Google opent Content Netwerk (AdSense) voor ‘alle’ adverteerders
Google heeft aangekondigd hun eigen content netwerk open te zetten voor andere (goedgekeurde) adverteerders. Een grote stap die het bereik van vele adverteerders enorm kan vergroten. Op dit moment is het alleen nog beschikbaar in Amerika, maar Europa zal snel volgen (Emerce kreeg als reactie “Nederland zal dan een van de eerste landen zijn die ervan kan profiteren”).
Content netwerk
Het content netwerk van Google bestaat uit alle sites waarop met AdSense reclameblokken geadverteerd word. Dit netwerk is de grootste van de wereld, vele kleine maar ook grote sites verdienen er op dit moment geld mee. Er zit dus een enorm bereik in dit netwerk, volgens Google zelf wordt 75% van de internetgebruikers wereldwijd er mee bereikt.
Voorheen Gesloten
Voorheen kon alleen via AdWords geadverteerd worden in het content netwerk, dat is nu verleden tijd. Grote partijen kunnen zich aanmelden om ook in dit netwerk te mogen adverteren. Na een goedkeuringsprocedure staat de weg volledig open om net netwerk te gebruiken. Op dit moment zijn de volgende partijen al goedgekeurd:
- Advertiser ad servers: DoubleClick (DFA), Mediaplex
- Rich media agencies: DoubleClick Rich Media, Eyeblaster, EyeWonder, Interpolls, PointRoll, Unicast
- Research firms: Dynamic Logic, IAG Research, InsightExpress, Factor TG
Betere campagnes
Met deze openstelling voldoet Google aan de wens van veel adverteerders die moeite hadden hun campagnes op Google af te stemmen. Het content netwerk moest altijd op een aparte manier beheerd worden. Dat is nu verleden tijd, adverteerders kunnen complete campagnes nu vanuit hun eigen systeem uitvoeren en doormeten.
Ook voor de uitgevers (de mensen die AdSense op hun site plaatsen) biedt dit voordelen. Er zullen meer adverteerders zijn die bieden op een plaats, dus vermoedelijk betere klikprijzen en relevantere advertenties. Maar hoe dit zich precies gaat ontwikkelen blijft een vraag.
Ik weet niet of dit een goede ontwikkeling is.
Als het gaat om integratie van grote advertentienetwerken (zoals Google’s eigen DoubleClick), dan zal dit in de praktijk mogelijk betekenen dat het Adsense-contentnetwerk minder vaak gericht zal worden ingezet, maar dat het automatisch gaat meedraaien met grote campagnes. Het blijft speculeren, maar dit betekent in mijn ogen vrijwel zeker meer beeldadvertenties en minder tekstuitingen.
Dus als je alleen tekstadvertenties wilt opnemen als publisher, dan neemt de concurrentie (en daarmee de kwaliteit en opbrengst) daarvoor juist af. Als je dan toch beeldadvertenties wilt toelaten dan is mijn ervaring op dit moment dat die vaak minder relevant zijn voor de webpagina en dus minder opbrengen.