On-site search: vind jij alles wat je zoekt?

18 januari 2008, 10:15

Zoeken op websites gaat altijd om het vinden van de juiste content of artikelen. Als de zoekmachine goed functioneert, is het eigenlijk een ‘vindmachine’. Iedereen heeft dat wel eens, je weet dat een bepaald artikel te koop is op een site. De navigatiemenu’s zijn ondoorgrondelijk en zelfs de zoekmachine komt niet met het goede resultaat. Conclusie; frustratie alom en op naar de concurrent. Op deze manier blijkt de zoekmachine zijn naam eer aan te doen.

Dat mensen de zoekmachine op een site gebruiken is omdat:

• zij ongeduldig zijn en snel resultaten willen

• de webpage waarop zij zijn beland biedt niet de juiste content en de zoekmachine wordt direct geraadpleegd. Hier gebruiken sommigen standaard de zoekmachine om snel bij het doel te komen.

• ze in de war geraakt zijn met de navigatie en het vertrouwen daarin zijn verloren

• de navigatie is te ingewikkeld en de zoektermen die we in ons hoofd hebben associëren onvoldoende met de menulabels

• ze verwachten dat het gebruik van de zoekmachine de beste methode is om te vinden waarnaar zij op zoek zijn. Ook hier gebruiken sommigen standaard de zoekmachine zonder maar te kijken naar het navigatiemenu.

Wanneer bezoekers op een site willen zoeken naar boeken, cd’s of films wordt veelal gebruik gemaakt van de zoekmachine op de betreffende site. Uit de bovengenoemde redenen blijkt hoe belangrijk het is dat de zoekmachine goed functioneert. De zoekmachine dient resultaten te genereren die het liefst voor 100% voldoen aan de verwachtingen. Misschien dat 90% nog acceptabel is. Maar resultaten die maar te weinig van doen hebben met je verwachtingen zijn frustrerend. En frustratie is wat we juist willen voorkomen.

Eduard de Wilde verwijst op zijn weblog naar cijfers van MarketingSherpa Ecommerce Benchmark guide 2007. Hieruit blijkt dat 43% bij een sitebezoek start met het intypen van een productnaam of -categorie in de zoekmachine van de site. 39% van de bezoekers gebruikt de navigatie elementen op een webpage om te zoeken.

Een frequent gebruik van de zoekmachine op je site is een indicatie dat de navigatie niet goed werkt. In de usabilitytesten die wij uitvoeren, zie ik dit regelmatig gebeuren. De navigatie is te ingewikkeld en men verdwaald. Om dit te voorkomen zoekt men een toevlucht naar de zoekmachine. De navigatie heeft dan al wat frustratie veroorzaakt en hopelijk kan dit worden weggenomen door juiste resultaten van de zoekmachine.

Daarom is het belangrijk dat we ervoor zorgen dat we een vindmachine op onze website hebben. Het bekijken van logfiles waarin je kunt zien welke zoektermen mensen gebruiken is hierbij belangrijk. Producten en informatie waarvoor meerdere zoektermen kunnen gelden dienen te worden toegevoegd zodat de resultaten aan de verwachtingen kunnen voldoen. Dit geldt ook voor de zoektermen met spelfouten. Deze dienen namelijk ook te worden toegevoegd. Google Analytics biedt tegenwoordig ook een functionaliteit waarbij de on site search op je site ook in kaart kan worden gebracht.

Het belangrijkste is een goed werkend navigatiemenu waar alles vindbaar is. Het gebruik van een de zoekmachine zal dan voor veel websites van ondergeschikt belang kunnen zijn.

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

6 Reacties

    bjurn

    Goed artikel en zeker een belangrijk aandachtspunt webmasters (bestaan die eigenlijk nog?) Als je beschikt over een beetje cms pakket dat zit je qua vindmachine vaak wel goed (hangt erg af van de leverancier). Alleen in de een-na-laatste alinea stipt nu juist aan waar het vaak verkeerd gaat. Ik merk dat ook aan onze klanten die denken dat meneer google een wondermiddel is.

    Helaas dat is het niet, het is dan ‘gratis’ maar zeker niet goed. De google onsite search en analytics zijn zeker niet perfect. Zeker de onsite search is een veel gemaakte fout. Het gaat mis op het indexeren van de site. Alleen de zaken die geïndexeerd zijn, zijn vindbaar. En wringt het hem nu juist. Content moet direct vindbaar zijn na plaatsing en niet pas als een zoekmachine deze geïndexeerd heeft.

    Dus sites die afhankelijk zijn van navigatie en vindbaarheid (op eigen site) dienen heel goed na te denken over hun onsite vindmachine. Goed voorbeeld is het KPN syndroom. Daar is de navigatie ondergeschikt geraakt aan de vindmachine. In de advertenties worden de juiste zoektermen gecommuniceerd.

    Conclusie: de zoekmachine is een onderdeel van je navigatie. En je site navigatie is smerig belangrijk om goed over na te (laten) denken.


    18 januari 2008 om 11:01
    André Scholten

    Ik denk zelfs dat de on-site search een van de meest belangrijke tools op je site is. Het is een soort enquete formulier: wat willen mensen, wat verwachten ze te vinden, kunnen ze het ook vinden.

    Mensen vragen iets aan de site, als nou blijkt dat de site het niet kan bieden kun je er over nadenken het in de toekomst wel te gaan bieden, of als je het al hebt zou je de zoekmachine kunnen verbeteren. Je krijgt directe informatie over de behoefte van je bezoekers en of je er aan voldoet.


    18 januari 2008 om 11:06
    Willem Joosten

    De analytics functionaliteit voor zoekwoorden is niet beperkt tot site search. Sinds een aantal weken heb ik het in gebruik voor de zoekfunctie van mijn movable type blog. Werkt uitstekend en levert interessante informatie op.


    18 januari 2008 om 12:17
    Rick

    Is er iemand die mij kan vertellen wat de beste zoekmachines is om te gebruiken in een asset/content management systeem? Ik kan me voorstellen dat sommige zoekmachines in de documenten zoeken naar de meest voorkomende zoekwoorden, terwijl andere alleen naar de metategs kijken. Voor plaatjes moet er hoe dan ook handmatige metatags toegevoegd worden. Ook lijkt het me goed als een zoekmachine kijkt naar de datum wanneer iets gepost is (nieuwe dokumenten bovenaan) en hoe populair een document is. Wie heeft hier ervaring mee en kan er iets meer over vertellen??


    18 januari 2008 om 13:19
    Erick

    Idd, een groot probleem: of de zoekmachine op de site is onoverzichtelijk en geeft allemaal resultaten waar je niets aan hebt; of ik word naar Google geleid (en als ik dat had gewild, was ik wel op Google gaan zoeken). Er is een groot gebrek aan 1. overzichtelijke navigatie en 2. een zoekfunctie die goed zoekt en relevante resultaten geeft. Want niets is frustrerender dan de informatie niet op een site kunnen vinden terwijl je weet dat het erop staat.

    En dan ga je naar de volgende site.


    18 januari 2008 om 13:20
    Patrick Slavenburg

    Prima artikel… ik denk zeker dat “gewoonte” (je zoekt tegenwoordig alles op in Google) al heel snel leidt tot het meteen maar intypen van de trefwoorden. (Dus punt 4 in het artikel is heel belangrijke factor). Ik denk NIET dat je kunt concluderen dat omdat search veel gebruikt wordt, de navigatie niet werkt. Beiden zijn key… maar de routine om meteen naar search te grijpen zonder zelfs de navigatie verder te gebruiken (blijkt dacht ik ook uit marketingsherpa ?) is erg groot geworden. Een sluit ander niet uit..

    Sterker nog… vele (geeks ?) gebruiken een site: search op google om de juiste pagina te vinden… dat doe ik zelf ook wel met enige regelmaat als de on-site search niet geweldig is..


    18 januari 2008 om 23:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!