pagina: Twitter, Flickr, Tumblr, MySpace etc etc middels een RSS feed. Ik gebruik Plaxo dagelijks en met veel plezier. De jeugd zal het nog moeten ontdekken en ik weet niet of het helemaal geschikt zal zijn, maar laat de volgende Hyves Killer wel goed kijken naar Plaxo wat je kunt gebruiken. Deze semi-semantische toepassingen zijn wel de toekomst voor de open-social platformen. Nu nog Dopplr.com integreren en Plaxo beslaat alle Social netwerken waar ik een profiel heb en veelvuldig van gebruik maak.
hyves zal op den duur worden gekocht, niet worden gekilled..
@Gino: ik gebruik Plaxo (bewust) nog niet maar zal er eens serieus naar kijken. Werd een beetje moe van al die nieuwe netwerken waar ik me bij ‘moest’ aansluiten. Ik gebruik zelf LinkedIn, Twitter, Flickr en Marketingfacts als netwerken en eerlijk gezegd bevalt me dat prima. Ja, ik heb wel een account bij Hyves, Facebook, Jaiku en al die andere netwerken maar gebruiken doe ik ze nauwelijks.
Ik weet overigens niet of Hyves definitief zal worden verslagen. Ja de interface en performance kunnen beter, maar ik geloof wel in hun nieuwe strategie.
@Thomas: mee eens, maar even los van wie er eigenaar is, is de vraag meer of Hyves zal blijven bestaan of net als CU2 en Schoolbank heel langzaam van het sociale podium verdwijnen.
@Gino: vanuit de reisbranche, zijn jullie nog niet bezig met widgets die je kunt pluggen binnen Hyves?
Ik ken Netlog niet echt, maar het komt op mij over als een gesloten systeem. Er komen wel widgets ‘maar in beperkte mate’. Lijkt me niet echt ok voor een social netwerk.
Myspace geloof ik ook niet echt in voor NL. Je hebt meer nodig dan een hoofdkantoor in NL om door te breken.
Ik was nooit zo’n grote Hyves fan en er valt nog veel te verbeteren, maar ik geloof zeker in de weg die ze ingeslagen zijn (open social, api, etc). Ik denk dat Hyves het nog wel een tijd vol zal kunnen houden en dat ze niet zo snel van het toneel zullen verdwijnen.
@Gerard: ik heb toevallig Steven Kraal van Netlog afgelopen week een hand geschud tijdens de nieuwjaarsborrel; verder is het voor mij ook nog helemaal onbekend. MySpace zou kunnen maar niet op de manier zoals ze het nu aanpakken (door bij voorbaat al te roepen dat ze met niemand willen samenwerken). Ik verwacht eerder dat de niche netwerken een groter deel van de taart zullen gaan krijgen de komende jaren.
@Marco idd, ik geloof ook wel in niche netwerken, netwerken rond 1 social object.
@Marco Wie weet ;-)? We hebben zojuist vakantieveiling.hyves.nl en reisveiling.hyves.nl geopend op Hyves. We gaan komende weken deze inrichten en mee testen of het online-veilen van vakanties interessant is. Een widget lijkt me een logische stap. We hebben 5 partners bereid gevonden die een uniek aanbod willen samenstellen waarop Hyvers kunnen bieden. Het is voor ons een test en we gebruiken Hyves omdat het een relatief goedkoop platform om een bepaald bereik te behalen.
Maar goed, het is een van de vele pilots die we hebben draaien op het moment.
MySpace koopt hyves in 2008. Hyves zal merken dat de concurentie toeneemt en als eigenaar zal je dan sneller de tent willen verkopen. En ik denk dat MySpace genoeg geld in huis heeft voor een overname.
De grootste bedreiging voor Hyves zal niet een socialnetwork zijn die nu al bestaat. Maak een vergelijking met de offline wereld. Je hebt altijd een totaal van de mensen die je kent (deze staan nu al heel snel in je hyves). Aan de andere kant zijn er mensen die je slechts deels kent omdat ze aansluiten bij een deel van je leven. Denk bv aan je voetbalvrienden.
Hyves beperkt zich door het bieden van een hyve mét je voetbalvrienden. Je kan echter geen of tenminste lastig aansluiting vinden met andere hyven rond dát thema.
Zoals Marco zegt denk ik dus ook dat niche dé toekomst zal hebben. Door Open Social kan hyves wel als bron/basis dienen voor veel van dit soort spin-off websites.
Ik merk nu in iedergeval al in praktijk dat alle sociale netwerke zich te banaal afdoen door de scheiding “family, friends, coworkers”. Met alle respect maar ik wil niet altijd alles delen met iedereen die toevallig onder de noemer friend valt.
Niche netwerken hebben zeker de toekomst, maar dan wel met een link met grote, algemene netwerken, via b.v. open social. Daarmee heeft Hyves wel een goede stap gezet.
Myspace merk ik wordt steeds groter. In de muziek scene’s waar ik in zit zie ik al bijna net zoveel Myspacers als Hyvers (veelal beide), het gaat er dan dus om: wie wint die battle? Wie gaat de beste diensten aanbieden? Muziek is een hele grote enabler denk ik, een belangrijke asset. En omdat MySpace internationaal is en veel bands internationale ambities hebben, heeft Myspace daar een heel groot voordeel.
Netlog: ik moet het nog maar zien. Ik heb Steven er ook al een paar keer over gehoord, maar daarnaast eigenlijk nog niemand anders 🙂
@ Bas: Ik weet niet of je MySpace en Hyves zo als concurrent kunt zien. Je geeft zelf al aan dat MySpace met name in de muziek scene gebruik wordt, zij bieden op dat gebied namelijk veel meer mogelijkheden. Dat wil niet zeggen dat de mensen die MySpace gebruiken om hun band te promoten, Hyves meteen verlaten.
Beide sites helpen met het behalen van een bepaald doel en zie niet waarom deze niet naast elkaar zouden kunnen bestaan.
Ik ben zelf lid van Hyves (gebruik sporadisch, geen fan), Facebook (gebruik vaak, contact onderhouden met Engelse vrienden), MySpace( gebruik sporadisch, met name voor mijn vorige baan als online promotor van een nacht club in Engeland) en Bebo (gebruik sporadisch, met name om te bestuderen).
Zo zie je dat ik ze dus niet allemaal evenveel gebruik en voor verschillende doelienden. Daarbij moet ik wel zeggen dat wat mij betreft mijn gebruik van MySpace serieus is afgenomen nadat Facebook’s populariteit toe nam.
Als ik met zakelijke contacten afspreek doe ik dat vaak op andere (sociale) lokaties dan die waar ik mijn vrienden tref. Wat mij betreft gaat een vergelijking/ strijd tussen de zakelijke en de meer op mijn priveleven gerichte sociale netwerken (als Hyves) dan ook mank. Ik gebruik ze op verschillende momenten, doe er andere dingen, maak andere zaken over mezelf bekend en wens wellicht ook andere functionaliteiten.
@Daan: verlaten of niet actief gebruiken is inderdaad een verschil. Maar er zijn nog steeds miljarden ICQ gebruikers, maar… als niemand het ooit aan heeft staan heb je er nog geen bal aan. Dat bedoel ik dus, accounts zullen niet verdwijnen, maar gebruik mogelijk wel.
En ik moet me al weer corrigeren, krijg net de eerste netlog uitnodiging binnen (sorry Tonie, ik ga me niet aanmelden).
@Gerard: Voorlopig is Netlog inderdaad nog een gesloten systeem, maar binnenkort komt daar verandering in. Momenteel zijn we gestart met een gesloten beta die externe partners zal toelaten om widgets te maken voor Netlog. Daarnaast zijn we ook volop bezig met de ontwikkeling van een open platform waarmee iedereen op een gecontroleerde manier applicaties zal kunnen ontwikkelen.
Dus hou Netlog in het oog, want widgets en applicaties komen er aan!
@ Folke, houdt dat in dat jullie je niet aansluiten bij Open Social, maar net als Facebook een eigen platform creeren?
If so, heeft Netlog voldoende draagvlak om programmeurs te stimuleren om wdigets en applicaties te creeren voor Netlog? Zeker met internationale concurrentie (MySpace groeit in Nederland en Facebook zit eraan te komen) en Hyves dat zich aansluit bij Open Social, lijkt het mij voor ontwikkelaars van widgets interessanter om voor die netwerken wat in elkaar te prutsen.
Niches hebben volgens mij de toekomst. Deze sociale netwerken sluiten het meest en het best aan bij de (technische) mogelijkheden die online steeds toegankelijker en laagdrempeliger worden. Wanneer ik het over voetbal of volleybal wil hebben, dan doe ik dat in eerste instantie toch met vrienden/bekenden, vaak ook nog komend vanuit een offline-vertrekpunt.
Vooral (de argumenten in) de reactie van Martin snijden volgens mij hout.
@Daan: Onze grootste bedoeling met een open platorm is om een 3rd party developer een api aan te bieden dat alle mogelijkheden bevat als wat je op Netlog zelf kan doen. OpenSocial vind ik persoonlijk een zeer goed initiatief, maar die api alleen zal waarschijlijk nooit even krachtig zijn als de netlog open platform api.
Onze bedoeling is dus om op de eerste plaats een uitgebreide api aan te beiden. Daarbij komt dat we het zeker zullen mogelijk maken om het netlog platform via andere interfaces te bevragen (zoals OpenSocial).
Volgens mij gaat Netlog straks widgets toestaan van adverteerders. Althans ik krijg een klein beetje die indruk… Zou ik jammer vinden want ik denk dat de meest innovatieve widgets komen vanuit de gebruikers. Een adverteerder is toch altijd maar met één ding bezig en dit kan de doodsteek zijn voor widgets. Beetje zelfde verhaal wat je ziet bij Virals. Deze worden door marketeers vaak doodgepraat (te grappig, te grof, te geil te game.. mag het iets minder?).. ?
Met de komst van “Web 2.0” hebben we gezien dat content los kwam van de website. De content kon door XML en RSS ineens overal staan en worden verrijkt cq aangevuld. Dit gaat straks ook gebeuren met socialnetworks. Alleen gaat het dan niet om de content maar de contacts 😉
Web 2.8 😛
Ik meld me aan bij een filmsite en gebruik de profiel info van hyves. Vervolgens knoop ik op de filmsite mijn film-vrienden aan mijn profiel. Natuurlijk maak ik hier ook “nieuwe vrienden” met wie ik mogelijk andere raakvlakken heb dan alleen films. Deze verhuizen weer mee richting een ander kanaal.
Als OpenSocial zo open wordt als het de bedoeling is gaat de wet dat mensen zich gemiddeld maar op een “x aantal socialnetworks” inschrijven niet op. Het inschrijfprincipe vervalt. In de basis heb ik maar één indentiteit, één inschrijving… (OpenID!).
Nog een stap verder. Mijn socialnetwerk bestaat niet op een website. Afhankelijk van de tags die ik vrienden geef maken ze deel uit van de contacten die ik ergens heb (tag “film”… tag “voetbal” etc)
@ Martin , ik zie het probleem niet met het opstellen van het netwerk van Netlog (ook voor adverteerders).
Het is aan de gebruiker zelf of hij of zij een widget/applicatie toevoegt aan het profiel, het is dus aan de widget maker om te zorgen zijn widget interessant genoeg is om gebruikt te worden.
Als adverteerders willen meedoen zonder de regels te begrijpen en dus de plank volledig misslaan merken ze dat vanzelf wanneer niemand hun widget gebruikt en deze verwijnt in obscuriteit.
Het bieden van niche netwerken van specifieke functionaliteit die bij de aard van het netwerk past, maakt dat ze wel of niet relevant zijn. En ze zijn relevanter als het netwerk groot genoeg is, dat wil zeggen als ik ook al mijn ‘sociale vrienden’ kan vinden in hyves en al mijn “zakelijke vrinden” in linked in. Wat wil ik er dan vervolgens wel en niet mee doen? Wil ik weten in welke kroeg mijn (sociale) vriendjes zitten? Soms wel, soms niet. Wil ik weten waar mijn zakelijke vriendjes uithangen, welke netwerkborrels ze zitten en waar ze allemaal informatie verzamelen? Ja, meestal wel. Ik kan niet alles bezoeken (moet ook nog werken..) maar wil wel alles weten. Handig om filters in het veld te hebben. Dus linked in, moet ervoor zorgen dat ik op de hoogte blijf in mijn vakgebied… wat is de buzz? En eerlijk gezegd doet twitter dat een stuk beter nu. (als ik de tijd neem om even te kijken..) Hyves mobiel is zeker interessant en kan pieken op kroegtijden. Je kunt afspreken met iemand, maar ook op de bonnefooi.. achter de crowd van je vrienden aan, de juiste kroeg bezoeken. Moet nog even wennen aan dat idee, maar zie het wel gebeuren. Trouwens dat doet twitter ook al met zijn borrels.. Gidsen voor wie, wat, waar in je werkelijke leven.. Tegelijk wil ik het allemaal wel overzichtelijk hebben. Nu wordt je toch een beetje gek van de versplintering. Sommige sociale mensen zitten op hyves, anderen op facebook, plaxo, twitter, anderen op… Zakelijke contacten: Veel zitten wel in mijn linked-in base (ben al vanaf 2004 aanwezig en het heeft geboomd afgelopen maanden) maar ook in xing, maar ik doe er eigenlijk heel weinig mee op dit moment. Staat er meer als een soort online database voor als.. er een project is waarbij.. etc. De netwerken waar ik in zit zijn vooral ontdekken en kijken wat het kan. Het wordt pas van betekenis als er een kritische massa van relevante anderen (voor mij) in zit. Daarna is het succes aan de functionaliteit die het biedt en ik ben nog steeds niet enorm onder de indruk over de meerwaarde die het me biedt in het werkelijke leven. Misschien moet ik er meer in stoppen… (verder dan een snel profielschetsje kom ik niet) Data portability helpt mee. Maar ook hier, ik heb in ieder netwerk ook wel weer een ander gezicht. Interesseert het iemand van mijn zakelijke contacten dat ik soep sta te koken? Eerlijk gezegd, hoef ik het niet direct te weten van een ander. Hyves is spannend omdat je kunt zien wat je vrienden uitspoken. Dan ben je weer up to date zonder dat je hoeft rond te bellen en doen. Daar kan je dan weer wel even melden dat je soep staat te koken.. En zal een groot deel ook denken.. oke, so what? Maar als je vriendin net naar je op weg is, is het relevant want die kan mee-eten zoiets..Kortom focussen op rol van het netwerk en de context waar dat relevant is.
Ik ben bezig met mijn thesis rond social software (Master in Communicatiewetenschappen aan Universiteit Gent (B). Ik ga onderzoeken waarom mensen nu eigenlijk zo een profiel gaan maken op dergelijke sites. Dit vanuit een evolutionair perspectief, dus niet om te weten dat ze dat leuk vinden of interessant, maar we gaan uitvissen waarom iemand dat leuk en interessant vindt…Mochten er mensen zijn die graag meewerken (ik heb al volledige medewerking van Netlog) of interessante informatie hebben, stuur me dan maar een mailtje!
Alvast bedankt!
@Folke ben ’t met je eens dat Open Social alleen niet genoeg is, maar gaan jullie een eigen ’taaltje’ maken zoals Facebook dat ook gedaan heeft? Kan je een tipje van de sluier oplichten? En mag echt iedereen zo widgets en applicaties gaan bouwen?
Nog geen api dat is nog tot daaraantoe, maar ik kan op heel netlog geen rss feeds vinden, zelfs niet van de nieuwspagina’s. Dat maakt voor mij Netlog toch wel een erg gesloten site 🙁
Het onderscheid van zakelijk (linkedin), prive (hyves), etc gaat volgens mij steeds minder vaak op. Dit geldt in ieder geval voor mij. Ik twitter met zakelijke contacten, maar ook met vrienden, zelfde geldt voor Hyves. Heb ook prive contacten bij linkedin. En ik ben volgens mij niet de enige.
Ik ben het met Bas van de Haterd eens: Niche netwerken. En er komt niet een gelijksoortig netwerk naast en over hyves heen. Waarom zou iedereen na jaren gebruik willen overstappen en helemaal overnieuw willen beginnen.
Ik zie toekomst in filmnetwerken, reisnetwerken (bijv. mijn.wintersporters.nl), zakelijke netwerken (linked in heeft zich al bewezen), sportnetwerken, dating/liefde/relatie netwerken, lotgenoten netwerken (denk aan weduwen etc die bij elkaar steun willen zoeken) náást een algemene grote speler. Ik zie niet in dat Hyves overgroeid gaat worden.
Hey Marco, gefeliciteerd met je Coq d’Honneur, helemaal top
Mathijs, dat is één van de meest interessante van “sociale netwerken”. Er gaat wat tijd en moeite overheen voordat je iets hebt opgebouwd en mensen hebben niet vaak zin om dit helemaal overnieuw te gaan doen. Dat is de belangrijkste reden voor mij om te denken dat het erg moeilijk wordt om Hyves van zijn ’troon’ te stoten. Het is zeer eenvoudig om over te stappen van zoekmachine, dit kan bij wijze van spreken binnen een minuut. Je hebt er weinig binding mee. Een email account wordt al wat lastiger maar is ook nog te doen. Als je overstapt van Hyves naar een MySpace, en je wilt een vergelijkbaar netwerk, zal je niet alleen zélf moeten overstappen, maar je zal ook al je contacten moeten bewegen om over te stappen. Op een paar enthousiastelingen na zal het merendeel zich afvragen wat het voor nut heeft om over te stappen naar een ander sociaal netwerk als ze hyves al hebben.
Hyves was er op de juiste plaats op het juiste moment. In de tijd dat Hyves wat op begon te komen en ik wat uitnodigingen ontving druppelden er ook wat Friendster uitnodigingen binnen. Ik denk dat het Nederlandse karakter van Hyves voor een sneeuwbaleffect heeft gezorgd. Als er maar genoeg mensen die jij serieus neemt jou een uitnodiging sturen ga je uiteindelijk vanzelf overstag. Zelfs de baggertrage Hyves-servers hebben er niet voor gezorgd dat mensen afhaken, omdat wanneer een sociaal netwerk éénmaal is gecreërd, het weinig onderhoud vergt.
Het zou mij erg verbazen wanneer Hyves binnen 4 jaar wordt gekilled. Zoals thomas al zegt, ik zie een overname sneller gebeuren.
De overstap drempel is minder groot als hierboven wordt geschets. De nieuwe generatie internet gebruikers gaat immers heel andersom mét internet.
Voor ons “oudere” gebruikers is het omslachtig en moeilijk misschien. Maar de Einsteingeneratie stapt veel makkelijker over naar een andere site als die een goed alternatief biedt.
CU2.nl is niet voor nix zo goed als dood. Na de herstijling van sugababes was dát al reden voor veel gebruikers om af te haken. Natuurlijk. WIJ zijn te lui om over te stappen. De jongere generatie (pak um beet tot 25) stapt echter 100x makkelijker over dan wij 😉
Al vind ik je vergelijking met CU2 een beetje mank lopen (ik vind een profielensite iets anders dan een sociaal netwerk), moet ik toegeven dat je een punt hebt. Ik neem voornamelijk mijzelf en mn peergroup (tussen de 25 en 30) als referentiekader. Dit is natuurlijk niet representatief voor de hele doelgroep. Het is inderdaad zo dat jongere mensen sneller over zullen stappen. Maar vergeet niet dat CU2 vooral op tieners was gericht, waar ik het idee heb dat het merendeel van de Hyves-gebruikers tussen de 20 en 30 is. Zijn hier overigens ook statistieken van bekend?
@TR
Ben zelf betaald lid van Hyves en dan heb je statistieken. De gemiddelde leeftijd op hyves zou dan 23 zijn. Let wel… GEMIDDELD .
Voor de mensen die mijn profiel bekijken ligt deze rond de 32. Logisch want als 35 jarige trek ik automatisch een oudere doelgroep aan.
Als je die gemiddelde leeftijd van 23 legt tegen de internet populatie in Nederland en het feit dat er 5 miljoen profielen zijn op Hyves kan je al snel de conclusie trekken dat er héél veel einsteiners rondhangen daar.
Een niet representatief rondje bij kids van bekende (n=3) geeft de conclusie dat ze Hyves doen vanwege de massa (papa en mama staan er ook net als familie) en ze Sugababes e.d. doen vanwege leeftijdsgenootjes (waar papa en mama niet aanwezig zijn cq niet mee kijken!)…
Logisch want zeker pubers willen niet álles open en bloot doen cq met medeweten van de ouders
Facebook heeft met al die add-on applications echt super hoog viral gehalte. Schijnt net als twitter trouwens ook super veel ingezet te worden door bedrijven.
Moet zeggen nu de nieuwigheid van Facebook eraf is en ik daar ook weer dezelfde mensen aantref als op Hyves ik behoorlijk moe wordt van allerlei requests om testjes, games en vergelijkingen. Ik klik de requests dus al gauw op ‘ignore’. Hyves ziet mij nu nog een keer in de maand op mijn persoonlijke pagina….omdat voor mijn vrienden de nieuwigheid er ook alweer af is en we weer gewoon terugkeren naar de ouderwetse groepsmails met ‘echte’ inhoud.
Het blijft toch een raadsel dat mensen steeds vaker negatieve zaken roepen over bijvoorbeeld Hyves, maar het nog steeds het summum is van Nederland als ik artikelen over communities lees….
Maar goed, ook ik denk eerder aan overname dan kill
@Marco – wie zegt dat wij bij voorbaat met niemand willen samenwerken? Volgens mij staan we best open voor interessante samenwerkingen waar alle partijen baat bij hebben, als het uiteindelijk maar toegevoegde waarde oplevert voor onze gebruikers en ons platform! Bij het OpenSocial project zijn wij de grootste partner van Google en hier verwachten wij grote dingen van. Toen wij in Duitsland begonnen waren wij ook vele malen kleiner dan StudiVZ, en zijn nu na 1,5 jaar ongeveer even groot.
MySpace.com zie ik persoonlijk meer als een cultureel platform waar onze gebruikers zich internationaal kunnen uiten en nieuwe muziek, video & andere leuke content samen kunnen ontdekken. Wereldwijd zijn wij veruit nog het grootste sociaal netwerk en ik denk dat er de komende maanden en jaren zoveel interessante ontwikkelingen aan zitten te komen (denk aan Open Social, verbeteringen aan de hele site, samenwerkingen Skype en muziek/film industrie, Oberon media, search met Google, etc..) dat onze gebruikers genoeg leuke dingen te doen zullen hebben op onze entertainment portals.
Voor wat betreft het ‘killen’ van Hyves geloof ik daar ook niet zo in – zoals ik al eerder aangaf denk ik dat Hyves en MySpace heel goed naast elkaar kunnen bestaan in een markt als NL en dat ook al veelvuldig doen in andere landen. Wie weet wat er in de toekomst allemaal op overnamevlak gaat gebeuren, ik gun het de jongens van Hyves van harte – hier is al heel veel over geschreven en vooral geroddeld, maar tot op heden is er nog niks gebeurd!
Ook staat het vast dat gebruikers & adverteerders de verschillende sociale netwerken vaak voor hele verschillende doeleinden gebruiken; waar Hyves meer een ‘Facebook’ achtige utility karakter heeft om oude vrienden met elkaar te verbinden, is MySpace meer een internationaal platform voor expressie en het ontdekken van mensen, maar vooral ook van content.
Al met al, er breken interessante tijden aan in de social networking arena en onze marketing programma’s gaan pas volgende maand echt van start, waarna wij snel resultaten verwachten. Ook zijn er de komende tijd allerlei andere ontwikkelingen waar we nu achter de schermen mee bezig zijn, zoals MySpace mobile (ook voor ads) en nieuwe vormen van targeting die nu nog volop getest worden. Belangrijkste is dat Nederlanders gaan inzien wat voor een fantastisch platform MySpace is en dat er nu ook een aantal alternatieven zijn in NL waar mensen terecht kunnen om hun levens online te zetten!
@Radinck: dank voor je toelichting! Ik baseerde mijn uitspraken overigens op hetgeen ik teruggekoppeld heb gekregen vanuit Groningen (waar dit zou zijn gezegd door vertegenwoordiger van MySpace Nederland).
Mee eens overigens dat er interessante tijden aanbreken!
De toekomst: internet wordt de community, niet een website of tooltje.
Internet zelf… ongeacht waar ik lid van ben of mijn vrienden lid van zijn. Centraal beheer ik alle contacten en kies ik zelf welke informatie ik over mezelf en van mijn vrienden wil delen.
Maar nu kijk ik te ver in de glazenbol 🙂
Lijkt me duidelijk dat Facebook dit is!
Enorme groei in NL en terecht want het is gewoonweg beter! 😀
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!