ReclameReview: Tempo Team

5 maart 2008, 14:14

Weer een hilarische commercial van Tempo Team.

Credits:

Creatie: Martijn van Marle, Peter van Rij (TBWANeboko)

RTV: Rosemarie Praaning, Lotte de Rooij

Regisseur: Bart Timmer (Czar)

D.O.P: Nicolas Karakatsanis

Editor: Marc Bechtold (The Ambassadors)

Geluid: Eelco Bakker (FC Walvisch) Postproductie: MPC + AVP

Klant: Richard Geijteman, Aukje van Wissen

Voor:

Tempo Team heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van grappige commercials en met deze nieuwe is ze dat weer gelukt. “For this time I’ll see it through the fingers”, geweldig! Het mooie is ook dat je in principe zelf het hele verhaal achter de commercial invult. Je legt zelf de link tussen de rockers en wilde feesten. Je snapt zelf dat de medewerker van Tempo Team de stoere rockers opdracht heeft gegeven om hun rommel op te ruimen. Terwijl daar niet expliciet op wordt gewezen. Erg sterk gemaakt dus.

Tegen:

Je zou kunnen zeggen dat de commercial alleen voor het lacheffect gaat en waarschijnlijk is dat ook zo. Er wordt met geen woord gerept over wat Tempo Team kan betekenen voor de doelgroep (zowel inleners als uitzendkrachten), op het woordje horecatraining na dan. Maar die corporate koers varen ze al jaren in de commercials, dus het zal wel geen negatieve neveneffecten hebben.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Jimmy

    Vind het ook niet echt goede reclame dat het personeel dat tempoteam levert aan hotels, blijkbaar niet eens de Engelse taal machtig is.


    5 maart 2008 om 16:36
    media

    Het contrast klassieke muziek en rocksterren is prachtig. Of de boodschap ook overkomt bij de kijker vraag ik mij af.


    6 maart 2008 om 05:38
    Bart van Hal

    Ik kan de strategie niet helemaal volgen. Volgens mij moet Tempo Team in dit tijdsgewricht meer bezig zijn om kandidaten te werven, dan vacatures binnen te halen. Deze campagne addresseert veel meer de werkgever dan de werknemer, ook al wordt terloops uitgelegd dat iemand ‘een horeca-training heeft gedaan’ (wat een werknemer zou kunnen oppikken als: ‘ze investeren in mij’). Voor werknemers is de likeability natuurlijk wel belangrijk, want uitzendbureaus zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Daarin scoort deze spot wat mij betreft zeker. Hij moet het inderdaad enorm van die punchline hebben, maar ik verwacht niet dat ‘see it through the fingers’ ‘goeiemoggel’ gaat evenaren.

    PS

    Na het wegplukken van de derde string is die grap wel zo’n beetje gemaakt hoor. Hoeveel slipjes hadden de 3 groupies trouwens niet bij zich?


    6 maart 2008 om 06:58
    Thomas Sanders

    “we’ll see it through the fingers” had zo in het briljante boek “I always get my sin” van Maarten H Rijkens gekund.


    6 maart 2008 om 14:33
    hour47

    Wat de strategie is: geen idee.

    Maar wat een leuke commercial! Geweldig gemaakt.


    6 maart 2008 om 15:32
    marijke van damme

    kan iemand mij vertellen welke muziek er achter dit spotje staat, geweldig vind ik dat!


    7 maart 2008 om 11:09
    Frank Jacobs

    Ik ben ook heel benieuwd welke muziek eht is! PRACHTIG!


    11 maart 2008 om 16:51
    stephan

    @ jimmy: Jij snapt er echt helemaal geen ene niks van. I think I’ll give you a cookie of own dough


    17 maart 2008 om 16:06
    Sybe

    Voor wie dit nog leest: ben al jaren een fan van deze clip, geweldig! Over de boodschap: misschien is hij wat té goed doordacht en daardoor niet meer te volgen? Bijvoorbeeld het argument dat hij niet gericht zou zijn op kandidaten. De boodschap aan hen is: ze geven je onmiddellijk een super-verantwoordelijke functie: niet een leidinggevende maar een uitzendkracht is opzichter van de reparatie van schade door de rockband zelf. Hij heeft er de wind goed onder: “Is it now okay man?”. Ook wordt gesuggereerd dat hij de sterren heeft verplicht om de rotzooi zelf op te ruimen, ook al een unicum. Zijn letterlijke vertaling van een Nederlandse uitdrukking: vergeeflijk, tekent juist dat hij onervaren is .. en dan toch zo ongelofelijk effectief de opdracht ‘zorg dat ze de schade herstellen’ tot in de puntjes heeft uitgevoerd. Fantastische muziekkeuze, een groot aantal details die je pas na enkele keren kijken opmerkt, TOP! 🙂


    13 augustus 2015 om 20:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!