8 centimeter zelfvertrouwen
N.a.v. een eerder artikel over Personal branding bleek er behoefte te zijn aan een keer samenkomen met een aantal ‘experts’ op dit gebied. In totaal 11 mensen hebben zich, via de één of andere manier, bij mij gemeld om hier bij aanwezig te zijn, Ronald was zo vriendelijk gastheer te spelen en een locatie en borrel beschikbaar te stellen bij Seat2meet en daarmee konden we van start.
Het was een zeer interessante, gemengde groep. Iets waar ik vooraf ook op gedoeld had. Variëren van een echt sales man (Rikkert) tot een expert op het gebied van leiderschap (Willem) en een image consultant (Marjolein). Dit maakte het aantal invalshoeken erg groot en daarmee de mogelijkheden om van elkaar te leren ook.
Eén van de opmerkingen die mij het meest is bijgebleven was die van Karen Romme tegen Marjolein: ik zie dat jij ook 8 centimeter zelfvertrouwen hebt toegevoegd, doelend op de hoge hakken. Nooit geweten dat zoiets zoveel invloed heeft, maar als je er over gaat nadenken kan ik het me wel indenken. Marjolein en ik hebben het al ooit eerder gehad over de ‘gun factor’ en waar die vandaan komt. Zelf merk is dat ik die doorgaans wel heb, maar zelden bij alleen online klanten. Ik dacht altijd dat het mijn energieke onaflatende woordenstroom was, mijn enthausiasme, maar volgens haar zit het veel meer in het non verbale en mijn uitstraling. Interessant, want dat verklaart wel waarom ik online relatief veel meer mensen heb die een hekel aan mij hebben.
Bijzonder aan de discussie was vooral de vraag of je authentiek moet zijn. Bijna iedereen vond van wel, Rikkert geloofde dat het wel hielp, maar niet noodzakelijk was. Ik heb sterk het gevoel dat dit vooral te maken heeft met de invulling van het begrip authentiek. Rikkert met zijn sales achtergrond zal waarschijnlijk stellen dat je ook producten kan verkopen waar je niet 100% achter staat. De meeste geloofde dat je als je niet authentiek bent, je uiteindelijk in deze web 2 wereld door de mand zal vallen. De waarheid ligt denk ik ergens in het midden, want je hoeft niet 100% jezelf te zijn, maar je kan ook niet 100% iemand anders zijn. Er is niets zo moeilijk als consequent liegen.
Voor mij, als arbeidsmarkt expert, is vooral de impact van personal branding voor bedrijven erg interessant. Ik zie, zoals ik in de vorige post ook al aangaf, een trend waarbij je steeds meer wilt werken voor personal brand. Het is, wat Willem ook aangaf, ook een retentie factor. Groot leiders werk je immers graag voor en personal branding geeft de mogelijkheid je meer tot leider te profileren (als je het al bent natuurlijk).
Interessant was ook dat bepaalde bedrijven inmiddels kleine cellen beginnen op te zetten en per cel één personal brand maken. Dit omdat elke niche zijn eigen merk kan hebben. De reden waarom dit interessant is, is omdat je nu vaak toch ziet dat maar een zeer beperkt aantal mensen vanuit een organisatie mag spreken. Hierin zit ook meteen een discussie die ik laatst had met André van Traffic4U. Moet je iedereen toegang geven te bloggen? Moet je iedereen die dat wil een merk van zichzelf laten maken. Ronald was hier heel stelling in: dat doen ze toch wel, dus je kan ze beter de tools en de kennis geven. Hij coacht zijn mensen over de vragen wat ze willen, hoe ze dat willen en geeft ze de tools om zichzelf te profileren zoals ze dat willen. Niet verplicht, maar als je jezelf wil profileren moet je mensen wel aangeven wat de voor- en nadelen zijn en ze eerst goed laten nadenken wat ze gaan doen.
Al met al een inspirerende middag met veel invalshoeken en daarmee erg leerzaam. Op naar de volgende?
Hieronder in ieder geval het verslag van Tom Scholte. Ik roep alle anderen die erover bloggen ook op hun verlsag van de middag in de comments te posten.
Ha Bas en de andere tafelgenoten,
Mijn blog op huubvanzwieten.nl is tot 15 feb under construction, dus kort hier mijn reactie op deze ook voor mij zeer interessante middag.
Aanvullend voorzie ik dat het belang van Personal Branding toeneemt omdat er een verandering is in de houding tussen werknemer en werkgever:
In wat wij ‘Het Nieuwe Werken’ noemen gaat het steeds meer om de nieuwe, gelijkwaardige relatie tussen twee partijen:
1. een werknemer die doet wat hij/ zij wil en kan doen vanuit een Personal Brand (bestaande uit dromen, drijfveren, passies, talenten en andere unieke persoonskenmerken) en
2. een werkgever met eigen doelen, dromen, passies en kenmerken, een Employer Brand.
Het optimum in die relatie leidt tot maximale resultaten voor beide partijen.
Het is daarom in belang van beide partijen dat het Personal Brand van de werknemer wordt ontdekt en benut. Werkgevers die klaar zijn voor Het Nieuwe Werken zullen zich daarom, zoals Ronald doet voor Seats2Meet, faciliterend opstellen in het proces van Personal Branding voor alle medewerkers.
En dat opent een perspectief op een arbeidsmarkt waarin werk mensen in staat stelt om het maximale uit hun persoonlijke leven te halen.
Wat een verademing!