‘Previous Query’ ook voor Google Organic resultaten

11 april 2008, 06:31

{title}Op Search Engine Land staat een samenvatting van de keynote van de SMX in Sydney. Danny Sullivan interviewt Marissa Mayer, president of search products & user experience bij Google. Hierin verklaart Marissa dat de “Previous Query” verfijning die momenteel bij AdWords gebruikt wordt ook op Organic uitgerold zal worden.

Eerst een kleine uitleg van deze “Previous Query” verfijning: wanneer een gebruiker eerst op “autohuur” en vervolgens op “Griekenland” zoekt zal hij (bij AdWords) resultaten krijgen die matchen met “autohuur Griekenland”. Dit algoritme heeft Google ontwikkelt met het idee dat een tweede zoekopdracht vaak een verfijning is van de eerste. Al zoekende worden je resultaten dus gebaseerd op eerdere zoekopdrachten.

Op dit moment worden er enkele tests gedaan met dit “Previous Query” algoritme op de Organic resultaten. En verwacht wordt dat dit binnenkort grootschalig uitgerold zal worden. Niet alleen bij mensen die Personalized Search aan hebben staan, maar bij iedereen die cookies accepteert.

Dit heeft nogal wat impact op de metingen die je als website eigenaar verricht: Je meet bijvoorbeeld veel bezoek op zoekwoord “X” maar het kan best zijn dat door het “Previous Query” algoritme de bezoeker resultaten heeft gezien van zoekopdracht “A X”, “B X” of “C X”. Met je ranking tool zie je dat je eigen site op keyword “X” geheel niet in de top 100 van Google staat, en het is dus maar gokken welk zoekwoord men heeft gebruikt voor dat men zoekwoord “X” ingaf. In het ergste geval gebruikt 90% van je bezoek eerst een specifiek zoekwoord en vervolgens “Griekenland”. Hierdoor lijkt het of iedereen alleen op land gezocht heeft om op je site te komen.

De cijfers die in je statistieken of analytics pakket getoond worden bij je keywords dienen anders geïnterpreteerd te worden. In plaats van keiharde cijfers over gebruikte zoekwoorden krijg je nu cijfers over laatst gebruikte zoekwoorden die mogelijke een getint resultaat lieten zien. Het automatisch ranken van je belangrijke zoekwoorden zal ook minder interessant worden aangezien een deel van je bezoek niet dezelfde resultaten heeft gezien op die zoekwoorden.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

6 Reacties

    nikao

    Dit heeft inderdaad nogal wat gevolgen..

    Maar geeft Google niet in de url van de zoekopdracht in een variabele mee of het om een ‘refinement’ of om een initiele query gaat? In dat geval zou je op z’n minst nog de schifting kunnen maken waar je nog steeds goed mee kunt werken..


    11 april 2008 om 08:53
    SEO Bedrijven

    Ik verwacht dat het nu onnodig ingewikkeld wordt. Mensne zijn al gewend om op meerdere woorden tegelijk te zoeken. Ik meen dat het gemiddelde nu op 2,5 ligt. Ik zie dus nog niet echt het nut hiervoor.


    11 april 2008 om 10:14
    André Scholten

    @Christian: zover bekend niet, puur op basis van je cookies wordt er een ‘refinement’ gedaan. In de url zie je hier dus niets van terug.

    @SB: een ‘refinement’ is niet hetzelfde als een zoekopdracht op meerdere woorden: het is een nuance die aangebracht wordt op een zoekresultatenpagina van een ander zoekwoord. Die nuance is minder sterk dan wanneer men op beide woorden gezocht had.


    14 april 2008 om 04:02
    Reynder Bruyns

    @Andre: Maar wat is het nut dan van de refinement? De persoon zoekt eerst op Griekenland, omdat hij daar naar toe wilt. En daarnaast zoekt hij op auto’s omdat hij een nieuwe leasebak mag uitzoeken. Krijgt hij dan auto-aanbod uit Griekenland (eventjes extreem genomen)?


    14 april 2008 om 07:05
    André Scholten

    @Reynder: dat is niet eens heel extreem, er zullen wat resultaten bij komen te staan van auto-aanbieders uit Griekenland. In jouw voorbeeld is het dus een ongewenste functionaliteit. Je krijgt genoeg resultaten voor een auto-handelaar in Nederland, maar er zullen Grieken tussen staan. Stel dat de verhouding 7 – 3 is, blijf je nog steeds 7 relevante resultaten houden.

    Toch denk ik dat Google er bewust voor gekozen heeft om het zo te doen: de voordelen wegen op tegen de nadelen. Men doet (denk ik) vaker een refinement dan een overstap naar een andere zoektocht.


    14 april 2008 om 07:14
    Mark Peeters

    @Reynder & @André: Bij de adsense advertenties die je ziet bij zoekresultaten wordt dit toegepast. Tik maar eens ‘Autohuur’ in en even later een nieuwe query ‘Amsterdam’. Alle adsense is ingericht volgens previous query, terwijl de top 10 resultaten in Google zelf gewoon de ‘normale’ gegevens bevatten.

    Ik denk dat het zo’n vaart niet zal lopen in hun zoekmachine, aangezien ze zeer zorgvuldig en voorzichtig met veranderingen om gaan.


    15 april 2008 om 09:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!