Me the media
Als de uitvinding van de drukpers de eerste mediarevolutie betekende in de geschiedenis van de mensheid, dan was de komst van radio en TV de tweede en staan we nu aan het begin van de derde wereldwijde revolutie op dit terrein. Dankzij de digitalisering van beeld en geluid, de ontwikkeling van computer, internet en (mobiele) telefoon, en vooral dankzij de combinatie van dat alles, is het anno 2008 de consument die aan de knoppen zit. De massamedia maken plaats voor een mediamassa en het individu wordt leidend.
Gisteren is Me the Media gelanceerd, een boek (en film) over het verleden, heden en toekomst van de derde mediarevolutie. Het schetst een toekomst van hyperindividualisering in een hypercompetitieve webeconomie. Auteurs zijn Jaap Bloem, Sander Duivestein en Menno van Doorn (die een korte introductie heeft geschreven op Frankwatching) van ViNT.
Het boek ligt vanaf vandaag in de winkel en de hoofdstukken zullen gefaseerd aangeboden worden op methemedia.com. Deze zijn gratis te downloaden. Aan het eind van het boek wordt de lezer gevraagd mee te schrijven aan het vervolg, door zijn of haar ervaringen te delen met de onderzoekers.
Erg goed gedaan deze video, daar moet iemand dagen werk in hebben gestopt om de juiste fragmenten te selecteren en te combineren!
“He who tells the story rules the world”. Mooi om het filmpje af te sluiten. Veel stof tot nadenken ook, want naast het feit dat die derde revolutie heel wat positiefs meebrengt, voel je ook heel goed aan dat we als mensen nog volop onze weg aan het zoeken zijn in een wereld waar alles rond ‘me’ draait. Nu het boek nog lezen 🙂
@Dorien: we staan pas aan het begin van de ‘internetrevolutie’. De early adaptors zijn deze wereld nu aan het ontdekken maar het zal niet lang meer duren en de rest zal volgen. Populariteit van sociale netwerken als Facebook, MySpace en Hyves zijn daar voorbeelden van. Persoonlijk denk ik dat mobiel straks een cruciale rol gaat spelen in die volgende stap. Altijd en overal connected en de mogelijkheid om tekst, spraak en beeld met een druk op de knop te delen met je contacten. Klinkt eng maar biedt ook veel nieuwe mogelijkheden!
Boek is trouwens een aanrader!
Marco, dank voor de promotie.
Mochten de lezers van Marketingfacts meer willen weten over het boek, de film, de achterliggende theorieen etc. Dan hou ik mij van harte aanbevolen.
Ik/wij treed graag in contact met geinteresseerden om van gedachten hierover te wisselen.
@Sander: boek en film gaan in ieder geval mee naar de diverse presentaties/workshops die ik deze weken geef. Zal ook eens kijken of ik het kan integreren in mijn verhaal over social media & word-of-mouth.
In ieder geval succes!
Boek besteld!
Ben benieuwd of ik nog meer overeenkomstige bronnen en stellingen kan vinden met mijn afstudeerscriptie 😉
@mijn broer, ik ben trots op je! Ook ik zal je verder promoten in mijn netwerk 😉
@Menno: Marie Jose heeft er werk van gemaakt; erg goed!
Vandaag trouwens de video aan ca. 20 cursisten van de interactive course laten zien; 11 minuten is lang maar video is erg goed ontvangen. Smaakt naar meer en men is zeker benieuwd naar het boek.
Marco, leuk dat je het hebt laten zien. Ja ik weet 11 min is lang, te lang. Het begon met het idee van we maken wat korts en toen… Afijn. Het was te mooi om aan te werken. Het past mooi bij het artikel van het NRC met de focus op continuous partial attention. En nu de film is opgeknipt in verschillende delen en op methemedia-kanaal op Youtube te zien. Maar wie wel 11 minuten de tijd heeft…
Menno
@menno: 11 minuten helemaal uitgekeken. Mooi gemonteerd, blijft boeien. Goed werk hoor , pluim!
Codes van het gebruikte youtube materiaal staan rechtsbovenin dus alles is direct terug te vinden.
Ben het boek nu aan het lezen! Erg interessant, leest ook makkelijk, qua tekst en layout 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!