Recruitment met sociale netwerken

24 april 2008, 05:52

{title}Het is druk in de wereld van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment op dit moment, managers en recruiters weten niet meer waar ze hun kandidaten vandaan moeten halen. Tenminste, de meeste. Of de nieuwe generatie werknemers nog jobboards bezoekt is maar de vraag en ondertussen stromen de nieuwe initiatieven deze week binnen, waarbij de markt voor werknemers breder is dan loondienst verbanden.

Sociale netwerken, en dan doel ik niet enkel op sociale netwerksites, maar op echte sociale netwerken, zijn al jaren één van de belangrijkste bronnen van nieuwe sollicitanten. Recent zat ik bij een grote financial en heb ik gesproken met een serie medewerkers daar. De meerderheid had ergens wel een via via link met het bedrijf voordat men er was komen werken. Op de vraag hoe ze bij het bedrijf gekomen waren kwamen antwoorden als ‘een aangetrouwde neef’, ‘mijn buurvrouw’ en ‘de moeder van mijn oppas’. Veel van deze contacten zijn niet eens bekend bij de organisatie, omdat niemand een aanbrengbonus claimt.

Iets anders dat momenteel heel belangrijk is, is dat men gevraagd wil worden. Niet alleen de toppers, maar ook de nieuwe generatie verwacht niet anders. Marketingfacts collega Matthijs vertelde me dat hij nog nooit gesolliciteerd had, en hij heeft nu natuurlijk de mooiste baan die er is. Het schrijven van deze stukjes op Marketingfacts (wat ik gratis doe), wordt hij voor betaald 🙂 En hoe kwam Marco bij hem? Via de blogs natuurlijk, paar mailtjes, klaar. Net zoals bijvoorbeeld op het Computable forum afgelopen week.

Want naast Linkedin en Hyves zijn ook weblogs als Marketingfacts en forums eigenlijk een vorm van sociale netwerken. Ook daar, of misschien wel, juist daar zitten interessante kandidaten. Maar hoe gaat een recruiter hier dan mee om? Want dat dit zo is zal voor de meeste marketingfacts lezers niets nieuws zijn. Echter hoor ik ook de drama verhalen over slecht werven, heeft Linkedin inmiddels besloten dat het duurste account niet meer aan recruiters van werving en selectiebureaus wordt verstrekt en gaat er nog veel mis. Hoe werf je nu iemand in een sociaal netwerk? Hoe identificeer je zo iemand en (misschien nog wel belangrijker) hoe benader je deze persoon?

Maar ook: heeft het nut om eigen sociale netwerken op te zetten? Wat kan je als bedrijf hiermee? En hoe pak je dit dan aan voor recruitment doelstellingen? Of moet je misschien wel geen directe recruitment doelstelling hebben?

Hier gaat de Marketingfacts training recruitment met sociale netwerken over. Want hoewel ik hier al veel over gepubliceerd heb, is gewoon aan de slag ermee gaan onder begeleiding van een trainer vaak de beste manier.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Flores

    Ik snap dat de beste tip is om met een trainer aan de slag te gaan. Maar als niet professionele recruiter, die 1 of 2 x per jaar iemand zoekt voor het eigen bedrijf, ben ik ook wel benieuwd naar dan desnoods iets minder goede tips. Kun je er misschien al een paar geven?


    24 april 2008 om 17:42
    Jochem

    Google is ook een uitermate geschikte tool voor het recruiten van kandidaten, interessant genoeg ook voor het top segment.

    Ik heb vorig jaar mijn scriptie geschreven over: ” De Toepasbaarheid van Internet Marketing bij Executive Search & Interim Management. ” De opdrachtgever heeft iig. veel baat gehad bij het onderzoek.


    24 april 2008 om 19:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!