Shanghai Media Group: 200 miljoen thuiswinkel-omzet in 2009
Het Chinese omroepbedrijf Shanghai Media Group denkt volgend jaar tenminste 200 miljoen euro aan thuiswinkelactiviteiten om te zetten. Dat verklaarde vice-president Zhang Dazhong afgelopen woensdag tijdens een bezoek aan het bedrijf door de deelnemers aan de Chinareis2008. Het bedrijf, dat zes jaar geleden ontstond na de samenvoeging van een aantal mediabedrijven in het Chinese Shanghai, liet onlangs speciaal voor thuiswinkelactivteiten een studio bouwen van 20.000 vierkante meter.
Volgens Dazhong is de facilitaire ruimte daarmee direct één van de grootste studio’s in China. In het afgelopen jaar zette de omroep ongeveer 100 miljoen euro om. Anders dan in veel westerse landen geldt het televisiekanaal voor veel Chinezen als een high-end verkoopchannel voor thuiswinkelproducten en -diensten. De vice-president verklaarde dat zijn bedrijf zich vooral richt op adverteerders en sponsors die een hoge ‘merkwaarde’ vertegenwoordigen voor thuiswinkelactiviteiten. Dat straalt af op de zender en levert de benodigde added value. (Bron: Marketingtribune).
High-end adverteerders
SMG bereikt met zijn uitzendingen, via dertien kanalen alleen de naar schatting 20 miljoen inwoners van Shanghai, maar is met zijn activiteiten die in 2004 zijn gestart, wel het grootste homeshoppingbedrijf van China. Inwoners van Shanghai kunnen op dit moment kiezen uit zo’n zestig televisiekanalen, die sinds een aantal jaren massaal gebruikmaken van de geboden ruimte om te adverteren. Zhang: ‘We mikken voor thuiswinkelactiviteiten echt op high-end adverteerders. Denk bijvoorbeeld aan scheerapparaten en echt betere kookproducten. Om die reden zijn we in deze fase ook bereid om soms met minder winst genoegen te nemen, maar het is voor ons van groot belang dat we een kanaal neerzetten dat de potentie heeft uit te groeien tot het belangrijkste homeshoppingkanaal in deze regio. Dat wil ook zeggen dat we behoorlijk moesten investeren in een contactcenter, maar het loont uiteindelijk wel. We zitten momenteel op een gemiddelde transactieomzet van zo’n 40 dollar per order. In vergelijking met de VS is dat nog redelijk laag, maar we denken dit jaar onze investering wel over het break even point te kunnen tillen.’
Mobiel afrekenen
In de presentatie werd verder aangekondigd dat het bedrijf binnen een jaar denkt met een mobile device te komen waardoor het mogelijk is met een creditcard en mobiele telefoon aan de deur af te rekenen. SMG wordt net als alle Chinese mediabedrijven in zekere zin gestuurd en gecontroleerd door de Chinese overheid. SMG heeft wel een eigen bestuur en is zelf verantwoordelijk voor het binnenhalen van commerciële funding voor de content die wordt geproduceerd. Zhang: ‘We ontvangen, ook al zijn we in zekere zin een publieke omroep, geen cent voor de content die we produceren. Een groot deel van onze omzet vloeit wel terug naar de overheid. Onze advertentiemogelijkheden zijn beperkt, want staatbedrijven concurreren ook met elkaar.’ In China mag tv-content alleen worden geproduceerd door de (staats)mediabedrijven, ook wanneer die bijvoorbeeld speciaal wordt gemaakt voor mobiele toepassingen.