Google UK: merknaam niet langer beschermd
Nog even een fijn bericht net voor het weekend. Vandaag meldt Search Engine Land dat Google heeft besloten om het gebruik van merknamen als keyword niet langer te beschermen in het Verenigd Koninkrijk. Daarmee trekt Google UK het beleid gelijk aan dat van Google in de VS, waar adverteren op merknamen al veel langer is toegestaan.
Google has made a policy revision that applies to complaints we receive regarding trademarks in the UK and Ireland. For complaints received on or after Friday, April 4, 2008, we will no longer review a term corresponding to the trademarked term as a keyword trigger. However, we will continue to perform a limited courtesy investigation of complaints regarding ad text purported to be in violation of a trademark.
Beginning May 5, 2008, keywords that were disabled as a result of a trademark investigation will no longer be restricted in the UK and Ireland.
Uiteraard reuze interessant voor affiliates en concurrenten, maar een bijzonder vervelende ontwikkeling voor de gevestigde merken. Zij zullen hun lage CPC’s als sneeuw voor de zon zien verdwijnen en nu zelf ook weer (bijna verplicht) moeten gaan adverteren op hun eigen merknaam.
Het is nog niet bekend of deze beleidswijziging op korte termijn ook zal worden doorgevoerd in Nederland of andere Europese landen, maar normaal gesproken zal dat niet lang uitblijven. We wachten af…
Het verbaast me eigenlijk dat er nog niemand in de VS Google heeft aangeklaagd wegens merkinbreuk.
Dat houdt google denk ik vast wel in de gaten.
Maar dat vinden ze op het nieuws niet belangrijk dus zullen ze er dan geen aandacht geven.
De meeste affiliate programma’s verbieden het adverteren op merknamen toch dus maakt niet echt.
“However, we will continue to perform a limited courtesy investigation of complaints regarding ad text purported to be in violation of a trademark.”
Het nieuwe beleid houdt dus in dat tegen het gebruik van trademarks als zoekwoord pas wordt opgetreden bij klachten die gegrond worden bevonden, terwijl in de oude situatie elk gebruik van een trademark automatisch niet is toegestaan.
Dit kleine nuanceverschil betekent in de praktijk waarschijnlijk dat bij klachten wordt gekeken naar de afzender en inhoud van de advertentie om te bepalen of de advertentie wel of niet gewenst is en niet puur alleen naar het gericht zijn op een trademark.
Mmm, het begint toch allemaal Microsoft achtige trekjes te krijgen bij Google.
Een nuance: bieden op merknaam is wel toegestaan, het gebruiken van de concurrerende merknaam in de advertetietekst niet.
Je mag dus wel bieden op bijvoorbeeld ‘Dixons’ maar die term mag niet terugkeren in de advertentietekst.
Of de merknaam nou in je advertentie staat of niet, het blijft merkinbreuk om je eigen spullen aan te bieden met andermans merknaam. Google is hier raar bezig!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!