De PR-strategie van Forrester Research
Half januari werd ik door Forrester Research benaderd of ik geinteresseerd was in een preview van een nog te publiceren Forrester-rapport van Mary Beth Kemp en Peter Kim over ‘The Connected Agency’ (na registratie). Na bevestiging ontving ik een uitnodiging om deel te nemen aan een teleconferentie. Helaas werkte de audio niet helemaal zoals het hoorde maar na afloop ontving in netjes het audiobestand en de presentatie zodat ik voldoende materiaal had om er mee aan de slag te gaan. De embargo datum was inmiddels verschoven naar 11 februari dus ik had voldoende tijd om mijn artikel voor dit weblog te schrijven.
Gisteravond bleek dat ik niet de enige was die de preview van het rapport had ontvangen. Blijkbaar zijn er wereldwijd tientallen blogs en nieuwssites benaderd om over het nieuwe onderzoeksrapport te schrijven. In Nederland heeft o.a. Elsbeth Eilander van Molblog en Tijdschrift voor Marketing inmiddels uitgebreid verslag gedaan.
Waarom schrijf ik nu over deze PR-strategie van Forrester en niet over het onderzoek? Omdat Forrester Research hiermee in essentie laat zien wat men bedoelt met het ‘genetwerkte bureau’. Het rapport laat ons namelijk zien dat bureaus steeds minder in staat zijn adverteerders in contact te brengen met haar klanten. De oplossing kennen we inmiddels, ie ‘van push naar pull’, ‘van zenden naar dialoog’ en vooral ‘richt je op communities’. Plat gezegd, start of faciliteer communities of interest en zorg dat de communityleden je produkt of dienst ‘verkopen’.
Binnenkort ga ik een kop koffie drinken bij Forrester want zo werkt dat tegenwoordig. Geen DM of advertenties in vakbladen maar gewoon een echte relatie aan gaan met influencers binnen jou doelgroep!
Misschien moet Forrester eens wat meer mensen uitnodigen op zo een “kopje koffie”. Ik kom graag ook langs hoor..
@Bas: klopt. Procter & Gamble heeft immers al eigen communities, wat wordt dan de rol van het bureau? Mary Beth Kemp is echter van mening dat merkgedreven communities geen lang leven beschoren zijn. controle dient volgens haar in handen te komen van de community zelf. bureaus moeten op zoek naar gemeenschappen die een interesse of passie delen en deze zelfs financieel ondersteunen, om onafhankelijkheid te kunnen waarborgen.
@Elsbeth: ik deel de maning dat merkgedreven communities geen lang leven geschoren hebben, tenzij je enkel als facilitator optreed natuurlijk. Als je als merk de tools en funding geeft om een community op te zetten, zal de community daar je met loyaliteit mee belonen, schat ik in.
Bureaus zie ik daar steeds minder in voorkomen moet ik eerlijk zeggen. Hoewel je kan zeggen dat de bureaus dan onafhankelijke communities gaan opbouwen, maar dat zie ik ze niet doen. Tenminste, niet de huidige bureaus.
@Elsbeth, Bas: de vraag is wat een merkgedreven community is? Is Nike+ een merkgedreven community? Is 3VOOR12 Lokaal merkgedreven? Wanneer is een community merkgedreven en wanneer is deze interesse gedreven?
@Marco: dat is een hele goede vraag. Ik denk dat het moment dat de community ‘in charge’ is, dat het interesse gedreven is. Zoals ik al zei: je zal communities moeten faciliteren, niet hosten zeg maar.
@Marco, kun je niet zeggen dat als een merkgedreven community niet interest-driven is, het ook geen succes kan zijn?
Ik denk dat je goed bezig bent als je dat bereikt: zoals Dell en Lego dat hebben gedaan. Toch denk ik dat het heel moeilijk is, en voor sommige bedrijven onmogelijk om zulke successen te evenaren. Mijn visie is dan ook dat de community (eigenaar) zelf belangrijk wordt.
Mooie discussie. Zag het idd net op Molblog ook. Wij leggen bij (mogelijke) opdrachtgevers uit dat we een Connectie Bureau zijn (ipv reclame- of internetbureau).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!