Gezocht: Keynote Speaker voor SocialStrategyTalk II

10 juni 2008, 04:04

{title}“Ask not what the community can do for you, ask what you can do for the community”.

Dat was een van de lessen van Jeff Howe tijdens de SocialStrategyTalk van vrijdag 23 mei. Deze en andere lessen rondom het thema Crowdsourcing hebben we ter harte genomen. Daarom zal de volgende editie van SocialStrategyTalk in het teken staan van “luisteren naar communities”. We luisteren bij deze graag naar de Marketingfacts community om te bepalen wie we uitnodigen als keynote speaker op 4 september.

Welke spreker is in staat op SST II te inspireren en informeren over het luisteren naar communities?

Er is budget voor een goede spreker, dus voel je niet bezwaard om met celebrities te komen. Alle suggesties die op 16 juni in de replies staan zullen we op haalbaarheid en beschikbaarheid controleren. Vervolgens zal er een poll worden gehouden over de shortlist. Los van dat dit een kans is om een van jou persoonlijke goeroes naar Amsterdam te halen, is de beloning voor de winnende suggestie een plek bij het diner met de spreker en kun jij de introductie on-stage doen. Marketingfacts: Let me hear you!

Inschrijven voor SocialStrategyTalk II: Listening to Communities, kan via Meetup.com. Communities zijn steeds vaker maar met wisselend succes onderdeel van de strategie van organisaties. Een van de grote uitdagingen in dit domein is het tot stand brengen van een dialoog tussen community en organisatie. Elke dialoog begint met luisteren. Wat leeft er? Waar heeft men het over? Hoe inzicht te verkrijgen en hoe te reageren?

De spreker die op de ‘ouderwetse manier’ is uitgenodigd is Younghee Jung. Als antropologe voor Nokia reist zij de wereld over om onderzoek te doen naar hoe Nokia designs aan kan laten sluiten op lokale communities. Met het project Nokia Open Studio betrekt Nokia mensen uit locale communities bij het ontwerpen van nieuwe producten. Younghee zal spreken over de manier waarop

Voor de tweede spreker hebben we jullie nodig!

Categorie
Tags

19 Reacties

    mgvandenbroek

    “Er is budget voor een goede spreker, dus voel je niet bezwaard om met celebrities te komen.”

    Zelf ben ik erg voor Steve Jobs. Misschien moet je dan wel een iets grotere locatie huren dan de gashouder. 😉


    10 juni 2008 om 04:41
    jdevalk

    David Weinberger lijkt me erg leuk 🙂


    10 juni 2008 om 04:44
    media

    Een paar suggesties:

    Eric von Hippel

    Henry William Chesbrough

    Dion Hinchcliffe


    10 juni 2008 om 05:01
    Daan83

    Ik zie al een aantal goede suggesties. Hier nog een paar:

    Clay Shirky

    Jake McKee

    Jeremiah Owyang

    Gary Vaynerchuck


    10 juni 2008 om 05:28
    roy s.

    Ton je bent me net voor. Ik ga ook voor:

    Howard Rheingold!


    10 juni 2008 om 06:05
    Kletskous

    “Ask not what the community can do for you, ask what you can do for the community”.

    Een typisch kenmerk van open source communities. Mijn suggestie: Mark Shuttleworth van Canonical, het bedrijf achter de ontwikkeling van Ubuntu.


    10 juni 2008 om 08:02
    JaapBloem

    Ben voor een Nederlander of een Belg, liefst iemand met een eigenwiijze of frisse kijk, misschien iets naast het terrein zelve. Ik denk aan Midas Dekkers, die niks met internet heeft, of een essayist als Abram de Swaan (PC Hooftprijswinnaar 2008), of iemand van Philiips uit de hoek van Emile Aarts. Von Hippel en Chesbrough heb ik meegemaakt op een OESO-conferentie in het Kurhaus, maar die vond ik zelf minder. Het boek van Li en Bernoff vind ik onder de maat. Owyang lijkt me wel wat op zich, maar misschien naast een Nederlander of Belg op de derde SST.


    10 juni 2008 om 19:32
    David de Boer

    Nog twee dan….

    1. Jyri Engeström van Jaiku (nu Google). Ben heel benieuwd wat Jyri nou bij Google heeft uitgewerkt nadat zijn Jaiku door Google is overgenomen. Denk dat Jyri ons nog heel wat kan bijbrengen over het thema crowdsourcing in relatie tot zijn ‘social object’-visie.

    2. Jens Moses: ex-innovatie en marketingdirector BMW Duitsland (nu Google) en wat mij betreft dé crowdsource-expert uit de automotive wereld. Was spreker die – in de weinige minuten die hij kreeg op Picnic 2007 – een zeer interessant verhaal vertelde over de BMW M-community (6 maanden na de start van deze community bleek 15% van de BMW M-rijders actief in deze community en betere door-innovatie-oplossingen voor de bestaande BMW M-serie-producten aan te dragen dan de eigen BMW-engineers; oplossingen waar BMW daadwerkelijk concreet iets mee doet/heeft gedaan/gaat doen). Toen ik hem een halfjaar geleden wilde uitnodigen voor een keynote in Nederland bleek hij inmiddels te zijn overgestapt naar Google…..


    10 juni 2008 om 19:46
    media

    @Carl: ben benieuwd of je wat kunt met deze lijst en zo ja, welke sprekers je gaat benaderen. Kun je daar al iets over zeggen?


    13 juni 2008 om 02:30
    Carl Lens

    @Marco: Ja! De lijst is overweldigend! Naast de usual suspects ook zeker andere interessante ideeen. Op meetup rees de vraag ook al om sprekers met eigen ervaring in het ‘luisteren naar communities’ uit te nodigen. We zullen dus ook zeker achter de suggesties van @Ton Wesseling en @David de Boer aangaan!

    Er zijn ook een paar celebrities die steeds genoemd worden met aan kop ene meneer Rheingold… 😉

    Het is duidelijk dat we aan de bak moeten!

    Bedankt voor alle reacties tot nu toe! We’ll be back…


    13 juni 2008 om 06:57
    media

    @Carl: succes en als je contact wil met Rheingold, er zijn wat mensen op twitter die hem erg goed kennen!


    13 juni 2008 om 07:04
    wesseling

    Bij het “luisteren naar communities” is het van groot belang om niet enkel te luisteren en dan direct weg te rennen. Misschien is het ook beter om te praten over “dialoog aangaan met communities” of “interacteren met communities”. Transparantie, openheid, authenticiteit is daarbij belangrijk.

    Dus… Wie hebben jullie ondertussen benaderd? Wie zei ja of nee? Wat is eigenlijk het budget. etc.

    Zorg dan ook dat je die feedback geeft op alle blogs waar je hebt opgeroepen tot meedenken (zag frankwatching ook voorbij komen)… Vanuit marketingoogpunt door heel simpel een update te schrijven op je event blog en in de comments van alle threads op alle weblogs waar je interacteert een update te plaatsen met een verwijzing naar de update op je event blog.


    23 juni 2008 om 05:56
    Carl

    Matthijs(2*), Joost, Marco, Ton, Daan, Roy, kletskous, Jaap en David: bedankt voor jullie suggesties!

    @Ton, Dank voor je feedback. Je hebt helemaal gelijk, je raakt het thema “luisteren naar communities” in de kern. Uiteraard gaat het om een dialoog en interactie, transparantie en authenticiteit zijn daarbij peilers. Je opmerking is dan ook terecht: we deden niet erg voorbeeldig mee in die dialoog.

    In het kader hiervan opheldering:

    Veel van de suggesties zijn budgettechnisch voor ons niet haalbaar. Steve Jobs, Malcolm Gladwell en Howard RheinGold (meestgenoemde spreker)zijn nog geen optie. Toch zijn deze suggesties voor ons bruikbaar: SocialStrategyTalk is een terugkerend evenement en de ambities zijn groot.

    Uit de ideeen komt sterk naar voren dat er behoefte is aan praktijkcases: verhalen van mensen ‘met hun voeten in de modder’. Vanuit ViNT en CreativeCrowds willen we ook graag niet alleen theoretisch maar ook praktisch invulling geven aan “SocialStrategy”. We zijn nu bezig met het benaderen van de voorgedragen cases die wij het best bij het thema vinden passen. Fiat, Boeing en Lego staan bovenaan onze lijst. We komen over een week met een update over de voortgang daarvan.


    27 juni 2008 om 15:08
    wesseling

    *zet een remark in zijn agenda om bij geen nieuws Carl over 10 dagen te gaan spammen over het feit waarom hij nog niet gereageerd heeft 🙂


    27 juni 2008 om 16:55
    Carl

    De lijnen zijn uitgegooid maar nog geen toezeggingen. To be continued!


    7 juli 2008 om 04:20
    menno

    De zoektocht zit er op en de sprekers zijn bekend!!

    Naast Younghee Jung…

    1. Arie de Zeeuw, Head Corporate Affairs Vodafone (en verantwoordelijk voor hun webteam)

    2. Pim Betist, oprichter Sellaband

    3. Dirk Kronemeyer, VP Business Innovation KLM.

    Drie praktijkmannen dus die na Jung, in een interactief format, “luisteren naar communities” op de kaart zullen zetten.

    We gaan dus praten over ervaringen en willen natuurlijk willen ook dat deelnemers aan SST hun eigen ervaringen gaan inbrengen de 4e.

    De suggestie om sprekers uit te nodigen die zelf een community runnen heeft dus gewonnen. Het was een close race met het Forrester trio : Charlene Li, Jeremiah Owyang en Josh Bernoff. Bernoff is wel niet genoemd maar werkte met Charlene Li aan Groundswell. Charlene heeft net Forrester verlaten en reageerde niet op mail maar twittert wel dat ze lekker door de bergen rijdt… op vakantie. En de andere heren zijn de 4e niet beschikbaar. Verder veel contacten gelegd met anderen uit het rijtje dat genoemd is, mooi in de week gelegd voor SST III.


    5 augustus 2008 om 13:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!