Wat is PR?

Wat is PR?

Voor mijn eerste bijdrage aan Marketingfacts lijkt me bovenstaande wel een mooie vraag. Het is een vraag die ik me de afgelopen anderhalf jaar vaak heb gesteld, aangezien ik uit de (online) marketing de overstap maakte naar PR en aanvankelijk dacht te weten wat de verschillen waren. In retrospect was ik ‘clueless’. Nu heb ik er een beeld bij, uiteraard bepaald door het bureau waar ik werk en mijn collega’s aldaar. Ga ik de loftrompet steken voor Whizpr? Ja, toch wel een beetje, binnen de grenzen der bloggers betamelijkheid. Ik vind namelijk dat we iets aardig doen, dat vaak zo anders wordt gedaan.

PR voor een klant (bedrijf, organisatie) verzorgen is ervoor zorgen dat die klant zo vaak en positief mogelijk in de publiciteit komt. Weinigen zullen het daarmee oneens zijn. Waar het schisma ontstaat is in het hoe.

Regels voor het omgaan met de pers zijn niet anders dan voor het omgaan met iemand die je respecteert, wiens medewerking je zoekt en met wie je graag naderhand nog eens een biertje drinkt. Een wederzijds zinvol contact opbouwen is van belang, energie stoppen in het begrijpen wat een journalist of redacteur belangrijk vindt zinvol, net als goed op de hoogte zijn van wat je klant doet en wat daar bijzonder aan is. In gesprek met een journalist is het niet fijn om als handpop van je klant te functioneren, maar je gesprekspartner research uit handen nemen door kort en bondig toelichting te geven, weer wel. Zo PR bedrijven bevalt goed en de journalisten met wie we spreken, mailen en op persreis gaan ook. Misschien helpt het om als eerste op een dansvloer te staan en er als laatste vanaf te zwalken ;-). Lol maken is leuk, zeker na hard werken.

Goed op de hoogte zijn van klant en journalist vergt tijd en daarom specialiseren de meest PR-bureaus zich. Whizpr is gespecialiseerd in IT, consumer electronics en in toenemende mate multimedia. Ook events, zoals TCD en Picnic die zich op deze gebieden begeven hebben we in ons klantenpakket. Juist in deze scene gebeurt veel en dat zal iets te maken hebben met waarom ik dit schrijf en u dit leest.

Over Marketingfacts gesproken, online media zijn gewild. Elk bedrijf wil graag positief door een blog ‘opgepikt’ worden. En daar doemt een probleem op, want bloggers zijn daarmee dus ook (ge)wild voor PR-bureaus. Vorig jaar heb ik daar zelf een onvergefelijke fout in begaan, als ik Polle de Maagt mag geloven, door bloggers aan te schrijven als pers. Mijn redenatie was dat wat goed genoeg is voor redacteuren en journalisten van gerenommeerde media goed genoeg zou zijn voor bloggers. Neen dus, den blogger is geen journalist. Ow. Had Polle gelijk om mij dat uit te leggen? Prima, voel je vrij. Mijn bezwaar is dat veel aardigheid verloren gaat in het elkaar afblazen op het internet. Het werkt geen vruchtbare samenwerking in de hand.

Het zal mij overigens benieuwen of ik nu reacties krijg van bedrijven waarin ik word uitgenodigd om naar bijeenkomsten over PR te komen. Hoe dan ook: ik zal verslag doen van het medialandschap en bewegingen in de wereld van ICT, zoals mijn collega’s en ik die waarnemen…


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 38 reacties op dit artikel

  • Dit lijkt wel een gesponsorde posting?
    PR is inderdaad vooral netwerken en bloggers zijn inderdaad geen journalisten.
    Zo is deze posting vooral een hallelujahstukje over je werkgever en zelfpromotie, en eigenlijk is dat een blogger onwaardig (en een journalist ook).

    geplaatst op
  • @Tessa: "PR voor een klant (bedrijf, organisatie) verzorgen is ervoor zorgen dat die klant zo vaak en positief mogelijk in de publiciteit komt." Daar ben ik het dus niet mee eens. PR WAS wellicht het ervoor zorgen dat de klant zo vaak en positief mogelijk in de publiciteit komt. PR IS steeds meer transparant zijn en gewoon laten zien wie je bent. Niets meer en niets minder. Veel PR-bureaus moeten dit nog leren en volgens mij geldt dat ook voor Whizpr!

    geplaatst op
  • Beste Tessa,
    Welkom op MF. Wat een fijne inhoudelijke post! Blij voor je dat je bij zo'n prachtig bedrijf werkt waar zulke enorme bijzondere dingen gebeuren. Als ik journalist was zou ik dolgelukkig zijn met de aanpak van jullie bedrijf. Zo nieuw! Zo anders! Ik hoop dat we er nog heel veel van gaan horen, van jou en van dat fenomenale bedrijf, hier op MF, ter lering ende vermaeck.

    Aardige aftrap ook dit artikel voor wat voor bloggers betamelijk is, veel PR-bureaus moeten dit nog leren.
    Succes met het reageren op de reacties!

    geplaatst op
  • Maar wat doen jullie nou zo aardig anders?

    geplaatst op
  • de inleiding vond ik niet eens zo erg. We werden gewaarschuwd voor een staaltje reclame maar daarnaast had ik toch graag wat meer inhoudelijke opmerkingen gezien.

    Ik ben niets wijzer geworden, behalve dan hoe goed jouw bedrijf is.

    geplaatst op
  • @Marketingfacts Niet alleen bedrijven moeten nog vaak leren wat 'nieuwe PR' is, ook politici snappen er vaak niets van.
    Het gaat om de inhoud, de transparantie.
    Niemand gelooft en trapt meer in gladde praatjes die niet oprecht zijn. Die worden immers in een web 2.0 landschap onverbiddelijk afgestraft.
    @Tessa Vraag Marco maar eens naar zijn Vodafoneverhaal en waarom dat relletje in de kiem gesmorrd werd.
    Juist, omdat Marco snapte dat je beter gelijk de hand in eigen boezem kunt steken dan je in allerlei bochten te gaan wringen wat je uiteindelijk in een online discussie toch niet redt. En dat is nu PR die blijft hangen.

    geplaatst op
  • Ik ben blij voor je dat je op MF mag posten. Maar snap nul komma nul wat ik met dit artikel moet. Lijkt me beter dat je dit soort stukjes op je persoonlijke blog gaat posten en niet op MF.

    Ben benieuwd naar je volgende stuk.

    geplaatst op
  • @Jay Nee, op hun eigen blog doen ze het anders ;)
    "Borstklopperij - Wij bij Whizpr, we zijn niet zo van de zelfverheerlijking. Onze naam heeft het al in zich: wij fluisteren, zodat de klant kan schreeuwen. Low noise, high impact. Niet dat we niet aanwezig zijn! Nodig ons maar eens uit op een feestje, dan weet je dat we er zijn. Maar qua werk... nee, de klant op de voorgrond, wij erachter."

    geplaatst op
  • @Tessa welkom op marketingfacts, volgens mij kun je geen betere leerschool krijgen. In één dag krijg je een les PR 2.0 waar je de komende jaren mee vooruit kunt! ;-)

    geplaatst op
  • Luuk Ros

    Bij ons thuis is PR reclame zonder mediakosten. Overigens zijn er maar bar weinig PR-bureaus die begrijpen wat ik als redacteur belangrijk vind. De helft van de PR-bureaus die ik aan de lijn krijg hebben nog niet de moeite genomen de laatste drie, vier nummers door te lezen (of bladeren), kunnen geen rubrieksnaam van mijn blad opnoemen en hebben geen idee wie m'n doelgroep is. Zelfs bij mensen van Whizpr - sorry Ward - kwam dat weleens voor. Meer dan de helft van alle post van PR-bureaus bereikt mij via het adres dat we een jaar geleden verlieten. En dan te bedenken dat je die goede relatie die je met ons hebt verkoopt als je tegenover een klant zit.

    geplaatst op
  • Over wat PR is en wat niet, bestaan verschillende inzichten. Ik heb de mijne weergegeven. Ik twijfel er niet aan dat dat inzicht zich met de tijd ontwikkelt. Deze post en de reacties erop hebben die werking al :-). En ja, ik ben blij met het bedrijf waar ik voor werk en de manier waarop we werken en dat leek mij een prima introductie.
    @Marco Mijn transparantie daarover zou je toch moeten aanspreken ;-)
    @Petra Dank voor je tip, ik heb Marco net gesproken, en zijn toelichting hierop gekregen.

    Hoe om te gaan met transparantie en zeggen waar het op staat, zoals Marco schrijft, vraagt wat van bedrijven, mensen en ook PR-bureaus. Wat mij betreft vinden we samen uit wat het van ieder vraagt in een open gesprek. On- en offline. Zo leren we er allemaal aan.

    geplaatst op
  • advertising = roepen dat je het goed doet
    marketing = zorgen dat je het goed doet
    pr = zorgen dat anderen roepen dat je het goed doet

    Was dat Stephan Fellinger niet die dit ooit riep? Vind het nog steeds wel een handige manier om onderscheid te maken tussen advertising, marketing en pr.

    geplaatst op
  • Dan zijn we het vast ook eens dat dit Advertising is ;)

    geplaatst op
  • @Tessa Mijn probleem is nou juist dat je zo weinig inzichten geeft in bovenstaand stuk. Wat holle frasen over je eigen bureau van het type 'we moeten goed naar de klant luisteren'. Een aantal open deuren, daar blijft het bij.

    Een lichte mea culpa, gezien de reacties, had wellicht goed gepast, maar daarover verschillen waarschijnlijk de inzichten. Daar hoef je je overigens niet voor te schamen, veel MF bloggers hebben altijd gelijk ;)

    geplaatst op
  • @Roy: heel scherp!

    Misschien ook aardig om eens te kijken welke voorbeelden we kennen van goede PR in Nederland. Wie zijn de PR goeroe's van Nederland op dit moment en waarom zijn ze goed? Iemand?

    geplaatst op
  • Gisteren met veel plezier en respons een verhaal gehouden over PR 2.0 bij een PR-bureau. Wat een mooie wereld wordt dit. En zo anders.

    Mocht iemand (hint) hierover een boek willen lezen: http://www.davidmeermanscott.com/books.htm. Deze meneer heeft ook een fijne blog: http://www.webinknow.com/. Succes allemaal.

    geplaatst op
  • MF voelt aan als een warm bad, is het niet Tessa?

    Welkom...Ahum...

    geplaatst op
  • @Ewout dank voor de tips! Ook aardig: The fall of advertising and the rise of PR van Al Green en zijn dochter

    geplaatst op
  • Ik ben akkoord met het feit dat een blogger nog geen journalist is, maar blogging is weldegelijk een zeer belangrijk onderdeel van PR.
    Hier ligt de scheidingsgrens tussen een door de weeks PR bureau en een goed PR bureau.

    geplaatst op
  • Het is inderdaad een erg enge benadering van PR. Maar de eerste stap is toch genomen: meedoen in de conversatie

    geplaatst op
  • @Luuk Ros

    Chris Anderson en lifehacker Gina Trapani hebben om minder een aantal PR bureaus publiekelijk in de ban gedaan.

    geplaatst op
  • @Marco: "@Roy: heel scherp!"

    Je weet dat dat betekent dat je die link eigenlijk moet nofollowen he? :)

    geplaatst op
  • Nieuwe PR. Interessant. Volgens mij gaat het vak weer terug naar waar het ooit voor bedoeld is. Public Relations. Als PR specialist moet je ervoor zorgen dat de relaties tussen de opdrachtgever en haar omgeving optimaal zijn. Dat kan door goed naar ze te luisteren. Dat kan door eens eigenwijs te zijn, dat kan door de blogosfeer in de gaten te houden, dat kan door goed onderzoek te doen naar de beleveniswereld van de klant. Het kan door publiciteit. Een interessante discussie die niet genoeg gevoerd kan worden. Meedoen in conversatie...kán ook een optie zijn.

    geplaatst op
  • @Ewout Al Ries that is :(

    geplaatst op
  • Een heleboel oude technieken werken nog erg goed in de praktijk en vooral bij een grote groep, ook op PR-gebied. Open en eerlijk mijn hoela. Je kunt het geen enkel bedrijf kwalijk nemen dat ze zich beter willen presenteren dan dat ze zijn. Dat proberen alle twitteraars met hun bedrijven hierboven ook, zelfs hun openheid wordt naar boven toe afgerond.

    geplaatst op
  • Krijg net onderstaande email binnen op redactie-adres:

    Geachte heer/mevrouw,

    Via deze weg wil ik graag informeren naar bijlagen, specials en thema's die de komende tijd in dit tijdschrift gepubliceerd zullen worden. Wij zijn een PR bureau en we werken voor een nieuwe telecom aanbieder waarvoor we de verschillende bijlagen in kaart brengen. Alles wat gaat over telecom, mobiele telefonie, adverteren, marketing e.d. zou enorm van pas komen.

    Zou u mij een overzicht van de komende bijlagen/specials/thema's kunnen mailen?

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet,
    XXX


    Tijdschrift? Bijlagen? Wellicht dat ze bij gci.nl zich eerst wat beter moeten orienteren!

    geplaatst op
  • @Tessa: Eigenlijk denk ik dat de PR branche nog een 2.0 stap moet maken waarbij de netwerken zichtbaarder worden. Nieuwsloket.nl is mede hiervoor in het leven geroepen. PR bureaus of de bedrijven zelf plaatsen een persbericht en creëren een online netwerk met de diverse media die het bericht willen oppikken. Deze relatie kan dan verder worden uitgebouwd en online worden beheerd.

    geplaatst op
  • @Richard maar daar hebben we Qlikworld toch al voor?

    geplaatst op
  • En Hotfrog van Reed Elsevier?

    geplaatst op
  • @Luuk: Apologies accepted...;-)

    Overigens, als je zegt: "Meer dan de helft van alle post van PR-bureaus bereikt mij via het adres dat we een jaar geleden verlieten..." betekent dat dan dat de helft van alle PR-bureaucommunicatie met jullie nog steeds via de fysieke post komt? Of bedoel je dat je de e-mail nu laat doorsturen? Als het eerste het geval is dan is PR nog veel verder af van 2.0 dan ik al dacht...

    geplaatst op
  • @all

    News is what someone doesn't want you to know. Everything else is advertising.

    geplaatst op
  • @Tessa Allereerst welkom op Marketingfacts! Dank ook voor het vermelden van mijn blogpost. Ook goed jouw kant van het verhaal te horen. Maar bovenal waardeer ik heel erg dat je de discussie aangaat en de meningen in de reacties meeneemt. Ik ben erg benieuwd naar je volgende persbericht :)

    Ik weet niet of het behandelen van de TCD case nu nog veel toegevoegde waarde heeft. In de blogpost vorig jaar april, toen dit speelde, heb ik wel redelijk mijn ideeen uiteen gezet en ook in de commentaren worden die waarschijnlijk door de anderen wat meer onderschreven nog. Ik wil de discussie wat breder houden.

    Ik ben blogger op een van de zovele eenpit-blogs die we in de Nederlandse blogosphere hebben. Ik blog omdat ik dat leuk vind, omdat het mijn ideeen aanscherpt, omdat ik in contact kom met interessante mensen en omdat hopelijk anderen wat kunnen met mijn ideeen. Veel informatie haal ik uit het lezen van RSS feeds, maar ik kan het enorm waarderen als mensen me tips sturen of als ik vroeg op de hoogte ben van nieuwtjes via een "persbericht" of iets van gelijke strekking. Ik sta dan ook altijd open voor nieuws dat te maken heeft met de inhoud van mijn blog (social media/marketing). Maar het moet ook wel leuk blijven. Soms lijkt het de grote-persberichten-dag en komen de berichten achter elkaar binnen. Soms worden persberichten om 17:00 verstuurd en krijg ik om 17:15 niemand bij het persbureau meer te pakken ... of is er niemand die inhoudelijk kan reageren.

    Sommige PR berichten, zoals de "persoonlijke uitnodiging" die vanuit WhizPR werd verstuurd schieten wel eens in mijn verkeerde keelgat (zie de uitleg in de blogpost), maar met heel veel PR bedrijven of persafdelingen heb ik een goede band. Zo schreef ik bijvoorbeeld gisteren nog uitermate positief over hoe Symbaloo me benaderde en kunnen bijvoorbeeld Nimbuzz, LVT PR (o.a. van Fring) en Conspiracy Concept (o.a. van MySpace) nogal wat potten bij me breken. Ik krijg van hen relevante en hotte informatie, ik kan ze altijd benaderen voor vragen en ze behandelen me als een individu en niet als zoveelste lid van een mailinglist.

    Gijsbregt Brouwer en ik stelden eerder al de vuistregels voor webcare en webrelations op en die gaan voor het grootste deel ook op voor PR.

    Ik herken me sterk in de visies van Luuk en Jos. Of je nu traditionele media of online media (bloggers, enz) benadert; relevante informatie bieden en net even wat tijd nemen om contact te hebben met de journalist/blogger doet vaak wonderen.

    geplaatst op
  • @Marco: die uitspraak is inderdaad van mij ;-)
    marketing is zorgen dat je het goed doet, adverteren is zeggen dat je het goed doet en pr is anderen laten zeggen dat je het goed doet. En in mijn ogen start het allemaal bij zorgen dat je het goed doet....dat is de basis.

    geplaatst op
  • @ Mark Een ban op PR-bureaus gaat me te ver. In tegendeel. Ik onderhoud graag goede relaties met PR-bureaus, want als het van twee kanten een beetje constructief verloopt kan een goed bureau (en Whizpr is een over het algemeen goed bureau, dat moet ik ze echt nageven) je voeden met goede verhalen voor lezers, faciliteren, zaken voor je vasthouden als dat moet. Het verbaast me alleen dat er zoveel kaf onder het koren is. Buiten dat verschilt het heel sterk wie je per bureau aan de lijn krijgt: Ook bij echt gerenommeerde bureaus.

    @ Ward Ja opvallend hé. Persberichten en dergelijke gaan doorgaans via mail, dus dat loopt wel goed, maar de fysieke post van klanten van bureaus blijft maar binnenstromen bij Reed Elsevier. Persmappen, uitnodigingen, ook nog 'gewone' persberichten, dat soort werk. Praat je over zo'n veertig, vijftig poststukken per week (!). Dát daar vaak de bureaus achter zitten zie je weer aan de afzender.

    Print heeft vaak niet met 2.0-denken te maken. Een schijfje met veel beeld stuurt nu eenmaal makkelijker per snailmail en als ondersteunend beeld echt belangrijk is, werkt print vaak toch beter.

    On topic: Ik hoor van veel bureaus dat het momenteel verschrikkelijk moeilijk is echt gepassioneerde, goede PR-mensen te vinden. Ook op de HBO's Communicatie kiezen maar weinig echte talenten voor een baan in de PR. Reden waarom zo'n Van Hulzen PR-talentenprijs meer aardige aandacht verdient, vind ik.

    geplaatst op
  • MMM, zouden PR 2.0 mensen niet eigenlijk uit de webcommunitie moeten komen?

    Het feit dat sommige PR Bureau's in ieder geval het belang van blogs en wiki's erkennen is overigens veelbelovend, maar wil dit slagen dan zal er toch een behoorlijk change-of-mindset moeten plaatsvinden.

    geplaatst op
  • Goed, dan klim ik ook in de pen. Als docent, die PR geeft. 'Advertising is to sell, PR is to tell', om te blijven bij de poëzie-albumversjes over het vak. 'PR is zoveel mogelijk publiciteit voor de klant', zoals de discussie werd ingezet, dat lijkt me echt een praktijkconstatering. Zo wordt het 'meetbaar' en dat willen we graag. Zoals we soms ook op papier en in cijfers willen zien hoeveel ons liefje nog van houdt. En dat bij 'ons thuis' PR zou doorgaan voor reclame zonder mediakosten moet ik toch ook even herroepen ;-) Al met al staat het ver af van de basis, de definitie van PR 1.0.

    Die basis -want dat doen we graag bij HBO-Communicatie, een basis leggen- waar ligt die dan? In Nederland ligt die voor mij persoonlijk bij Anne van der Meiden. Internationaal zijn Grunig and Hunt denk ik de aangewezen bronnen. Definities variëren; het is immers een proces, functie, activiteit, beroep en wetenschap. Een mooie vind ik: 'PR is the management of communication between an organization and its publics'. En wat dacht je van deze: 'PR is die functie van het management van een organisatie, die beoogt, op basis van analyse, stelselmatig en planmatig zorg te dragen voor het scheppen en onderhouden van communicatieve relaties die een organisatie (nodig) heeft met individuen, interne en externe publieksgroepen en de samenleving in haar geheel, omdat hun oordeel en optreden relevant is voor het bestaan en het welzijn van de organisatie en omdat het functioneren van de organisatie relevant is voor de maatschappij'. Prachtig toch!

    Ik moet hiervoor trouwens wel gewoon even in de boeken duiken, maar dat doe ik graag, het scherpt je, net als het bijhouden van een blog. Giep Fransen riep het ook al: naast onderbuik ook studie. Ik vind het toch ook wat anders dan een beetje de 'ant' uithangen, Al Green!? PR is voor mij ook een beetje zen zijn; empatisch zijn, geduld uitoefenen, verschillende perspectieven met elkaar vergelijken en 'goed' willen doen. Maar een 'nar' heeft natuurlijk ook z'n functie.

    Om af te ronden: wie is goed en wie niet en welke student wil er nog in het PR-vak? Bij de PR Talentenprijs van Van Hulzen ben ik uitstekend geholpen door Whizpr en Pleon, Ward van Beek dus en Tim de Boer. Een praktijk/tactiek-achtige benadering en een theoretisch/strategische benadering die elkaar leuk aanvullen. Het leverde ons de Publieksprijs op. Maar of dat de student naar de PR-wereld trekt? Misschien is er een beetje PR voor PR nodig?

    geplaatst op
  • Can you feel the love? Welkom in het warme bad dat marketingfacts heet Tessa. Op alle bovenstaande reacties heb ik weinig aan te vullen. Alles is zo'n beetje gezegd.

    Ben wel benieuwd wat je eigenlijk wél beoogde met het artikel. Door de hevige discussie over PR versus advertising en zelfpromotie is dat misschien uit beeld geraakt. Ben het op hoofdlijnen eens met de meeste reacties, maar tegelijkertijd erg nieuwsgierig naar de boodschap die je over wilt brengen.

    Wat me opvalt is dat je stelt dat het bij PR draait om het zo vaak en positief mogeliijk in de publiciteit te komen. Het lijkt mij dat je het dan niet over PR hebt, maar over free publicity.

    PR gaat toch veel verder dan dat? Het identificeren van stakeholders, managen van beeldvorming en relaties. Dit is juist wat ik mis bij veel PR firma's. Hun enige focus is het genereren van publiciteit en dat meten ze dan vaak in de vorm van de equivalente advertentiewaarde. Echte PR zie ik bedrijven zoals Whizpr zelden bedrijven.

    geplaatst op
  • Thank you for this informative read, I really appreciate sharing this great post. Keep up your work.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.