Waar staan we met mobile analytics?

27 april 2008, 03:40

Waar staan we met mobile analytics?

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de mobiele versie van Marketingfacts en de statistieken voor mobiel gebruik. Tot die tijd heb ik geen idee hoeveel mensen nu gebruik maken van de mobiele versie van Marketingfacts en wat ze precies doen. Duidelijk is dat mobile analytics (webanalytics voor mobiele websites) nog in de kinderschoenen staat. De meeste leveranciers van webanalyticssoftware zijn er inmiddels wel mee bezig, maar het zijn voorlopig nog de niche spelers zoals Amethon en Mobilytics die voorop lopen lijkt het.

Daar gaat de komende periode zeker verandering in komen. Zo kondigde Nedstat afgelopen week de release aan van zijn mobile analytics voor inzicht in mobiel browsegedrag en conversie. Daarvoor zijn nieuwe rapporten over merken en typen mobiele telefoons, schermbreedtes, browsegedrag en conversie toegevoegd aan de bestaande rapporten van Sitestat. De rapporten werken voor zowel mobiele als normale sites en meten alle mobiele toestellen, ook wanneer Javascript niet wordt ondersteund aldus het persbericht.

Wie heeft inmiddels ervaring met mobile analytics en wil zijn ervaring met ons delen? Welke pakketten zijn beschikbaar en wat zijn de valkuilen bij implementatie?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    wesseling

    Het zou aan mij kunnen liggen, maar ik zie toch weinig verschil in webanalytics en mobile webanalytics anders dan dat de lokatie van de gebruiker nog meer varieert dan bij een vast internet gebruiker. Wanneer je marketingfacts mobiel gewoon via een apart subdomein laat lopen (m.marketingfacts.nl), dan hang je daar een aparte google analytics teller aan en zie daar de meeste insights die je nodig hebt.. Als je dan ook nog zorgt dat iedereen met een kleine schermresolutie die surft naar het normale marketingfacts domein de vraag krijgt of zij voortaan vanaf de gebruikte device op dat moment altijd geredirect willen worden naar het mobiele domein (en dit andersom voor PC gebruikers doet), dan heb je nog redelijke zuivere groepen ook. Mobiele browsers ondersteunen vaak geen volledig javascipt (of cookies), maar behalve dat dat aandeel steeds minder zal worden (mobiele browsers zullen hetzelfde kunnen als pc browsers), heeft elke teller wel een nojavascript variant (afdoende voor dit moment).


    27 april 2008 om 06:08
    loket

    Was afgelopen vrijdag onder de indruk van de activiteiten van MADS.


    27 april 2008 om 06:27
    Michiel

    @Ton Het is niet zo eenvoudig als het lijkt. Omdat (nog) niet alle browsers Javascript ondersteunen kan je bijvoorbeeld niet zomaar de schermresolutie opvragen aan de handset. Sommige providers/gateways verwijderen alle cookies. Vaak komen veel bezoekers van het zelfde IP-adres. Ook de device herkenning is niet triviaal. Dus het is lang niet zo eenvoudig als het ‘normale’ internet.


    27 april 2008 om 06:43
    wesseling

    @michiel ok, maar is dat niet een probleem voor de mobiele analyse an sich (los van een pakket) en zal dit in de loop der tijd door evolutie mobiel browsen worden opgelost, waardoor je gewoon dezelfde software kunt blijven gebruiken als voor je webanalyse algemeen? Offline browsen is wel een issue, maar daar ook de vraag in hoeverre we dat over 5 jaar nog doen. Aandeel Iphone en N95 in het lijstje van Marco vind ik vrij hoopgevend 🙂


    27 april 2008 om 06:59
    Kjeld Kahn

    Als je een beetje verstand van mobiel development bent dan kun je gewoon een serverside implementatie van het google analytics verhaal maker. Self doe ik dit al jaren op global high traffic mobile sites on en offportal. Het enige wat niet lukt is returningvisitors bij te houden op een toestel zonder cookies. Verder is alles hetzelfde. Het is een beetje reverse engeneering maar 8 uurtjes werk.


    27 april 2008 om 07:46
    Michiel

    @ton ja, dat is zeker een probleem van mobiele analyse. Het probleem ligt daarbij voor een deel bij de beperktheid van de mobiele browsers, en voor een ander deel bij operators die het niet altijd makkelijk maken om goed te meten. Ik heb goede hoop dat dit laatste ook gaat verbeteren, bijvoorbeeld door de initiatieven van OMI.


    27 april 2008 om 07:47
    media

    @Ton: zoals Michiel al aangeeft is het niet zo makkelijk als je denkt; ik heb al eens wat gespeeld met scripts op de mobiele pagina’s. Geeft me wel een beeld van aantal bezoeken, maar geen inzicht in type device en browser.

    @Peter: MADS?

    @Kjeld: kun je daar iets meer over zeggen? klinkt interessant!


    27 april 2008 om 08:07
    Peter Bonjernoor

    @Michiel – aangezien de meeste toestellen (alle?) een vaste resolutie hebben is het achterhalen van het merk en type voldoende om daarachter te komen, en die informatie kun je weer uit de useragent halen.

    Daarnaast is de herkenning inderdaad niet triviaal, aangezien er zo veel verschillende useragents zijn. Ik heb het in 2006 in mijn eigen statistieken toegevoegd en was redelijk geschokt over hoe complex dat was ten opzichte van PC-browsers.

    @Kjeld – mee eens, en dan is het eigenlijk niet anders dan niet-mobiel.


    27 april 2008 om 08:22
    media

    @Peter: kun je ook een voorbeeld laten zien? Ben namelijk wel benieuwd wat voor cijfers je dan kunt achterhalen.


    27 april 2008 om 08:46
    Peter Bonjernoor

    @Marco – dezelfde cijfers als bij PC-gebruikers, alleen een extra parameter: device, welke naast computer dus ook diverse mobiele apparaten kan bevatten.


    27 april 2008 om 14:46
    loket

    @Marco MADS is het netwerk van Ashu Mathura. Orienterend gesprek aldaar en ‘k was impressed door de kennis en kunde. MADS heeft een soort DART maar dan voor mobiele advertentienetwerken. Compleet met een kinky dashboard. Prima spul daar.


    27 april 2008 om 19:26
    media

    @Peter: ah, thx! Ik dacht dat het om iets nieuws ging, MADS bestaat toch al een paar jaar?


    28 april 2008 om 05:50
    loket

    @Marco klopt, ik meen vanaf 2006, maar wil daar even vanaf zijn.


    28 april 2008 om 06:04
    Ashu Mathura

    Tja, wat kan ik er nog van zeggen 😉

    De MADserver is een kruising tussen Doubleclick DART, Google Analytics en Wonderloop, dat wil zeggen dat we een mobiele ad server hebben, welke ook een groot stuk analytics doet om de adverteerder simpelweg te voorzien van data en daarnaast ook de klanten individueel tracked voor een stuk gedragsanalyse en daar dus weer advertenties op loslaat.

    Ik weet dan ook redelijk zeker dat ons product meer statistieken heeft dan welk ander product vandaag op de markt.

    @Marco: waarom zet je onze tags niet live in je nieuwe mobiele site en probeer onze stats engine voor mobiel. Het is gratis 😉 Ik weet zeker dat je nooit meer naar de eerdere genoemde software zult kijken.

    Once you go MAD …


    28 april 2008 om 14:34
    Mark de Bruin

    @Marco/Ashu: hebben jullie de test al gedaan samen met de mobile statistieken obv MADS?

    Ik ben momenteel Google Analytics aan het testen op de manier die Kjeld hierboven schetst. Ook heb ik met Nedstat nu de mobile analytics op mijn mobiele site staan. Zal binnenkort eens wat resultaten publiceren van mijn bevindingen.


    11 november 2008 om 17:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!