Concept designer SBS Broadcasting kiest voor eenvoud

17 april 2008, 13:02

{title}


SBS Broadcasting heeft haar websites in een nieuw jasje gestoken. Een designerjasje. Pret a porter met een haute couture uitstraling. Zodra je de drie websites (SBS6, Net5, Veronica) naast elkaar zet, zie je direct een rode draad. Vaak heeft dat ook een nadeel, namelijk dat in de hang naar efficiency de verschillende identiteiten niet langer tot hun recht komen, maar ik heb het idee dat in dit geval de balans vrij goed uitpakt.

De rode draad doet dus geen afbreuk aan de eigen identiteit van de zenders. De zenders communiceren immers naar verschillende volggroepen. Maar die worden op deze manier allemaal op hun eigen manier aangesproken. Een simpele toplevel-navigatiebalk zorgt voor synergie, zonder dat het stoort.

Maar waar is de vernieuwing?

Die is er misschien wel niet. Tenminste, niet op een ‘in your face’-manier.

Elke homepage is volgens een strak stramien opgezet. Dat geeft de tv-kijkende burger houvast. Niet te pretentieus: domweg starten met het programma-overzicht. Online is duidelijk secundair en daarmee dienstbaar aan de tv-zender. Dat is geen zwakte, maar een sterkte, denk ik, want denken aan SBS, Net 5 of Veronica geeft uiteindelijk toch echt een associatie met televisie en niet met online. Niet ambitieus genoeg? Welnee, domweg pragmatisch. Als online de tv dan eens definitief zou mogen verdringen, komt er wel weer een nieuw redesign.

Nieuwe en favoriete programma’s worden op de homepage onder de aandacht gebracht. Zodra je je verder wilt verdiepen in een programma, dan is de website van het programma makkelijk te vinden. De usability van de sites is sowieso prettig. Het is overzichtelijk opgezet. De teksten zijn te behappen en geven meer inzicht als je daar behoefte aan hebt. De nadruk ligt op de uitzendingen en de programma’s die de zenders bieden. Er is naast het korte programma-overzicht van de homepage ook een volledige televisiegids aanwezig.

Nu we het over de tv-gids hebben: die is simpel en handig en scrollt automatisch naar de huidige tijd. Scheelt weer scrollbewegingen, dus dat spreekt ons potentieel obese mediaconsumenten stiekem toch wel aan. Liever lui dan moe, dat hoort ook bij tv kijken. Handig is ook dat de beschrijvingen van programma’s niet achter een klik zijn verstopt. Dat kunnen de sites zich veroorloven, want we zien maar één zender per keer.

Wat essentieel zal zijn, is het onderdeel ‘programma gemist’. Ik ken geen cijfers, maar het lijkt me voor de hand liggen dat dit net als bij de publieken de killer app is. Works as advertised. Wat verder opvalt is de rubricering, waar een onderscheid tussen ‘programma’s’ en ‘films’ wordt gemaakt. De SBS6-site, wat toch een beetje de moeder blijft van de drie, is uitgebreider met een sporttabje en Hart van Nederland nieuwsitems. Waarbij ‘sport’ dan bestaat uit voetbal, darts en knoksport. Volledig in lijn der verwachting.

Alles heeft ‘a touch of lifestyle’. De websites zijn een soort online tv-glossy’s. Magazines over alles dat met televisie kijken te maken heeft. Met de nadruk op informeren en verdieping van de uitzendingen. Er is geen overbodige informatie aanwezig. Het zijn gestileerde, geordende websites. De layout is clean en helder. Veronica komt wat zwaarder over in de zwarte mannenjas, maar dat mag en dat hoort. Veronica is altijd al het gecultiveerde stoute broertje geweest, de laatste jaren met wat meer nadruk op gecultiveerd.

SBS Broadcasting heeft drie sterke concepten neergezet en deze weten uit te bouwen. Ze weet naar wie ze communiceert en alle details sluiten daarop aan. De programma’s van iedere zender, de huisstijlen, de gezichten, kortom alles. Daardoor weet de kijker wat ze heeft aan de SBS-merken. Het is lekker vertrouwd, waardoor tv kijken en de websites bezoeken makkelijk wordt. Je krijgt wat je verwacht, maar het wordt wel in de tijdgeest geplaatst. SBS Broadcasting morrelt niet aan de kernen van haar concepten, maar past ze aan aan de maatschappelijke trends.

De grote kracht van het site-concept is, kort samengevat, dat er geen verrassingen zijn. Dat lijkt eenvoudig, maar is eigenlijk een kunststukje. Want online kan alles en zijn wilde concepten vol nieuwe, ingewikkelde sociale- en community-dingen aan de orde van de dag. SBS heeft zich terecht afgevraagd of dat hier wel zinvol was. Slim.

Eén van de drie oprichters van Onstuimig interactieve communicatie, online ontwerpbureau uit Amersfoort. Houdt zich bezig met ontwerp en interactie. Ook gek op woorden, trouwens.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Robert

    Dit is cynisch bedoelt niet?


    17 april 2008 om 14:22
    Laurens

    Ben het met je eens Laurens (kan ook niet anders met zo´n prachtige naam..)

    Goed gedaan. Enige jammere vind ik zelf dat de sites wat mij betreft nog wel cleaner en duidelijker hadden gemogen. Vooral sbs en veronica. Maar ik kijk hier misschien ook op een te lage resolutie (kan even niet anders) waardoor de advertenties ook wel erg schreeuwerig overkomen. Net5 vind ik doorde lichte kleuren en meer witgebruik daarom ook de mooiste.


    17 april 2008 om 14:24
    Laurens

    Die mouse-over op hoofdnavigatie bij sbs en veronica vind ik ook vreemd trouwens. En jammer van de urls..

    Maken ze de sites inhouse trouwens?


    17 april 2008 om 14:30
    lrvk

    @robert: neuh, waarom?


    17 april 2008 om 15:51
    lrvk

    @laurens: voor zover ik weet wel


    17 april 2008 om 15:52
    Michel

    Leuk simpel design. Zijn er misschien ook statistieken over het aantal bezoekers? Wel interessant hoe dit in verhouding staat met sites als tvgids.nl, nu.nl/tvgids/


    17 april 2008 om 21:10
    thomasz

    De websites in de huidige vorm vind ik in gebruik uitstekend, maar business wise lijkt het mij een gemiste kans. SBSgroep heeft eigenlijk drie verschillende tvgidsen gelanceerd, grofgezegd. Veel programma’s kennen grote loyaliteit bij kijkers, deze moet je ook online kapitaliseren. Kijk eens naar websites van amerikaanse broadcasters. Deze zijn niet heilig, maar brengt je wel op ideen.


    18 april 2008 om 04:57
    Mathijs van der Kooi

    Prima verantwoording. Ik ben gaan kijken en zie alles overal waar ik het verwacht. Geen poes-pas, maar dat verwacht ik ook niet op een site van een TV zender. Misschien dat er ook ‘speciale’ interactieve sites kunnen worden gemaakt, naar voorbeeld van de NOS sport evenementen online, zoals wielerwedstrijden (zie andere artikel op MF over NOS). Verder vind ik dat de site rust uitstraalt, zonder daarbij niet de identiteit neer te zetten van de zenders.

    Uitzending gemist is idd een killer applicatie, zeker voor programma’s als Hart van Nederland. Erg mooi.

    @michel vraagt naar aantal bezoekers, maar ik denk dat de benadering anders is op deze sites dan op tvgids.nl of nu.nl, aangezien de sites secundair zijn aan de tv zender. Verder ben ik benieuwd naar eye-tracking of gebruikersonderzoeken. Dus hoe snel kan iemand iets vinden op de site, hoe intuitief gaat dat, wat zijn uitstapmomenten.

    @laurens van klaveren: wie heeft de site ontworpen?


    18 april 2008 om 06:26
    lrvk

    @mathijs: volgens mij doen ze dat zelf


    18 april 2008 om 07:19
    PK

    Hmm, erg statisch en vooral veel van hetzelfde op 3 verschillende URL’s. Ik mis in ieder geval de interactie en de fun en ben het absoluut met thomasz eens dat het vanuit business en gebruikers perspectief een gemiste kans is….Het antwoord op de vraag “Waarom zou ik op de sites komen?” kan ik niet zo 123 beantwoorden. Wellicht dat dit nog verder vorm krijgt in volgende releases?


    18 april 2008 om 07:37
    frankheijkamp

    @mathijs: Bij SBS hebben ze een aantal zeer ervaren designers in dienst, die hun sporen online meer dan verdient hebben, waaronder de ‘art director’ (zoals men dat pleegt te noemen) van het vroegere Veronica. Zeer grote kans dat ze het zelf hebben ontworpen.


    18 april 2008 om 08:40
    Bruyns

    Lijkt me een typisch geval van optimaal gebruik maken van een CMS. GX?


    18 april 2008 om 08:40
    Dirk

    @PK: “Waarom zou ik op de sites komen?” – (a) Omdat ik iets wil weten over de zender en de programma’s: dat vind ik dan ook, heel eenvoudig. (b) Omdat ik op TV een call-to-action zie die naar de site verwijst. Dan mag ik hopen dat die CTA een heel prominent vervolg krijgt op de site.

    Bezoekers worden voor fun en interactie op een mooie manier verwezen naar MyVideo, SBS’ eigen YouTube. Dat onderscheid in functies vind ik juist een sterk punt van het concept.


    18 april 2008 om 16:19
    D. Bos

    prima initiatief. Ziet er strak uit.

    Werd ook wel eens tijd.


    23 april 2008 om 06:18
    Paul van Eijden

    @Bruyns: Voor deze website is inderdaad GX WebManager gebruikt als CMS. Zie ook de copyright regel in de HTML-broncode.


    28 april 2008 om 07:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!