Skoeps trekt de stekker er uit

2 mei 2008, 08:56

Skoeps trekt de stekker er uitVanaf aanstaande maandag bestaat Skoeps, de dienst met 16 miljoen reporters waar elke burgerjournalist foto’s en filmpjes kon uploaden, niet meer.

Skoeps stopt er mee per 5 mei. Dat vertelde Louis Bollee van Skoeps me vanochtend , toen hij me als “betrokken skoeper” belde. De Skoepers die in het bezit zijn van een skoepstelefoon mogen die houden. Maar waarom stopt Skoeps?

Skoeps was een samenwerkingsverband tussen PCM Uitgevers en Talpa Media. De officiële reden: ‘Beide partijen vinden dat Skoeps niet langer past binnen de strategische focus van de afzonderlijke ondernemingen.’ Die reden vond ik inmiddels op Molblog. Het lijkt er meer op dat het niet gelukt is Skoeps financieel gezond te maken.

Petra is sinds 1993 eigenaresse van Slijterij Wijnhandel de Vuurtoren te Breskens, blogt sinds 2003 op Meisje van de Slijterij en schrijft sinds medio 2005 een themaweblog over dranken. Naast altijd op zoek naar nieuwe (digitale) uitdagingen en er vast van overtuigd dat dit zakelijk ook interessant is, is ze samen met haar man de trotse ouder van twee prachtzoons.

Categorie
Tags

31 Reacties

    Anna-maria /Puur*

    Jammer, kon erg genieten van de filmpjes


    2 mei 2008 om 09:04
    Oof

    Niet heel erg verassend. Kan me ook niet herinneren dat er ook maar 1 filmpje het acht uur journaal heeft gehaald.


    2 mei 2008 om 09:32
    media

    Ik denk dat je gelijk hebt Petra en dat ze het businessmodel niet rond hebben kunnen krijgen. Zou aardig zijn als ze daar ook openheid in geven. Waar ging het mis? Teveel geld uitgegeven aan reclame? Teveel overhead? Te weinig inkomsten uit advertenties? Te weinig skoeps die konden worden doorverkocht? Wie heeft meer inzicht?

    Petra, je zegt dat je het idee hebt dat die mail al langer klaar stond. Waarom denk je dat?


    2 mei 2008 om 10:25
    media

    @Oof: inderdaad weinig skoeps die door zijn geplaatst. Wellicht is dat wel de reden (zie ook mijn vorige reactie).


    2 mei 2008 om 10:25
    Petra de Boevere

    @Marco, de mail naar de Skoepers bevat deze tekst:

    “SKOEPS, de eerste Nederlandse nieuwssite voor burgerjournalisten, houdt op te bestaan. Het samenwerkingsverband tussen PcM Uitgevers en de digitale tak van Talpa Media wordt per 1 mei a.s. ontbonden na ruim anderhalf jaar.

    Op dit moment beschikt SKOEPS over de grootste beeldredactie van Nederland met 7500 geregistreerde Skoepers die maandelijks tussen de 1000 en 1500 nieuwsitems insturen.

    We hadden de ambitie om van elke Nederlander een verslaggever te maken. Deze ambitie is gedeeltelijk geslaagd, maar het is ons niet gelukt een financieel gezond vooruitzicht te ontwikkelen.”

    Vanochtend aan de telefoon werd mij verteld dat Skoeps maandag ophoudt te bestaan en dat ik tot dan nog kon uploaden. Of het is een tikfout, wat natuurlijk kan, of de mail stond al klaar en men is vergeten de datum te veranderen.


    2 mei 2008 om 10:29
    Petra de Boevere

    @Marco, die mail kwam drie kwartier geleden binnen trouwens


    2 mei 2008 om 10:31
    media

    @Petra: toch vreemd dat je met 7.500 geregistreerde Skoepers die maandelijks tussen de 1.000 en 1.500 nieuwsitems insturen geen succesvol businessmodel kunt bedenken.


    2 mei 2008 om 11:06
    Petra de Boevere

    Ik ben benieuwd of iemand ons daarover meer gaat en kan vertellen.

    Wie trok de stekker eruit? Wat waren de doelstellingen?

    In hoeverre bemoeiden PCM en Talpa zich met het beleid en de keuzes die gemaakt werden door Skoeps en als ze dat niet deden, waarom grepen ze dan niet tijdig in om dat nog om te kunnen buigen?


    2 mei 2008 om 11:11
    Petra de Boevere

    ow…kruispostje:-) Talpa trok dus eigenlijk de stekker er uit


    2 mei 2008 om 11:13
    Kees van Mourik

    Ik begrijp de verbaasde reacties niet. Dit zie je toch van veraf aankomen? In het bedrijfsleven draait alles om de kosten en de baten. Of de kosten zijn te hoog of de baten zijn te laag en in het geval van Skoeps is het eerste in ieder geval het geval. Daar zullen heel wat mensen een goede boterham van hebben gegeten. Wat mij verbaasd is dat ze zichzelf de eerste op het gebied van burgerjournalistiek in NL noemen en de NL Ohmynews. Mochten ze willen, allebei…


    2 mei 2008 om 11:34
    martijnstaal

    Kees, uiteraard. Alleen ik kan me voorstellen dat deze case anders is; het gaat immers niet alleen om de kosten en opbrengsten van skoeps an sich, maar de voordelen zullen vooral indirect zijn voor Talpa & PCM. Lees: kostenbesparingen, kortere lijnen naar actuele nieuwsitems en als eerste met nieuwsitems kunnen komen, vergroten van de doelgroep, etc.


    2 mei 2008 om 11:37
    Stijn Kruijssen

    Toch jammer (en een beetje vreemd) dat ze Skoeps niet break-even hebben kunnen laten draaien na zo’n periode. Weet iemand hoeveel personen er fulltime in dienst waren?


    2 mei 2008 om 15:01
    Spijker

    Tja, dat krijg je met zulke sites die opgezet worden door een paar marketingboys. Gooi er maar geld tegenaan en het wordt wel een succes.

    De gebruiker blijft gewoon foto’s naar nieuwssites zoals Nu,Fok en Geenstijl/Dumpert mailen!


    2 mei 2008 om 19:50
    jeroenmirck

    @Petra: Ik snap dat je het mislukte Skoeps een warm hart toedraagt, maar “de dienst met 16 miljoen reporters” is in het licht van de opheffing wel heel erg lachwekkende promotaal, zeker als je even verderop meldt dat ze slechts 7500 ‘skoepers’ hebben, die zelden voor echt nieuws hebben kunnen zorgen. Skoeps was van begin af aan een flop, hooguit in het zadel geholpen door te veel stukjes op weblogs…


    2 mei 2008 om 21:37
    Petra de Boevere

    @jeroen ja, het was ook wat cynisch (staat in het logo), misschien had ik aanhalingstekens moeten gebruiken, maar ik ben dan ook maar een burgerjournalist:-)


    2 mei 2008 om 21:50
    jeroenmirck

    Haakjes was beter geweest, nu lijkt het net alsof het een feit is. Of dat jij dat denkt.

    “Ik ben maar een burgerjournalist.” Haha, van jou kan ik zo’n geintje goed hebben. Helaas hoor ik het bloggers iets te vaak als serieus bedoeld excuus gebruiken. Op zulke momenten krijgt Andrew Keen gewoon keihard gelijk… 😉


    2 mei 2008 om 21:57
    Petra de Boevere

    daar stond wel een smiley achter:-)


    2 mei 2008 om 21:58
    jeroenmirck

    Daarom zeg ik ook: “Haha, van jou kan ik zo’n geintje goed hebben.” 😉


    2 mei 2008 om 22:00
    media

    Weet iemand of Skoeps ook te koop staat?


    3 mei 2008 om 06:32
    Mark de Bruin

    Blijkbaar heeft DAG interesse:

    Op Skoep staat nu: “Skoeptip: Je kunt voortaan je foto’s en filmpjes sturen naar meedoen@dag.nl. Je maakt dan dagelijks kans op een plekje in de landelijke krant DAG. De redactie van DAG plaatst je filmpjes op http://www.dag.nl. DAG is hard bezig een alternatieve site te maken voor de actieve reporter. DAG houdt jullie op de hoogte.”


    3 mei 2008 om 06:41
    Petra de Boevere

    @Marco Dat kan nooit veel moeten kosten nadat ze al aangegeven hebben te stoppen, dus go for it:-)


    3 mei 2008 om 06:47
    Paul Schoenmakers

    Ik snap alleen niet goed waarom dan direct besloten wordt om zo’n hele site offline te halen?

    Waarom niet gewoon alle huidige content laten staan? Vind zoiets wel erg zonde.


    5 mei 2008 om 16:06
    Derk

    ben hier niet rouwig om.

    Vond er weinig aan.


    6 mei 2008 om 12:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!