Billboards die terug kijken

4 juni 2008, 04:27

{title}

Misschien een beetje offline, maar toch. Interessant artikel in de NYT, van vorige week vrijdag ‘Billboards That Look Back’. De strekking: in (online) advertising is tegenwoordig bijna alles meetbaar, maar voor outdoor billboards is dat een heel ander verhaal. De beste metingen komen van ‘foot traffic counts’ of van rapporten over verkeersdrukte. Beide garanderen helemaal niets over het daadwerkelijk ‘zien’ van de uiting.

Op die afwezigheid van een ‘zien’ garantie, heeft een stel ondernemers nu wat gevonden. De NYT schrijft: ‘They are equipping billboards with tiny cameras that gather details about passers-by — their gender, approximate age and how long they looked at the billboard. These details are transmitted to a central database.’

De ondernemers (afkomstig van kleine start-ups) zeggen dat de opgeslagen foto’s en video’s niet worden opgeslagen. Het gaat alleen om het inschatten van geslacht en leeftijd. Waarom? Om te kunnen targeten. ‘The goal, these companies say, is to tailor a digital display to the person standing in front of it — to show one advertisement to a middle-aged white woman, for example, and a different one to a teenage Asian boy.’

Interessant, die koppeling tussen techniek en offline reclame-uitingen. Maar wel een hele gevaarlijke. Want het artikel van de NYT gaat natuurlijk verder alleen maar over… de privacy-vraagstukken die dit concept oproept. Mooie opmerking: ‘Although surveillance cameras have become commonplace in banks, stores and office buildings, their presence takes on a different meaning when they are meant to sell products rather than fight crime. So while the billboard technology may solve a problem for advertisers, it may also stumble over issues of public acceptance.’

En ook, mooi geconcludeerd: ‘The Internet, though, where publishers and media agencies can track people’s clicks for advertising purposes, has raised the bar on measurement. Now, it is prodding billboards into the 21st century.’

Geen idee of de techniek al langer bestaat (dat zal haast wel). Maar het is interessant om te zien, dat alles steeds meer meetbaar wordt, en dat we, omdat onze stappen letterlijk kunnen worden nagegaan, ons steeds meer zorgen lijken te maken over privacy-aspecten.

{title}

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!