Interview met SEO goeroe Bruce Clay

16 april 2008, 09:48

{title}Tijdens de Ad Tech In San Francisco hebben Harmen Visscher en Marnix Labberté namens Traffic4u SEO Goeroe Bruce Clay geïnterviewd. Gedurende een gesprek van een uur zijn een zevental vragen doorgesproken en gaf Bruce zijn visie op Online Marketing. Een open en ontspannen gesprek, waarvan hieronder de belangrijkste uitkomsten.

Hoe en wanneer werd u een SEO Specialist?

“Ik heb 4 bedrijven gehad en vanuit mijn studies wiskunde, informatiekunde en bedrijfskunde wilde ik in 1996 wat anders. Internet kwam eraan en ik zag de kans techniek (zoekmachines), ontwikkeling (software) en wiskunde (algoritme = de kans om die te verslaan) te combineren. Ik begon een website en startte door mezelf op consultancy basis te verhuren. Ik ben autodidact op internet en ben mezelf altijd blijven ontwikkelen door trainingen, conferenties en beurzen. Natuurlijk was internet zelf de belangrijkste bron voor mijn kennis.”

Kunt u ons iets meer vertellen over de recente ontwikkelingen van Bruce Clay Inc.?

“Inmiddels heb ik 38 mensen in dienst en heb ik kantoren in London, Sydney, Tokio en Kaapstad. Binnenkort zullen hier ook China en Brazilië aan worden toegevoegd. Ik streef er naar om kantoren te hebben in alle tijdzones, om al mijn klanten goed te kunnen bedienen. Tijd en taal zijn hierbij de speerpunten. We leven in een multi-talen wereld en daar wil ik op blijven inspelen. Zodoende kan het goed zijn dat in de toekomst Rusland en India ook nog volgen.

Binnen mijn bedrijf is SEO altijd de basis geweest. Maar in verband met de uitbreiding naar meerdere landen, zag ik ook de tendens op het gebied van uitbreiding naar meerdere disciplines binnen de Online Marketing. Als eerste zijn we gestart met Pay Per Click. Aansluitend heb ik Analytics toegevoegd. Sinds een aantal maanden ben ik Omniture gecertificeerd en hebben we een zeer speciale overeenkomst met hen. De groei is nog lang niet gestopt en wij groeien net zo hard met internet mee als het web zelf.”

Bruce Clay

Bent u van mening dat top 500 bedrijven genoeg aandacht besteden aan SEO?

“In Amerika is dit momenteel goed. Europa zit nog in de ‘doe-het-zelf-fase’. Bedrijven snappen het concurrentievoordeel nog niet dat er te behalen valt en hebben SEO niet volledig omhelst. Ze zouden in kaart moeten brengen hoeveel ze verliezen als een concurrent hoger rankt dan zijzelf en of ze dit verlies kunnen / willen nemen. In Europa zal training gezien moeten worden als een salestool. Zowel voor bedrijven naar de consument toe, als voor een bureau naar hun klanten.

In anderhalf jaar zal er in Europa een grote verandering optreden op dit gebied. Dit is wel afhankelijk van het feit of de internationale betaling doorzet. Momenteel zijn er nog veel banken die geen intercontinentaal betalingsverkeer toestaan. Wanneer dit echter wel doorgevoerd gaat worden, is dat een grote bedreiging voor Europa. Dit betalingsverkeer is de zogenoemde ‘catalist’ voor de ontwikkeling van de top 500 bedrijven in Europa.”

Waar denkt u dat SEO geplaatst moet worden binnen een bedrijf?

“SEO is voornamelijk gebaseerd op goede en relevante content. Content is absoluut noodzakelijk vanuit educatief en informatief oogpunt. Deze input zal geleverd moeten worden door Marketing en zodoende zijn zij de voornaamste afdeling die SEO zal moeten aanjagen. Daarnaast is het een eerste vereiste dat de website goed geïndexeerd kan worden, anders heeft de content weinig zin. Hier is de afdeling IT de belangrijkste speler en zal een combinatie tussen beide afdelingen, natuurlijk met passende communicatie, de beste zijn. Budgetten moeten gesplitst worden, zodat ze beide dezelfde verantwoordelijkheid voelen.”

Hoe denkt u dat SEO zich zal ontwikkelingen in de komende 5 jaar? (Kunt u eventuele trends beschrijven?)

“Ten eerste zullen we gaan zien dat Local Search wel groeit, maar niet significant zal worden. Behavioral Search daarentegen zal groot worden en heeft de toekomst. Zoekresultaten zullen gespecificeerd worden en gebruikers worden individueel getarget. Dit zal ook moeten, aangezien bijvoorbeeld een zoekwoord als JAVA kan duiden op een vakantiebestemming, koffie, of programmeertaal. Google weet door de koppeling van individueel zoekgedrag en communities, de achtergronden van de zoekers. Op basis daarvan worden individuele zoekresultaten (SERP’s = Search Engine Result Pages) getoond. We zullen zien dat ranking reports gaan verdwijnen en Analytics enorm zal groeien.

Ten tweede zal branding steeds belangrijker gaan worden. Bedrijven onderschatten het belang van het internet en zullen in een valkuil vallen als ze niet opletten. Bedrijven moeten op hun merkbeleving gaan letten en dit hoog in het vaandel zetten. Waarom? Als het internet nu niet belangrijk is en offline de boventoon voert binnen een bedrijf, dan gaat het over een jaar of 5 niet goed. Over 5 jaar zitten praktisch alle kopers op het internet en niet achter de tv of de radio. Je slaat de plank dan mis. Zien kopers je nu niet, dan vinden ze je over 5 jaar ook niet. Belangrijk voor de komende periode is dus dat je als bedrijf op het internet aanwezig bent en aansluitend start met ‘online brand protection’. De oplossing hiervoor is te vinden in een sterke positionering binnen de sociale netwerken.

Tenslotte zullen ‘easy to get links’, linkbuying en linkbaiting (vaak van korte duur en niet echt relevant) minder belangrijk worden of zelfs verdwijnen. Wij zijn momenteel bezig met het creëren van een ‘linkmagnet’. Dit is een online propositie die staat als een monument; iemand wil een link en laat deze staan. En beter nog, hij of zij vertelt het door. Hiermee voorkom je de tijdelijkheid en wordt je positie betreffende de populatiteits-pijler sterk. Neem als voorbeeld de travel branche: een grote website kan bijvoorbeeld een domein opzetten of een deel van de site met daarin de top-10 dingen die fout kunnen gaan op vakantie of de top-20 dingen die je niet moet vergeten op vakantie. Dit staat en blijft staan. Deze informatie wisselt niet en is algemene en relevante informatie voor vakantiegangers. Een dergelijke opzet is voor ieder bedrijf te bedenken.”

Tot slot: heeft u een laatste goede SEO tip voor Europese bedrijven?

Met een glimlach: “www.bruceclay.com! Nee, zonder gekheid, training is van essentieel belang. Bedrijven moeten hun medewerkers trainen en bureaus moeten bedrijven trainen. Kennis is macht, zeker ook op het gebied van SEO en klantenbinding. Wanneer de klant SEO begrijpt, is ieder advies op zijn plaats en zal het advies ook het gewenste effect gaan hebben.”

Laatste punt van discussie

Als laatste brachten we de kwestie van adverteren op bedrijfsnaam naar voren. Een ‘hot-issue’ van de laatste tijd binnen Online Advertising. De reactie van Bruce was veelzeggend:

“Het zou zo moeten zijn dat je niet op je bedrijfsnaam hoeft te adverteren. Je SEO moet zo sterk zijn dat je optimaal vindbaar bent in de organische resultaten. Bedrijven moeten er voor zorgen dat de sitelinks vermeld gaan worden bij het eerste organische resultaat. Je hebt je bedrijfsadvertentie dan niet nodig. Wanneer iemand de zoekterm Bruce Clay opgeeft, dan is hij of zij naar mij op zoek en niet naar de grapjas die adverteert op mijn naam.”

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Remi

    hmm misschien was de titel die ik eerst koos een beetje anders te interpreteren, even aangepast, excuus..


    16 april 2008 om 11:39
    Paulo Lopes

    Leuk interview!! Je staat goed op de foto Harmen!!!


    16 april 2008 om 11:41
    mgvandenbroek

    @Remi: ik had nét het ANP gebeld dat jullie worden overgenomen door Bruce….


    16 april 2008 om 11:43
    Remi

    Haha, dat mocht Bruce willen 😉


    16 april 2008 om 12:15
    Tim de Vrind

    hee Harmen,

    Nooit gedacht dat je nog zo ver weg zou geraken! Helemaal top! Spreek je snel…

    P.S.: Ook inhoudelijk leuk stuk…


    17 april 2008 om 04:41
    SEO Bedrijven

    Goed interview. Bruce slaat de spijker precies op z’n kop. SEO wordt in Nederland nog niet echt serieus genomen. We kunnen ons vaak drukker maken om esthetische aspecten er omheen zoals goed semantische css code en usability. Ook belangrijk natuurlijk, maar er is veel meer nodig voor SEO en SEM.


    17 april 2008 om 05:35
    Gerben

    En dan je eigen hoofdnavigate in flash…hmmm…. 🙂

    Goed interview, ben wel benieuwd wat er die andere 45 minuten besproken is, maar of dat ooit het web zal zien, vraag ik me af.


    17 april 2008 om 10:29
    Tammo Peters

    Heren, zeer interessant artikel… vooral de tip over het trainen.


    25 april 2008 om 03:05
    Jurgen Jessurun

    Erg leuk artikel om te lezen.

    Wanneer geeft Bruce Clay een SEO Seminar in Nederland.


    19 juni 2008 om 12:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!