IGA verzorgt ingame advertising in Quake Live

20 februari 2008, 08:15

{title}Tijdens GDC 2008 is aangekondigd dat IGA de ingame advertising in Quake Live zal gaan verzorgen. Vorig jaar kondigde id Software de nieuwe browser-based shooter Quake Live al aan. Dit wordt net als Battlefield Heroes een gratis game, mogelijk gemaakt door de implementatie van ingame advertising uitingen.

Quake Live zal gamers diverse features zoals friends lists en communicatie, stats tracking, matchmaking, gesponsorde events en online toernooien gaan bieden, via de officiële Quake Live website. We kunnen dus voorzichtig stellen dat het een trend begint te worden dat er steeds meer games gratis worden aangeboden, waarbij de inkomsten worden verdiend uit ingame advertising.

Voorheen was dit model al succesvol met enkele (mainstream) MMO’s en casual games. Met zowel Battlefield Heroes als nu ook Quake Live zien we dat de stap naar gratis games via ingame advertising ook wordt gemaakt voor de meer hardcore games. Ik verwacht dat deze trend zich de komende jaren zal doorzetten, maar dat de uitgebreide, blockbuster games wel gewoon betaald zullen blijven. Quake Live zal niet zo geavanceerd zijn als de nieuwste id Software games die straks ook van de Rage engine gebruik gaan maken. De torenhoge ontwikkelkosten zullen namelijk niet snel terug kunnen worden verdiend met alleen advertenties. Wel denk ik dat er diverse “spin-offs” van de grotere, duurdere games in gratis vorm zullen worden aangeboden.

Een vraag die veel gamers hebben gesteld en nog zullen blijven stellen, is: kunnen games die ingame advertising bevatten niet goedkoper worden gemaakt? Ik denk dat dit een terechte vraag is. Immers, als er via ingame advertising enkele miljoenen worden binnengehaald, dan worden de ontwikkelkosten hiermee verlaagd en dit voordeel kan ook worden doorberekend naar gamers.

Er zijn echter drie problemen die dit voorlopig tegenhouden. Allereerst worden er geen miljoenen binnengehaald met ingame advertising. Denk eerder aan een paar tonnen. Dit is een druppel op de gloeiende plaat als je weet dat de ontwikkelkosten van games al snel oplopen in de miljoenen en zonder probleem richting de 20 miljoen kan gaan.

Ten tweede hebben games die verschillende ontwikkelkosten hebben vaak wel dezelfde winkelprijs. Er zijn genoeg voorbeelden van games, waarbij game X ontwikkelkosten van 8 miljoen dollar had, en game Y 20 miljoen, maar waarbij beide games wel gewoon voor 69.99 euro in de winkel liggen. De game met de hogere ontwikkelkosten moet dus meer verkopen om de ontwikkelkosten terug te verdienen en over het algemeen is een game met een hoger ontwikkelbudget ook ambitieuzer en is het een hoogwaardigere productie.

Ten derde bevatten niet alle games ruimte voor ingame advertising. Games met een fantasy, Sci-Fi of historische setting bieden geen relevante ruimte voor merken en merkproducten. Een oplossing zou kunnen zijn om bij deze games een soort loading-screen te branden met merken en/of merkproducten, maar dit zal in de meeste gevallen de immersie verstoren.

In Sci-Fi games kun je vaan prototypes van merkproducten plaatsen. Dit zag je bijvoorbeeld in de Sci-Fi speelfilm Minority Report waarin een Lexus concept car was verwerkt. Dit zijn vaak echter uitzonderingen en deze mogelijkheden hangen sterk af van de bereidheid van de adverteerder om hiermee te experimenteren.

Al met al staan we dus nog aan het begin van het tijdperk ingame advertising en kunnen we de komende jaren allerlei experimenten verwachten die zullen worden gedaan met games en adverteerders. Uiteindelijk zal het niet meer gaan om plat adverteren in games, zoals dat in Quake Live wel zal gebeuren, maar zullen merken en adverteerders steeds actiever worden op het gebied van ontwikkeling en marketing voor games, niet alleen door games.

Denk hierbij aan game characters die producten en merken endorsen, game-content mogelijk gemaakt door een merk/adverteerder (gratis Gears of War content powered by Discovery Channel), game-events powered by een merk, samenkomst van virtuele werelden, MMO’s en social networks, waardoor merken creatiever zullen (moeten) worden met adverteren en hier ook meer mogelijkheden voor zullen krijgen.

Ondertussen is ook Sony druk bezig met een ingame advertising netwerk voor de PS3 en zal PlayStation Home ook zeker diverse (en toenemende) mogelijkheden voor adverteerders bevatten. Verwacht dus zeker de nodige ontwikkelingen op het gebied van ingame advertising in de komende maanden en jaren!

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Peter Davelaar

    Leuk initiatief dit, had het persbericht gespot op de site van IGA. Wel bijzonder dat het een browser based shooter betreft met een redelijke engine.

    Ben erg benieuwd hoe dit eruit gaat zien, heb me dan ook als tester opgegeven 🙂


    20 februari 2008 om 12:19
    CemYildiz

    @Peter: ik was ook redelijk verbaasd toen ik vorig jaar hoorde dat het een browser-based game zou worden. De Quake III engine was enkele jaren geleden behoorlijk geavanceerd en je had vrij krachtige PC hardware nodig om het te kunnen draaien. Nu blijkt dat het niet 100% browser-based is, maar dat je ook een client moet installeren. Het geheel wordt wel aangestuurd vanuit een browser.


    20 februari 2008 om 12:33
    Peter Davelaar

    Ah oke dat maakt het wel een iets ander verhaal inderdaad. Ik kon het me haast ook al niet voorstellen 🙂 maar moet zeggen dat ik me er nog niet heel erg in had verdiept.

    Thanks voor de info in ieder geval!


    20 februari 2008 om 14:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!