Best practices op het gebied van social networks

21 januari 2008, 04:31

Ter voorbereiding op een aantal bedrijfspresentaties en de cursus social networks, heb ik dit weekend een basispresentatie met best practices gemaakt.

Wie heeft aanvullende voorbeelden die zeker niet in de presentatie mogen ontbreken?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

33 Reacties

    Floris

    Brandgagement (slide 5), bestaat dat nog 😉 ? Mooi compleet overzicht lijkt me.


    21 januari 2008 om 06:14
    dick veerman

    Vind je het zo nog niet voldoende overtuigend dan ? 😉


    21 januari 2008 om 06:59
    jorrit

    Beoordeelmijnleraar.nl zou er ook tussen mogen.


    21 januari 2008 om 07:00
    Herbert Denk

    linkedin e.d zou er ook bij mogen.


    21 januari 2008 om 07:57
    media

    @herbert: ik zie linkedin, twitter, hyves, etc. meer als tools. Wat vind jij?


    21 januari 2008 om 08:00
    wesseling

    @marco jammer dat er ook een aantal voorbeelden tussen staan die niet succesvol zijn… Of geef je daar specifiek uitleg over? Is het daarnaast niet handig om onderscheid te maken in niches (sport, tv programma, artiest / BN’er, games, develpoment etc.), de vraag of het gestart is door het merk / persoon zelf, dan wel door fans en of de basis van het platform de communicatie zelf is, of co-creatie of brandbutler of zelfs iets anders? Als je dan binnen deze rankschikking uitlegt waarom het ene praktijkvoorbeeld wel is gaan werken / werkt en het andere niet, met een conclusie opsomming an het einde, heb je kans dat je onder toehoorders van je toespraak niet alleen hebt gezorgd dat zij iets met sociale dingen gaan doen, maar ook dat het succespercentage van deze initiatieven aanzienlijk hoger zal zijn!

    en als we daar nu met z’n allen in een gedeelde omgeving aan werken, hebben we daarna een dijk van een verhaal om allen weer zelf te presenteren. Dit nemen we dan op, waarna we de video die telkens een ander persoon 1 slide laat vertellen online zetten en daarvan de meest afgespeelde video op congressen ooit maken Nu nog het financiele verhaal er om heen. Oh ja, eeuwige roem, wikipedia entry en daardoor autoriteit en hogere marktwaarde 🙂


    21 januari 2008 om 08:11
    media

    @Ton: de Big Brother wiki van CBS staat ook in de presentatie (bij internationale cases)


    21 januari 2008 om 08:23
    Martijn

    Wel grappig, een jaar geleden kreeg ik een zelfde soort presentatie van gert koot. Maar toen stond er ook nog second life bij 🙂

    Het is natuurlijk net wat je richtpunt is, maar ik mis in dit soort presentaties de hardwarekant. Van daaruit gaan de zaken denk ik grof veranderen:

    – Internet zal verder los komen te staan van ‘de computer’

    – Mensen ontbreekt het simpelweg aan tijd om alle sites en applicaties via hun computer uit te voeren.

    Maar:

    – Mensen kopen steeds meer mobile en single-issue items zoals routeplanners en multi-functionele pda’s.

    – En ik verwacht zelf een kleine revolutie door de asus eee.

    Je hoeft denk ik maar een slide toe te voegen en dat is dan een mooie still uit star trek, waarbij spock de omgeving scant met zijn tricorder, eventueel botbreuken opspoort bij een gewonde collega, de data doorstuurt naar het moederschip die tevens door die tricorder weet waar hij is om op te beamen. Ondertussen leest hij de geschiedenis van de planeet waar hij nu is af op zijn schermpje.

    en dat is allemaal mogelijk over een maand of drie

    🙂


    21 januari 2008 om 08:24
    media

    @Martijn: goed punt, de hardware-kant (mobile devices maar ook de opschaling van bestaande applicaties die nu erg veel problemen opleveren).


    21 januari 2008 om 08:27
    Martijn

    oe

    en dan vergeet ik helemaal het hypewoord voor 2008 (misschien 2009): cloud networking

    je had er al wel een paar voorbeelden van in je sheets, maar de naam en het principe is/wordt veel belangrijker.

    de asus eee heeft maar een opslagcapaciteit van 4 gb bruto. dat ding is bedoeld voor cloud networking waardoor je dus altijd online werkt en online de boel opslaat. geen harddisk dus, maar een multi-hosted netwerk waarbij jou informatie altijd toegankelijk is op welke plek dan ook met een eindeloze back-up verdeeld over grid-servers.

    werken in een wolk dus.

    wordt geweldig

    🙂


    21 januari 2008 om 08:35
    Martijn

    @ton: belangrijkste punt van de asus is denk ik de prijs (299 euro), dan mag je niet klagen over schermkwaliteit. En de asus is in dat opzicht ook helemaal niet bedoeld om bijvoorbeeld spelletjes op te spelen, maar om gewoon werk op te maken.


    21 januari 2008 om 08:47
    wesseling

    @martijn i know, prijs is geweldig. Leuk voor de massa (in tegestelling tot de Macbook Air of de Sony Vaio TZ, hebben wel mijn voorkeur als je er een dag op moet werken, maar kosten wel 7 maal zoveel…), maar hoe houdt het Linuxbesturingssysteem ’t in combi met de gebruikte browser. Kun je alle webapps net zo geweldig gerbruiken als op de Iphone op de N95 en zal deze machine, als nog niet€, voldoende development publiek trekken om deze tools te bouwen?


    21 januari 2008 om 09:00
    Martijn

    de introductie hier is steeds uitgesteld. asus heeft een ontzettend slechte sales/marketingafdeling.

    ik zou maar wat graag de introductiecampagne van ze over willen nemen.

    en ik noemde de asus eee, maar de alternatieven zijn natuurlijk minstens zo interessant. asus heeft alleen het startschot gegeven.

    en ik blijf er op hameren: hij is zo goedkoop!

    hij is goedkoper dan een mobiele telefoon

    ik hoop er volgende week eentje in duitsland te kopen (mits qwerty, ipv qwerz)


    21 januari 2008 om 09:43
    nikao

    mooie presentatie Marco! als ik dit zo doorkijk vraag ik me alleen af wat het doel/focus van de cursus is. Gaat het om het zelf opstarten van een social network? of hoe je er als merk/bedrijf mee om moet gaan?

    Wat ik in je presentatie mis (zie 1 slide) is de explicite aandacht aan het monitoren van de ‘ online buzz’ (of dit nu blogs, fora of nog zelfs nieuwsgroepen zijn)

    IMHO moet dit een basis zijn. Het is zowieso goed om te doen, maar zeker als je een social network wilt opstarten (of zelfs nog maar een blog) dan wek je de verwachting dat je als merk online ‘mee doet’ en dan zul je wel moeten monitoren…


    21 januari 2008 om 09:52
    media

    @Ton: interessante discussie of en zo ja wanneer je een social network ook naar mobiel brengt!

    @Christian: thx! let wel, het is een concept presentatie dat straks primair bedoeld is om te bepalen of en zo ja hoe je als organisatie een online commnuity kunt inzetten voor bijv. innovatie, branding, binding, etc. De door jou genoemde monitoring is zeker relevant maar is een ander hoofdstuk. Zal tzt ook nog wel wat sheets toevoegen met toelichting. Het is nu vooral een verzameling best (en worst) practices.


    21 januari 2008 om 09:59
    nikao

    @Marco Derksen: ok, helder! Naar mijn mening is het dus wel een (belangrijke) factor in de afweging of je een online community kunt inzetten… als je het niet kunt monitoren (en dat gaat dus verder dan de eigen community) wellicht beter niet aan beginnen…? (leuke discussie vraag 😉 )


    21 januari 2008 om 10:04
    nikao

    @Marco: zeker waar, zit nu zelf ook met een aantal klanten met deze vraag.. wel een superinteressant dilemma 😉


    21 januari 2008 om 10:18
    Arno Bouwens

    Vind http://www.zoover.nl wel sterk bezig.

    Daarnaast de ‘myreviews’ van http://www.autoweek.nl

    Maar de lijst kan eindeloos zijn.

    Klassiek is de gebruikersgroepen die softwareleveranciers online hebben.

    Bijvoorbeeld de technische communities van Microsoft, ze werken snel, goed en daarmee vervangen ze de support van microsoft voor de meeste gebruikers.


    21 januari 2008 om 10:58
    Martijn

    wel grappig dat op down communities zich meestal richten op kinderen en vrouwen

    🙂

    mannen laten zich niet zo makkelijk in een opgelegde community vangen…


    21 januari 2008 om 13:30
    media

    @Allen: Iedereen dank voor de aanvullingen; zitten een aantal voorbeelden bij die ik zeker ga toevoegen!

    @Erik: webcareteams van UPC en Vodafone zijn voorbeelden van nieuwe/open communicatie maar passen niet in deze presentatie waar het gaat om het opzetten/gebruiken van online communities voor innovatie, branding of binding.


    21 januari 2008 om 21:36
    erik van roekel

    @marco: hoe zo past een webcareteam niet in verhaal over branding of binding? kan je even niet volgen.


    22 januari 2008 om 07:50
    media

    @Erik: Omdat het in deze presentatie gaat om online communities opzetten en inzetten (zie ook mijn eerdere reactie op @Christian)


    22 januari 2008 om 07:53
    evroekel

    @Marco: Eén van de valkuilen bij blogs en andere social media is dat je het 123 opzet (technisch) of je er in gemengd hebt, maar dat dan het echte werk pas van start gaat en je webcare/monitoring nodig hebt. Dat moet je wel op netvlies hebben als je van start gaat, neem aan dat je het daarom wel ergens benoemt ook al ligt de focus er nu niet op.


    22 januari 2008 om 08:00
    media

    @Erik: mee eens, maar dat heeft niets met deze presentatie te maken dat slechts een onderdeel is van een groter geheel (waarvan monitoring een ander onderdeel is). Nogmaals, zie ook mijn eerdere reactie op @Christian en de verwijzing naar een andere presentatie.


    22 januari 2008 om 08:06
    expatica

    @Marco: interessante presentatie.

    In de voorbeelden / cases kun je wat mij betreft ook onze site expatica.com toevoegen – een site voor de internationale community & expats in West Europa. Oorspronkelijk gestart als uitgever van lokaal nieuws in Engels, door de tijd heen zijn er meer community products aan toegevoegd (job site / housing site / classifieds / forum date). Dit kwartaal worden functionaliteiten toegevoegd waardoor onze gebruikers elkaar nog beter kunnen vinden. Onze gebruikers kennen veelal een beperkt aantal mensen wanneer ze naar een nieuw land / nieuwe stad verhuizen.


    22 januari 2008 om 12:22
    Stefan

    @Marco: bedankt voor je presentatie vanmiddag!

    @Allen: bedankt voor jullie bijdragen en voorbeelden!! 😉

    @Ewout: jij bedankt voor beide! 😉

    Denk zelf dat je voor een community een high interest (of gewoon gaaf!) merk of product moet hebben, waar mensen passie voor hebben, veel tijd mee doorbrengen, etc. En vooral.. de fans moeten het doen, niet de bedrijven zelf!


    22 januari 2008 om 19:30
    Onno van Eijk

    Beste Marco,

    Via foodlog kwam ik bij je presentatie terecht. Boeiende presentatie. De sheets over lurkers en evengelisten zetten me erg aan het denken. Ik denk de spiraal even andersom door. Betekent de opbouw in je spiraal omgekeerd dat als je met 100 personenen tot een cocreatief product komt je ook meteen mag rekenen op een markt van *1.000 ? Of tewel, co-creatie met kleienen groepen hebben dus automatisch een gigantische olievlek?

    groet,

    Onno van Eijk


    4 februari 2008 om 14:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!