ReclameReview: AD Sportwereld

16 april 2008, 11:04

De campagne van AD Sportwereld zet je aan het denken. Ben jij sportliefhebber genoeg voor deze dagelijkse sportkrant?

Credits:

Creatie: Erik Jousma, Eric Slagboom, Jef Poldervaart (Het Stormt)

Account: Sandra de Boer

RTV: Annemieke de Vries

Regie: Joppo (De Grot)

Animaties: Sander Brouwer @ De Grot

Klant: Jan Bonjer jr, Arno de Jong

Voor:

Schoppen tegen heilige huisjes werkt altijd. Dat is een beproefde methode die hier ook toegepast wordt. Wat kan ons het nou schelen wie er president wordt van Amerika of hoe het met het milieu gaat? Als we maar elke dag onze dosis sport krijgen! Door de zwart/witte weergave van de feiten zorgt deze campagne voor polarisering. In feite bepaalt AD Sportwereld hiermee zijn eigen doelgroep.

Tegen:

Zo’n polariserende campagne schrikt ook mensen af die potentiële klanten hadden kunnen zijn. Zelf ben ik bijvoorbeeld echt wel een sportliefhebber, maar door deze commercials werd ik aan het twijfelen gebracht of ik wel zo’n sportfan was. Want ook de zaken waar tegenaan geschopt wordt interesseren me. Dus behoor ik niet tot de doelgroep.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Michael

    “maar door deze commercials werd ik aan het twijfelen gebracht of ik wel zo’n sportfan was”

    Bedoel je hiermee dat je niet weet wat de Mont Ventoux is of dat je de voetbalsystemen niet onder de knie hebt?

    Juist door bekende sporten in de campagne te gebruiken en iets verder te gaan de oppervlakkige informatie roep je nieuwsgierigheid op.


    16 april 2008 om 12:13
    Hardcopy

    @ Michael: Nee, gelukkig snapte ik de gebruikte termen in de commercials nog wel. 🙂

    Wat ik bedoel is dat ik niet alléén interesse heb in sport. Sterker nog: ik heb vaak meer interesse in de rest van het nieuws. En dus ben ik eigenlijk niet zo’n sportfan als ik dacht.


    16 april 2008 om 12:20
    simonline

    ik begin me een beetje te ergeren aan die stem van frank lammers… iets te dik aangezet. voor de rest een aardig concept.


    17 april 2008 om 05:26
    media

    @simon: na een paar keer had ik die stem inderdaad ook wel gehad; verder wel een aardige commercial maar eens met David, het polariseert en ik vraag me af of je dat wilt.


    17 april 2008 om 05:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!