Warmdraaien voor EK met OnsOranje.nl

3 juni 2008, 04:45

{title}Langzaamaan gaat de EK-gekte richting climax. Op internet is het aantal poules en fansites niet meer bij te houden; idem voor de inhakers vanuit (media) bedrijven. Iedereen wil meeliften op de EK-gekte. Een van de vele sites over Oranje is OnsOranje.nl: een initiatief dat bestaat uit een samenwerking tussen Hachette Fillipachi Media en de KNVB. Die samenwerking maakt deze site bijzonder: op voorhand zou je een iets ‘officiëlere’ site verwachten.

De twee organisaties lanceren deze portal ‘om tegemoet te komen aan de wensen van alle fans van Oranje.’ De site wordt gevuld door een redactie, in dienst van HFM, die zelf ‘van achter de linies’ nieuws produceert, en dus over ultrakorte lijntjes met de KNVB kan beschikken.

De site draait al een week of twee, werd onder anderen al hier op Brightguys aangekondigd, maar is nog niet onder de aandacht van het grote publiek gebracht. Toch moet de nieuwe portal dé ‘officiële nieuwssite van Oranje’ worden. Hieronder een interview met Yob Dippel (manager business development KNVB) over de nieuwe site, de wildgroei aan EK-inhakers, over de interactiemogelijkheden, en over zijn verwachtingen ‘We willen wel gebruik maken van deze piek, maar OnsOranje moet tegelijkertijd een fundament worden voor de komende vijf, zes, zeven jaar.’

Wanneer is of was eigenlijk de kick-off van de site?

Dippel: ‘Het is een softlaunch. Dat komt door het KNVB-label: we hebben een kwaliteitskeurmerk waar we aan willen voldoen. Alles wat we nastreven, dat is nu stilaan aan het ontstaan, vandaar dat we de site niet met een big-bang hebben gelanceerd. We willen nu alle technische zaken oplossen, de site draait nu overigens vrij stabiel. We merken nu al, dat de traffic in een stijgende lijn zit, er komt veel verkeer van de KNVB-site af en dat vinden we niet erg. Maar: veel zaken zijn pas relevant op het moment dat het toernooi begint.’

Ok. Wéér een nieuwe site over Oranje. We worden er nog nét niet moe van…

‘Dat snap ik wel. Maar bedenk ook, dat deze site een veel structureler karakter krijgt dan de meeste EK-sites. 99 procent van al die Oranjesites verdwijnt op het moment dat Nederland wordt uitgeschakeld. Voor ons is dit een startpunt voor een Oranjeportal tot in de lengte der dagen. Ik denk dat dat een heel andere insteek is. Verder is het zo, dat de basisgedachte en het uitgangspunt van deze site voortkomen uit een gemis op internet. Er zijn maar weinig sites die al het voetbalnieuws geaggregeerd samen brengen. Daar zagen wij een gat in de markt. En we staan dicht op het Nederlands Elftal. We weten heel vroeg wat er gaat gebeuren, we weten wat de sponsors gaan doen. Ja, dat komt inderdaad door de inbreng van de KNVB.’

Hoe ziet de samenwerking tussen HFM en de KNVB er precies uit?

‘In onze zoektocht wilden we sowieso een samenwerking, omdat dit een groot project is. We hebben niet alle media- en uitgeversexpertise zelf in huis. We hebben met De Telegraaf als mediapartner verkennende gesprekken gevoerd, en ook met Sanoma en Talpa. We zochten vooral naar een partij die ons redactioneel kon ondersteunen. Iedereen voldeed, maar Hachette kwam met de beste inhoudelijke ideeën.’

Op welke doelgroepen richten jullie je, en waarom?

‘Dit online platform bestaat uit twee delen. Het ene is OnsOranje, en het andere is het ledenplatform van de KNVB. Ons Oranje richt zich primair op de diehard-Oranje supporter, tot en met degene die aanhaken als Nederland de halve finale haalt. KNVB.nl wordt binnenkort de corporate site. Daarnaast komt er in de nabije toekomst een gesegmenteerd online KNVB-ledenplatform, onderverdeeld in sectoren als bijvoorbeeld scheidsrechters en jeugd.

‘Maar de KNVB heeft nog 19 andere Oranje teams, die allemaal een plekje zullen krijgen op OnsOranje. Je krijgt dus bijvoorbeeld een Oranje futsal-domein, en een Oranje jeugd-domein. Maar OnsOranje zal dus in het begin vooral heel erg event-driven zijn, zeker nu met het aankomende EK en de Olympische Spelen.’

Wat zijn de interactiemogelijkheden op OnsOranje? Kunnen de fans ook zelf aan de knoppen?

Dippel twijfelt. Dan zegt hij: ‘Je kunt bij elke pagina en bij elke rubriek reacties kwijt. Je kunt meedoen aan prijsvragen, je kunt meedoen aan polls. En horeca-eigenaren kunnen hun feest op de site zetten. Dat kan van het kroegje op de hoek zijn, of van alle horecaondernemingen op het Leidseplein gezamenlijk.’

Dat is niet ál te interactief….

‘We hadden geen rek meer in de lanceringdatum, dus als je dan te geavanceerd gaat insteken, dan is het risico te groot dat de site niet lekker loopt. De naam OnsOranje is heel bewust gekozen, we willen dat de bezoekers steeds meer een onderdeel gaan vormen van de site en een steeds grotere invloed gaan hebben op wat er op de site te vinden is. De focus ligt nu primair op het coveren van al het relevante nieuws, maar daar gaan we in de toekomst nog veel meer mee doen. Dat beloof ik.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    ronnie

    Ze zijn goed bezig in ieder geval, kreeg al een mooie rssgadget aangeboden.


    3 juni 2008 om 05:35
    Stef

    OnsOranje.nl ziet er zeer goed/professioneel uit, er is duidelijk over nagedacht en er is genoeg geld om het goed neer te zetten. Ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt na het EK.

    Wanneer krijgt mijn oranjeblog hier een blogpost? 😉


    3 juni 2008 om 05:44
    Robert Siekmann

    Misschien kan de KNVB haar eigen website eens aanpakken, want als er 1 serieuze website echt heel heel (x10) slecht is, dan is het die van de KNVB wel.


    3 juni 2008 om 05:58
    Stijn Kruijssen

    OnsOranje.nl is een leuke site, goed opgezet. Het is jammer dat het voor andere Oranjesites lastig is om goede persberichten direct te ontvangen van de KNVB, zonder aangesloten ze zijn bij de NSP. Ook beetje irritant dat je niet meer naar knvb.nl kunt omdat je dan een preroll krijgt van OnsOranje, als je die wil skippen kom je weer op de preroll.


    3 juni 2008 om 12:03
    Robert Siekmann, jr.

    ^ik bedoel maar. Het is exemplarisch voor de rest van de KNVB website.

    Je kunt trouwens wel naar knvb.nl. Je moet gewoon blijven wachten dan laadt ie vanzelf.


    3 juni 2008 om 16:24
    Erwin

    Siekmann, is dat je koosnaam of een bewust een zieker 😉 Je hebt gelijk dat de KNVB-website veel beter kan. Heel veel banners en andere commerciële troep. Maar zijn Voetbal International.nl, Sportwereld.nl en Telesport.nl zoveel beter? Stelt ook weinig voor. Gemis is een goeie voetbalwebsite. In dat opzicht sluit ik me aan bij Stef. OnsOranje ziet er goed uit en dat de KNVB-site ook een renovatie zal ondergaan zegt Diphold in het interview met hem.

    ”Daarnaast komt er in de nabije toekomst een gesegmenteerd online KNVB-ledenplatform, onderverdeeld in sectoren als bijvoorbeeld scheidsrechters en jeugd.”

    Ik ben benieuwd waar de KNVB mee komt.

    Voordeel van die preroll is wel Robert dat je snel weer weg bent van de KNVB-site!


    3 juni 2008 om 21:02
    Robert Siekmann

    Op de lagere school heb ik alle naamgrapjes al gehoord…

    Ik ben ook benieuwd waar de KNVB dan mee komt. De laatste keer dat de website werd aangepast, was het duidelijk geen verbetering. Ja dat klinkt erg negatief maar dat is niet meer dan terecht, en dan heb ik het niet over het ontbreken van een goede Nederlandse voetbalsite, want de vergelijking met nieuwssites loopt echt mank. De KNVB is een sportbond, geen onderdeel van de media.

    De KNVB site ontsluit informatie heel slecht, en er ontbreekt heel veel informatie. En ik kan het weten, omdat ik de website regelmatig zowel als amateur (zaal)voetballer, als professional (niet-speler) en als supporter bezoek.

    Sommige reglementen zijn niet te vinden, clubs zijn heel moeilijk te vinden als je niet precies de naam weet (probeer eens ‘s-Gravenzandse Sport Vereniging te vinden), belangrijke statistieken zijn niet opgenomen (of probeer eens de selectie van het Nederlandse XI-tal te vinden), en het feit dat je moet inloggen om een competitie (programma, uitslagen, etc.) te kunnen bekijken is belachelijk.

    Ja leuk zo’n preroll, maar splash screens zijn zo jaren-negentig en waarom moet ik elke keer dat ik knvb.nl bezoek die preroll zien? Daarbij is de fade-in zo traag dat een gebruiker al doorklikt naar de homepage voordat onsoranje.nl gepresenteerd is. Niet echt over nagedacht dus…


    9 juni 2008 om 07:28
    remco

    valt me niet tegen ons oranje. na het ek beter dan tijdens. veel content. is beduidend beter dan http://www.knvb.nl, benieuwd waar ze bij de bond mee komen.


    29 november 2008 om 10:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!