Opnieuw toename online display advertising in Nederland
IAB Nederland heeft samen met 21 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over heel 2007 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen betroffen 153,8 miljoen euro, een stijging met 12,2% ten opzichte van 2006. De groei in het vierde kwartaal van 2007 bedroeg 13,6% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2006.
Deze omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: IP, Adformatie, Funda, WebAds, Orange, MSN, Netdirect, Tradedoubler, Zylom, Daisycon, Veronica, Lycos, Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, TAPPS, Telegraaf en PCM Uitgevers. Let wel, het gaat hierbij vooral om online display advertising. Bestedingen aan search (Google), affiliate marketing (denk aan partijen als Zanox) en e-mail zijn hierin niet meegenomen. Daar waar we nu een afvlakking zien in online display advertising (afgelopen jaren lag hier de toename op 30-40 procent per jaar), zien we vooral een verschuiving en toename in andere online middelen.
Bij de brancheverdeling in het vierde kwartaal van 2007 valt een aantal zaken op:
- De sector Financiële Dienstverlening is, net als in 2006, koploper met een aandeel van ruim 15%.
- Het aandeel van Media daalde naar 12,4% (Q4 2006: 14%).
- Het aandeel van Horeca, toerisme en recreatie steeg naar 9,7% (Q4 2006: 7,1%).
- Andere sterke stijgers zijn de sectoren Voedingsmiddelen (van 2,2% naar 3,5%) en Consumentenelectronica (van 0,9% naar 1,8%).
- Het aandeel Zakelijke dienstverlening daalde naar 6,7% (Q4 2006: 12,4%).
Het overgrote deel van de online advertentiebestedingen kwam tot stand door buttons, banners en contentintegratie: 84,7% (Q4 2006: 78,5%). Het resterende deel betrof display advertenties via search, e-mail, pop-ups en barters.
@ Marco …
mooie cijfers! Jammer dat het STER netwerk niet is meegenomen 😉
t.o.v. van 2006 zien wij ook een sterke toename in omzet dat komt door de marktgroei maar ook door aantal Publieke Omroep websites waar we meer adverteermogelijkheden hebben gekregen.
Weet je trouwens op welke type banner het meest wordt geklikt? Ik kan in Dart zien dat doorgaans op de rectangle een hogere CTR wordt gehaald dan b.v. de skyscraper. Nu we het toch over banners hebben…hoe verlopen de gespreken binnen IAB m.b.t standarisatie van de banners in de branch?
Nog een vraag: valt een webcommercial of een streaming ad (uitzendinggemist.nl) ook binnen dit onderzoek ?
Heeft iemand ook een idee hoeveel procent van de online (display) advertising gaat naar (B2B) lead generatie?
Ik weet dat het in Amerika gaat om ongeveer 8% van het totale bedrag wat omgaat in de online advertising, maar heb tot op heden nog niet de hand kunnen leggen op de Nederlandse cijfers.