Lancering NOS Mobiel (live verslag)

3 juni 2008, 12:00

Vanmiddag wordt op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam NOS Mobiel gelanceerd. Gerard Dielessen (algemeen directeur NOS) en Roeland Stekelenburg (hoofd nieuwe media) gaven een toelichting op de innovatieve ideeën van de NOS en de strategie op het gebied van mobiel. Ook Hans Laroes (hoofdredacteur NOS) is aanwezig, en wordt op het moment van live zetten geïnterviewd door Vincent Everts.

Algemeen directeur van de NOS, Gerard Dielissen mag bij de inleiding vragen beantwoorden van Tim Overdiek. Overdiek, tegenwoordig adjunct-hoofdredacteur. Overdiek interviewt Dielissen aan de hand van stellingen.

Stelling 1: Het dondert niet hoe en waar mensen kijken, als ze maar kijken

Dielissen: ‘Het maakt nog steeds niet uit waar mensen kijken. De digitale omgeving van de NOS maakt het mogelijk om nieuwe stappen te zetten’.

Stelling 2: We willen zijn waar het publiek is

Dielissen: ‘Aanbodgerichte journalistiek is verdampt. We willen daar zijn, waar de mensen zijn. Daarom bieden we nu ook embedded video’s aan op Hyves.’

Stelling 3: Ik zou graag nieuws op het lcd scherm van mijn magenetron willen

Dielissen: ‘Dat kan. Het dondert niet hoe je wordt gevonden, als je maar wordt gevonden. De wereld is een huiskamer geworden. Je kunt op ieder moment van de dag weten waar wat gebeurt.’

Stelling 4: Zonder trial & error geen innovatie

Dielissen: ‘Je kan niet voorspellen hoe het zal gaan met nieuwe media. Innovatie bij de publieke omroep is heel belangrijk, mede omdat we gefinancierd worden vanuit overheidsmiddelen.’

Roeland Stekelenburg

Roeland Stekelenburg (Hoofd Nieuwe Media): ‘Het is onontgonnnen terrein, waar we in gaan. Ik ben blij dat we dit soort projecten kunnen en mogen doen bij de NOS.’

De lancring van NOS mobiel moet gezien worden als het begin van een proces. Wat er nu staat, zegt Stekelenburg, is de basis van een platform waar nog lang doorontwikkeld aan zal worden. ‘De komende maanden zullen wij ongetwijfeld heel veel gaan leren.’

{title}

Maar: waarom nu die mobiele lancering bij de NOS? ‘Omdat de markt er klaar voor is,’ zegt Stekelenburg. Toestellen zijn er klaar voor. De potentie van toestellen die de NOS kan bereiken, is 5 miljoen, er zouden ongeveer 1,6 miljoen actieve gebruikers zijn. Nieuws, weer en verkeer groeien alledrie. En waar is de NOS goed in? Juist, in nieuws.

Ook de sportzomer, de Tour de France en de Olympische Spelen zijn doorslaggevend geweest voor het moment van lancering. Een applicatie is daarbij absoluut noodzakelijk, denkt Stekelenburg.

Raimo van der Klein

Dan mag Raimo van der Klein (projectleider NOS mobiel) het woord. Van der Klein mag vertellen over de diensten, de applicatie, en over de website.

Diensten

Juist nu, is er een en/en strategie nodig tussen browser en applicatie. De content die is terug te vinden: nieuws, het laatste journaal, live registraties, sportnieuws, weer actueel, weersverwachting etc. Symbian, Windows Mobile, Apple, Blackbery, Android en Java zijn ondersteunende platformen.

Applicatie

Van der Klein scrollt door de applicatie heen. Omdat het zulk lekker weer was, blijft hij wat langer stilstaan bij Buienradar. Dan Teletekst. Deze NOS-dienst op de mobiel biedt bijna dezelfde kijkervaring als op televisie. Het gaat moeiteloos, en ‘heerlijk snel’.

Dan gaan we naar video. Daar zijn nu drie kanalen live: journaal24, Politiek24 en een evenementenkanaal. Het zijn 15 kb filmpjes. Van der Klein klikt op het laatste journaal. En dat loopt aardig. Op de beamer is het korrelig, maar op een klein mobiel scherm is het waarschijnlijk een stuk scherper.

Tijd voor een pauze, en voor het installeren van de applicatie. Want: hoe installeer je NOS Mobiel? Je kunt de applicatie op twee manieren installeren:

SMS ‘NOS MOBIEL’ naar 9090 en je ontvangt een SMS met een link naar de mobiele downloadpagina. Activeer deze link en volg de instructies. Of: via een mobiele webbrowser. Ga met de browser van je toestel naar m.nos.nl/nosmobiel. Volg de instructies en installeer de NOS Mobiel applicatie in het telefoongeheugen van uw toestel.

Na de pauze

Na de pauze is er nog gelegenheid om vragen te stellen. Een journalist van Tweakers.nl wil weten hoe het zit met user generated content. Wat gaat de NOS daarmee doen?

‘De mobiele site wordt niet anders behandeld dan de gewone site,’ zegt Stekelenburg. Maar de NOS gaat het de komende maanden wel mogelijk maken dat mensen zelf hun eigen video’s kunnen inzenden. Een SKOEPS-achtige applicatie op de website, daaraan gaat de NOS zich niet wagen.

En reclame, via de STER?

‘Op dit moment zit het er niet in, maar ik sluit niet uit dat dat in de loop van de tijd toegevoegd zal worden,’ zegt Stekelenburg

Vincent Everts wil weten of er ook een keuze komt uit de streams voor de Tour de France, en de Olympische spelen.

{title}

Stekelenburg: ‘Alle content waarvoor we de rechten hebben om het op mobiel te brengen zullen we gaan brengen. Voor het EK voetbal hebben we die rechten niet, voor de rest van de evenementen wel.’

Hoe zit het met de marketing?

‘Heel belangrijk punt,’ weet Stekelenburg. Maar de NOS kan leunen op een grote site, en op een grote naamsbekendheid. De NOS zal een poging gaan doen mensen vertrouwd te maken met dit nieuwe medium. En ja, er komt een marketingcampagne aan.

En de statistieken?

Raimo van der Klein: ‘Natuurlijk, die gaan we meten.’ Stekelenburg: ‘We gaan het meten via SiteStat/Netstat. Maar we gaan ook de komende maanden kwalitatief onderzoek doen naar de applicatie.’

Een verwachting van het aantal kijkers, gebruikers?

Stekelenburg: ‘Ik heb werkelijk geen idee. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik heb geen gegevens met een vergelijkbare client, met vergelijkbare content. Ik vergelijk het wel eens met internet. Als er 50.000 mensen tegelijkertijd met een groot sportevenement op internet kijken, dan vinden wij dat veel. Op m.nos.nl hebben we nu ongeveer 100.000 pageviews per maand. Verder doe ik er geen uitspraken over.’

Wat kan je met de client meer, dan met de mobiele browser?

Van der Klein: ‘Met deze client kun je in een pagina navigeren, zonder een hele nieuwe pagina te downloaden. Maar ook voor het afspelen van video hoef je niet uit de client, dat zit in een ervaring. Je blijft altijd de navigatiebalk zien, je weet altijd waar je bent. Daarnaast is het mogelijk om de clientdata te pushen. Er wordt actief informatie naar je toegepusht.’ Stekelenburg: ‘Voorbeeld daarvan is ook het refreshen van een Teletekst-pagina.’

Teletekst-applicatie voor iPhone

Dan is er nog nieuws over mobiele Teletekst-applicaties. Er is al een Teletekst-app op de Blackberry, en er is er nu een op de client. Maar, heet nieuws: Teletekst voor de iPhone. Hoewel de iPhone nog niet uit is in Nederland, lanceert de NOS vandaag toch de Teletekst-betaversie van NOS Mobiel voor de iPhone.

Uiteindelijk heeft van alle aanwezigen in de zaal 80 procent de applicatie aan de praat gekregen, 20 procent niet. Dat is een prima score, concluderen Van der Klein en Stekelenburg.

Kan iedereen wereldwijd gebruik maken van de applicatie, wil Claire Boonstra weten.

Stekelenburg: ‘Het bekijken van 1 NOS-journaal in China kost je ongeveer 60 euro. Je moet de app op een Nederlands netwerk installeren. Daarna kan je naar het buitenland.’

Erwin Boogert van Emerce: Gaat de NOS de applicatie ‘open sourcen’?

Gerard Dielessen: ‘We moeten bereid zijn om onze kennis ter beschikking te stellen aan de markt. Maar hoe ga je dat vorm geven? De andere partijen die daarvan gebruik kunnen maken hebben daar ook een verantwoordelijkheid in te nemen. Wij zeggen niet 1 op 1: we verkopen het. Want we doen ook aan substitutie. We halen ook geld weg bij televisie om dit te kunnen doen.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    mgvandenbroek

    Schijnt overigens, dat je Windows Media Player 11 of hoger nodig hebt voor een goede weergave… 😉


    3 juni 2008 om 12:49
    Bertjan

    Jammer dat de Iphone niet wordt ondersteund! Een gemiste kans denk ik.

    Denk dat de Iphone populatie een redelijk hoge adaptie cq. behoefte heeft dit soort diensten.


    3 juni 2008 om 12:50
    mgvandenbroek

    En nu: aan de borrel!


    3 juni 2008 om 13:41
    Nick

    Dit wordt dus helemaal niks. Alle initiatieven met content waarvoor eerst niet-generieke software geladen moet worden zijn ten dode opgeschreven!


    3 juni 2008 om 15:07
    Guido Kok

    Alhoewel het downloaden van een kleine applicatie niet door iedereen gezien word als ideaal vind ik het wel een milestone om een nieuwe off portal te lanceren. Als Henri Ford met de lancering gewacht zou hebben op de uitvinding van van de airco en navigatie zouden we nu nog paard rijden ;-).Stap voor stap leren en successen boeken zal de markt verder ontwikkelen. De applicatie ziet er goed uit. ben benieuwd hoe leuk mijn Nokia N73 het gaat vinden met alle streams om te gaan.


    3 juni 2008 om 15:38
    Wout

    Top! Ik was al op zoek naar mogelijkheid om journaal via Itunes te downloaden op N95 8GB. Dit werkt ook, ga het straks in de auto / file uitproberen. Geluid via bluetooth over de radio… Beeld is in ieder geval goed… Qua interface ziet het er ook goed uit, alleen jammer dat de video’s onderaan staan…


    4 juni 2008 om 03:50
    Raimo

    Peter,

    Welk toestel heb je? Wat is de foutmelding?

    Raimo


    4 juni 2008 om 18:55
    loket

    NOS Mobiel Video werkt hier ook niet. Mijn toestel is een Nokia E61i. Na lang wachten steeds een onbekende fout . . .


    30 juni 2008 om 13:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!