1 maart is Nationale Complimentendag
Interview met Hans Poortvliet, initiatiefnemer van de Nationale Complimenten dag wat a.s zaterdag weer de hele dag plaatsvind. Hij vertelt waarom dit nodig is, nederlanders zijn niet echt geweldig in het maken van creatieve en enthousiaste complimenten en het zorgt er wel voor dat mensen gemotiveerd blijven. De nationalecomplimentendag.nl bevat een cursus complimenten geven en de mogelijkheid om voor het oog van de wereld een complimentje te geven aan partner, collega of vrienden! Leuk is dat de persoon die het complimentje krijgt ervoor moet kiezen om het te accepteren waarna het, indien de persoon dit wil, het publiekelijk op de website komt te staan. Commercie is uitdrukkelijk verboden. Hans is de enthousiaste directeur van HSMAI die bijzonder veel doet om de hotel en congressenbranche meer op het internet te laten doen.
Ik kreeg vorig jaar een complimentje van 3 mensen, de eerste was bijzonder leuk, de 2e was verbazingwekkend en bij de derde dacht ik LEUK ik ga zelf complimenten geven. Heb er 15 verstuurd en dat gaf bijzonder veel aardige reacties. Er zijn zoveel mensen die je wil complimenteren omdat het een genoegen is om ermee te werken, die iets voor je gedaan hebben zonder reden of die je gewoon enorm waardeerd. Gebruik die kans op 1 maart. Komt veel pers over.
Hieronder het persbericht dat vandaag verscheen:
Zaterdag 1 maart 2008 voor 6e keer: Nationale Complimentendag!
Op zaterdag 1 maart 2008 is het voor de 6e keer Nationale Complimentendag in Nederland. Dé dag waarvan het succes (i.t.t. bijvoorbeeld Valentijns-, Secretaresse-, Moeder- of Vaderdag) eens niet gekocht kan en mag worden. Op 1 maart gaat het namelijk om bewust stilstaan bij wat iemand in jouw omgeving (vaak) goed doet en hem/haar daar eens persoonlijk en oprecht (extra) voor te waarderen. Bijvoorbeeld via een persoonlijk compliment op de Nationale Complimentensite.
“Het lijkt soms iets beter te gaan, maar erg scheutig zijn we kennelijk nog niet met het uitdelen van complimenten in Nederland” aldus initiatiefnemer Hans Poortvliet. “Zo blijft gebrek aan waardering nog steeds de nummer één reden waarom werknemers hun baan opzeggen, klanten bedrijven verlaten en vrijwilligers stoppen met het zo belangrijke vrijwilligerswerk. Vreemd natuurlijk als je bedenkt dat het uiten van waardering feitelijk niets hoeft te kosten. Daarnaast is het effect van een oprecht compliment ook vaak nog eens veel groter dan welk duur kado ook. Daar hebben we voorbeelden van te over”
Vrijwilligers extra aandacht in 2008
Aangezien de Nationale Complimentendag dit jaar op een zaterdag valt (de dag waarop de meeste vrijwilligers actief zijn) stellen de initiatiefnemers voor juist ook dit jaar deze bijzondere groep mensen eens extra in het zonnetje te zetten. Veel maatschappelijke organisaties en sportbonden zijn hierover inmiddels door hen benaderd en geïnformeerd. Een aantal hiervan heeft op voorhand al aangegeven hier inderdaad ‘werk’ van te gaan maken.
Persoonlijk compliment? Kleine moeite!
De onlangs vernieuwde website nationalecomplimentendag.nl maakt het een ieder die op of rond 1 maart iets persoonlijks voor een ander wil doen steeds makkelijker. Zo kan men er bijvoorbeeld een gepersonaliseerde ‘Nationale Complimentendag 2008 Award’ voor iemand creëren en deze direct uitprinten. Nieuw dit jaar is, naast tips over complimenteren, ook de mogelijkheid een compliment voor iemand te plaatsen op de ‘Nationale Complimentensite’. Uiteraard allemaal gratis want een mooi en persoonlijk compliment hoeft, aldus de initiatiefnemers, niets te kosten!
Poortvliet “Uiteraard vragen we natuurlijk ook dit jaar iedere Nederlander weer om bewust minimaal drie personen uit zijn/haar omgeving een welgemeend compliment te doen toekomen. Als we ons daar aan houden, wordt het voor velen weer een bijzondere dag!”
@Vincent: complimenten voor deze posting 😉
Misschien het -niet voor publicatie- verwijderen? 🙂
Binnenkort gaat ook de nationalevriendinnendag van start: http://www.nationalevriendinnendag.nl
Die kregen binnen 2 weken na start veel aandacht via de krant (regionaal), radio (538 everts staat op) en vrouwenbladen (samenwerking gestart met Flair – Sanoma) en binnenkort ook tv…
Laat ik met een compliment beginnen: mooi dat dit geen commercieel initiatief is! Aan de andere kant triest dat men weinig complimenten uitdeelt en dat er zo’n ‘bewustwordingsactie’ nodig is. Ik hoorde Hans Poortvliet vanmorgen bij Edwin Evers in de uitzending, waarbij Hans het vooral had over (het gebrek aan) waardering op het werk en de rol die complimenten hierin spelen. Ik vind het dan wel verrassend dat de complimentendag dan juist op een zaterdag plaatsvindt, een dag waarop volgens mij toch niet de meeste mensen aan het werk zijn.
Mooi initiatief! Moeten we meer doen. Marketingfacts … mijn complimenten voor de post 😉 … al is het nog geen 1 maart 🙂
Op de eerste dag van de zomer: nationale Positiefdag, 21 juni.
Op de eerste plaats dank aan Marco (& daarmee Marketingfacst) voor de aandacht die aan het initiatief geven wordt. Super! Even een reactie op Wilfred’s terechte vraag: als het vooral ook om de werkvloer gaat; waarom dan op een zaterdag? De reden Wilfred is dat de Nationale Complimentendag dit jaar voor de 6e keer (op 1 maart) plaatsvindt. En ja…. het is dit keer een zaterdag. En volgend jaar..je raadt het al: zondag! De dag heeft echter langzamerhand haar plek in veel agenda’s gevonden (op 1 maart) dus dat houden we dan maar zo. Reden echter ook voor ons om dit jaar extra aandacht te vragen voor de vele vrijwilligers die vooral ook op zaterdag (denk aan sportkantines, verzorgingstehuizen etc. etc.) bezig zijn. Vanaf 2010 valt de Nationale Complimentendag weer voorlopig op ‘door de weekse dagen’ te beginnen met dé maandag! Kun je je een betere dag voorstellen 🙂
Leuke aktie en ik ga mee doen!
Hans, complimenten moeten uiteraard vooral naar Vincent die je heeft geinterviewd en de campagne enorm voor je aan het pluggen is 😉
Hans, veel succes zaterdag!
Het zou nu wel extra leuk zijn als 1 maart de dag is dat ons tweede kindje wordt geboren.
(Alles nog rustig.)
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!