Veronica gaat investeren in on-demand media

12 juni 2008, 04:50

{title}Veronica gaat investeren in on-demand media. Dat gaat de zender doen door geld te pompen in Gespod.nl, zodat deze ‘on-demand media portal’ kan groeien. Guideo van Nispen, algemeen directeur Veronica Holding zegt in het persbericht (van gisteren, op Gespod.nl) ‘Gespod.nl is een van de voorlopers van Nederland op het gebied van on-demand media en dat past goed in onze strategie om jong crossmediaal talent een kans te geven. Het sluit naadloos aan bij onze pioniersgeest.’

Gespod is als sinds januari 2006 online. De makers hadden uitbreidingsplannen zo valt in het persbericht te lezen (welke ondernemer heeft dat niet?). Veronica rook kansen en besloot te investeren. Wilco Turnhout van Gespod zegt blij te zijn met de investering. ‘Ik zie het als een groot compliment dat een mediabedrijf als Veronica vindt dat we goed bezig zijn en dat het bedrijf inziet dat Gespod veel potentie heeft. On-demand media is volop in ontwikkeling en met pionieren zullen we de juiste vorm vinden.’

Gespod is een on-demand media portal dat consumenten wil inspireren en laten ontdekken welke media voor hen interessant zijn. De focus daarbij lag op podcasts, Logisch dus, dat ze tot nu toe nooit echt groot zijn geworden. Dat geeft Turnhout ook toe op Emerce: ‘Podcasting is nooit booming geworden. Maar het is wel here to stay. Met de investering van Veronica kunnen we nu een echte groeispurt maken richting de brede on-demand media.’

Gespod en Veronica willen verder niet al teveel kwijt over de concrete plannen (we weten dus ook niet of die er al zijn). Ook wil Turnhout tegen Emerce niets zeggen over de grootte van de investering. Het zou om een minderheidsbelang gaan; de investering ligt daarmee onder de 2,5 ton.

Uit het persbericht: ‘Bij Gespod vindt de bezoeker geen gefragmenteerde amateur-video’s, maar media die via podcasttechnologie of RSS worden aangeboden. De makers van Gespod zijn ervan overtuigd dat media komende jaren steeds meer on-demand wordt bekeken en beluisterd.’

Niet inzetten op video? Wel op podcasts? Persoonlijk heb ik helemaal niets met podcast. Zit geen beeld bij, vandaar. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Kjeld Kahn

    ter info: Er zijn ook video podcasts

    Gefeliciteerd Wilco.


    12 juni 2008 om 09:44
    The Dude

    Voor video zijn er al genoeg sites….. Erg leuk zo’n investering van Veronica, maar wat is nou het verdienmodel achter gespod? Display advertising? Voor audio of video distributie is er geen podcast meer nodig, daar zijn genoeg succesvolle alternativen voor.

    Ben trouwens beniewd of Apple moeilijk gaat doen om de naam als Gespod een grote speler wordt.


    12 juni 2008 om 09:53
    Eric van Eldik

    Toen ik dit artikel begon te lezen, hoopte ik stiekem op een website waar je eindelijk de mogelijkheid kreeg volledige series te streamen/downloaden naar je pc.

    Er is binnen nederland niks van goede kwaliteit te krijgen, zelfs al zou je er voor willen betalen.

    Dit vind ik een groot gemis, want persoonlijk zal ik er toch wel een klein bedrag voor over hebben om de nieuwe heroes aflevering binnen te halen op relatief goede kwaliteit.

    Komt het door de grote maatschappijen dat dit tegen gewerkt wordt of is er gewoon te weinig animo voor vraag ik me.


    12 juni 2008 om 11:12
    Ernstvdploeg

    ‘Podcasting is nooit booming geworden. Maar het is wel here to stay.’ Waarom is dat zo en is dat wel zo?

    Ik zie veel initiatieve stranden en tegelijkertijd komen er nieuwe initiatieve om “idle time” te vullen. Immers hoe vaak komt het voor dat je niets om handen hebt anders dan een telefoon/ mp3speler?

    “Radio on demand” is uitermate geschikt voor het vullen van die idle time. Zelf hebben we enige tijd geleden de podcast jukebox gelanceerd. Veel luisteraars die vaak en lang terugkeren naar de podcast jukebox. (voorbeelden VPRO +31207173518, Reuters +31207173573).

    De podcast jukebox is vooral bedoeld voor podcasts die eenmalig worden beluisterd en/of over verloop van tijd hun waarde verliezen. Dat is het toch?


    12 juni 2008 om 13:18
    podcaster

    Erg jammer dat in dit artikel word aangegeven dat gespod de voorloper is. Ik geloof dat podcastinfo.nl de eerste in Nederland was die een dergelijk overzicht aanbood en dat word hier niet vermeld. Had wel zo eerlijk geweest.

    Ik wil wedden dat podcastinfo.nl NOOIT door veronica is benaderd.


    3 juni 2009 om 10:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!