Web Analytics leverancier Indextools overgenomen door Yahoo

10 april 2008, 17:08

{title}Vandaag kondigde internetbedrijf Yahoo, de overname aan van Indextools, één van de kleinere en voordelig geprijsde aanbieders in de web analytics markt. De software en de bijbehorende consultants gaan deel uitmaken van de Strategic Data Solutions Group van Yahoo. Volgens het persbericht is de nieuwe dienstverlening gericht op de 150.000 Yahoo MKB klanten.

Microsoft en Google hebben natuurlijk ieder al een web analytics tool overgenomen. Yahoo kon moeilijk achterblijven.

Voor de Nederlandse markt zal deze acquisitie weinig gevolgen hebben. Maar deze aquisitie geeft aan dat de markt in beweging blijft. Het is moeilijk om de acquisities in de Web Analytics wereld bij te houden. WebsideStory, Instadia of Moniforce, wie kent ze nog?

Vorig jaar onderzocht business intelligence gigant Business Objects de overname van Visual Sciences. Van het onderzoek kwam weinig terecht door de overname van Business Objects door SAP en van Visual Sciences door Omniture. Maar ik verwacht dat nog dit jaar de eerste overname zal plaatsvinden van een web analytics leverancier door een business intelligence partij Dan zullen in Nederland ook zaken veranderen.

Daniël Markus is oprichter en directeur van ClickValue, een performance based online marketing bureau uit Amsterdam. Data driven online marketing is zijn specialisme. Van daaruit helpt hij opdrachtgevers bij het blijvend verhogen van online rendement. Naast bloggen over dit onderwerp geeft Daniel regelmatig presentaties op nationale en internationale congressen en verzorgt hij cursussen via onder andere Beeckensteijn. ClickValue bestaat sinds 2003 en is inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot bureau met meer dan 100 nationale en internationale klanten. Opdrachtgevers variëren van corporates als SNS, Harman Kardon, NUON en NS tot toonaangevende e-businesses als Kamera-Express, New York Pizza en Lamp&Licht;.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!