Me the media

Me the media

 

Als de uitvinding van de drukpers de eerste mediarevolutie betekende in de geschiedenis van de mensheid, dan was de komst van radio en TV de tweede en staan we nu aan het begin van de derde wereldwijde revolutie op dit terrein. Dankzij de digitalisering van beeld en geluid, de ontwikkeling van computer, internet en (mobiele) telefoon, en vooral dankzij de combinatie van dat alles, is het anno 2008 de consument die aan de knoppen zit. De massamedia maken plaats voor een mediamassa en het individu wordt leidend.

Gisteren is Me the Media gelanceerd, een boek (en film) over het verleden, heden en toekomst van de derde mediarevolutie. Het schetst een toekomst van hyperindividualisering in een hypercompetitieve webeconomie. Auteurs zijn Jaap Bloem, Sander Duivestein en Menno van Doorn (die een korte introductie heeft geschreven op Frankwatching) van ViNT.

Het boek ligt vanaf vandaag in de winkel en de hoofdstukken zullen gefaseerd aangeboden worden op methemedia.com. Deze zijn gratis te downloaden. Aan het eind van het boek wordt de lezer gevraagd mee te schrijven aan het vervolg, door zijn of haar ervaringen te delen met de onderzoekers.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 23 reacties op dit artikel

  • Ik heb de draft van het boek al een tijd geleden mogen ontvangen en zal er ook nog inhoudelijk op terugkomen. In het kort: het boek is een perfecte samenvatting van de belangrijkste ontwikkelingen en trends van de laatste jaren en geeft ook een blik naar de toekomst.

    geplaatst op
  • In plaats van 'We the Media (2003)' is het nu dus 'Me the Media'. Interessant boek, interessante film, must-read, lijkt me.

    geplaatst op
  • Erg goed gedaan deze video, daar moet iemand dagen werk in hebben gestopt om de juiste fragmenten te selecteren en te combineren!

    geplaatst op
  • "He who tells the story rules the world". Mooi om het filmpje af te sluiten. Veel stof tot nadenken ook, want naast het feit dat die derde revolutie heel wat positiefs meebrengt, voel je ook heel goed aan dat we als mensen nog volop onze weg aan het zoeken zijn in een wereld waar alles rond 'me' draait. Nu het boek nog lezen :-)

    geplaatst op
  • @Dorien: we staan pas aan het begin van de 'internetrevolutie'. De early adaptors zijn deze wereld nu aan het ontdekken maar het zal niet lang meer duren en de rest zal volgen. Populariteit van sociale netwerken als Facebook, MySpace en Hyves zijn daar voorbeelden van. Persoonlijk denk ik dat mobiel straks een cruciale rol gaat spelen in die volgende stap. Altijd en overal connected en de mogelijkheid om tekst, spraak en beeld met een druk op de knop te delen met je contacten. Klinkt eng maar biedt ook veel nieuwe mogelijkheden!

    geplaatst op
  • Boek is trouwens een aanrader!

    geplaatst op
  • Marco, dank voor de promotie.

    Mochten de lezers van Marketingfacts meer willen weten over het boek, de film, de achterliggende theorieen etc. Dan hou ik mij van harte aanbevolen.

    Ik/wij treed graag in contact met geinteresseerden om van gedachten hierover te wisselen.

    geplaatst op
  • @Sander: boek en film gaan in ieder geval mee naar de diverse presentaties/workshops die ik deze weken geef. Zal ook eens kijken of ik het kan integreren in mijn verhaal over social media & word-of-mouth.

    In ieder geval succes!

    geplaatst op
  • Boek besteld!
    Ben benieuwd of ik nog meer overeenkomstige bronnen en stellingen kan vinden met mijn afstudeerscriptie ;)

    geplaatst op
  • Vriend(inn)en,

    Laat jullie gewaardeerde ideeën, ervaringen en reacties ook achter als reactie op onze uitnodiging. Zie: http://blog.methemedia.com/archives/9

    Cheerio, Jaap

    geplaatst op
  • @mijn broer, ik ben trots op je! Ook ik zal je verder promoten in mijn netwerk ;-)

    geplaatst op
  • NRC Handelsblad besteedde vandaag ruim aandacht aan Me The Media...

    http://www.nrc.nl/media/article1055895.ece/Internet_als_strijdtoneel_van_burger_en_bedrijf

    geplaatst op
  • @Menno: Marie Jose heeft er werk van gemaakt; erg goed!

    Vandaag trouwens de video aan ca. 20 cursisten van de interactive course laten zien; 11 minuten is lang maar video is erg goed ontvangen. Smaakt naar meer en men is zeker benieuwd naar het boek.

    geplaatst op
  • Marco, leuk dat je het hebt laten zien. Ja ik weet 11 min is lang, te lang. Het begon met het idee van we maken wat korts en toen... Afijn. Het was te mooi om aan te werken. Het past mooi bij het artikel van het NRC met de focus op continuous partial attention. En nu de film is opgeknipt in verschillende delen en op methemedia-kanaal op Youtube te zien. Maar wie wel 11 minuten de tijd heeft...

    Menno

    geplaatst op
  • @Menno: ik kan er geen genoeg van krijgen; vind vooral het eind erg sterk en de voice-over is perfect. Moet flink wat uurtjes hebben gekost!

    Over continuous partial attention gesproken, Linda Stone heeft haar website lindastone.net inmiddels doorgelinked naar een wiki over dit onderwerp.

    geplaatst op
  • @menno: 11 minuten helemaal uitgekeken. Mooi gemonteerd, blijft boeien. Goed werk hoor , pluim!

    geplaatst op
  • Mocht gistermiddag aan de Marketing&Communicatie;unit van Yacht een verhaal vertellen over mediamassa.

    11 minuten paste helaas niet in het programma...maar wel een erg goed filmpje!

    Het gebruikte materiaal is ook goed gekozen.
    Vooral de scène aan het einde in het restaurant is geweldig, adverteerder met klant aan tafel...
    Iemand een youtube-url daarvan?
    Of misschien een lijst van alle fragmenten?

    geplaatst op
  • @Bas: het hele filmpje van Microsoft over relatie tussen adverteerder en consument is hier in mei 2007 voorbij gekomen. Absoluut een aanrader voor wie het nog niet heeft gezien!

    geplaatst op
  • @Marco
    Thanks!
    @all
    Inderdaad een aanrader!
    Wanneer gaan we in Nederland eens van dit soort filmpjes maken?
    Als iemand een initiatief heeft lopen, mij mag je er voor porren mee te helpen.

    geplaatst op
  • Veel nieuwe Me the Media-verhalen in onze 'Me the Media Stories Store.'

    geplaatst op
  • Codes van het gebruikte youtube materiaal staan rechtsbovenin dus alles is direct terug te vinden.

    geplaatst op
  • Opnieuw aandacht voor het boek in NRC next:
    http://www.flickr.com/photos/marketingfacts/2430573286/

    geplaatst op
  • Ben het boek nu aan het lezen! Erg interessant, leest ook makkelijk, qua tekst en layout :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.