VODW vijftigste
VODW is gisteren op de 50e plek geëindigd bij de Universum Awards in de categorie business students. Voor hen die Universum niet kennen (en dat is geen schande, ze zijn pas recent weer echt in Nederland begonnen), het is een internationaal onderzoeksbureau dat de employer branding (het merk als werkgever) meet onder studenten. En dit is in mijn optiek een unieke prestatie van VODW waarvoor een groot compliment gemaakt moet worden.
Waarom is zo’n 50e plek een groot compliment? Omdat het voor het eerst is dat een relatief klein bedrijf dat VODW is in verhouding met de winnaars zoals het ministerie van buitenlandse zaken (P&O en juridische studenten), Philips (bij engineering en IT studenten) en KLM (bij business studenten). Volgens mij is dit voor het eerst dat ik een bedrijf van de omvang van VODW in enig lijstje heb zien staan als het gaat om favoriete werkgevers.
Ik hoorde al enige tijd, o.a. in interviews met Wouter de Vries (docent marketing aan de VU) en Willem Scheepers (docent leiderschap aan Erasmus) dat deze trend zichtbaar was. Maar in geen enkel lijstje kan dat bijna naar voren komen omdat er natuurlijk veel meer kleine dan grote bedrijven zijn. Daarom is de prestatie van VODW zeker één van formaat.
Ik vernam van campus recruiters dat één van de redenen hiervoor is dat VODW als enige een specifiek marketing traineeship aanbiedt en alles wat traineeship is, spreekt de markt aan. Nu doet Aegis dat voor nieuwe media, maar hier is voor veel (nieuwe) media en marketing bedrijven duidelijk nog een wereld te winnen.
Opvallend was trouwens dat ik op Twitter tijdens het event binnen kreeg dat Rabobank in Q1 de populairste werkgever was geworden. Grappig omdat Rabobank bij geen van de drie studenten categorieën in de top 3 stond. Dit onderzoek is gemeten onder de arbeidsmarktpopulatie, dus niet enkel studenten. Veranderd onze voorkeur door de jaren heen? Of is het onderzoek van Universum een voorbode voor wat er komen gaat? Time will tell…