Welke boeken neem jij mee op vakantie?

12 juni 2008, 17:21

Alhoewel ik dit jaar waarschijnlijk in Nederland blijf om te werken aan het Digitaal Communicatie Lab Arnhem, was ik wel van plan om de komende maanden wat gas terug te nemen. Net als voorgaande jaren ligt er ook dit jaar weer een stapel boeken klaar dat (deels) nog gelezen moet worden:

Iemand nog aanvullende tips voor boeken die ik absoluut moet lezen deze zomer?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie

43 Reacties

    AymanvanBregt

    Nu je een mooi pand hebt en daardoor een nog succesvollere ondernemer wordt gewoon een eenvoudige: Winnie de Poeh & Management? 🙂


    12 juni 2008 om 18:52
    media

    @Ayman: dank voor de tip, ik zet Winnie de Poeh & Management op mijn lijstje! 😉 Maar ook nog suggesties voor vakliteratuur?


    12 juni 2008 om 18:55
    Alper Çugun

    Nassim Nicholas Taleb – “The Black Swan” over kansberekening, perceptie en waarheid en waarom de meeste mensen verkeerde beslissingen nemen. Essentieel boek.

    Clay Shirky’s – “Here comes everybody” schijnt erg goed te zijn, die ga ik nog bestellen samen met “Subject to Change”.


    12 juni 2008 om 19:02
    media

    @Alper: nee, Black Swan heb ik nog steeds niet gelezen; de lijst van niet-gelezen boeken wordt hier steeds langer. Heel frustrerend! Maar zal deze hoge prioriteit geven!


    12 juni 2008 om 19:19
    Albert Treur

    even off topic, helemaal niemand die aandacht heeft voor Michiel Buitenlaar die van Endemol naar Sanoma gaat verhuizen?


    12 juni 2008 om 19:36
    Alper Çugun

    @Marco Er is een redelijke wildgroei aan dit soort boekensites, maar na een paar uitgeprobeerd te hebben (GoodReads, LibraryThing), ben ik blijven hangen bij Anobii. Vriendelijke site, responsief en handelt meertaligheid van boeken, mensen, en recensies op een verstandige manier af.


    12 juni 2008 om 19:38
    hanrusman

    Ondanks dat ik wel fan ben van leadbeater heb ik in We Think nog weinig nieuws kunnen ontdekken. Dat geldt ook voor Clay Shirky’s here comes everybody trouwens. Maar ze gebruiken beide wel prachtige voorbeelden die je in presentaties kunt gebruiken.

    Dat anobii is zeker erg handig, gebruik daar nu amazon.com voor, maar aangezien ik tips blijven krijgen van amazon, blijft mijn stapel ongelezen boeken ook steeds sneller stijgen.

    Ik ga heb op mijn lijst David Gauntlett, Creative explorations en nieuwe druk van media, gender and identity. Ramachandran’s het bewustzijn. Ik moet me nog steeds keer volledig door Wikinomics heen worstelen, en Presentation Zen. Maar dat is niet echt wat voor op vakantie denk ik.


    12 juni 2008 om 19:50
    Christel

    Hartstikke off topic gezien bovengenoemde voorgestelde literatuurkeuzen, maar geweldig herkenbaar zwartkijkerig essay vanuit filosofisch oogpunt: Lijdenslust van Marcel Möring. Lees je gemakkelijk weg in een uurtje en laat je even achter je oren krabben. Goed om een moment los te komen van alle marketingfacts die je getipt krijgt ;-).


    12 juni 2008 om 19:55
    media

    @Christel: ik krijg ieder jaar weer tips om eens wat anders te lezen dan vakliteratuur, ieder jaar neem ik me voor om daar eens gehoor aan te geven maar voordat ik het weet is de zomer al weer voorbij en heb ik dat soort boeken weer niet gelezen. Ik denk dat ik maar eens begin aan stapel boeken voor als ik straks met pensioen ga 😉


    12 juni 2008 om 20:01
    Christel

    @Marco: als je tussen de regels doorleest, zul je wel wat marketingonderwerpen aan zijn ideeën kunnen hangen. Ik heb genoten van zijn visie op bijvoorbeeld de publieke rouw en misplaatste identificatie rondom de dood van een celebrity. Over marketing gesproken… Möring schreef Lijdenslust volgens mij ruim voor de dood van André Hazes ;-).


    12 juni 2008 om 20:15
    Joost Diepenmaat

    Zomaar wat suggesties van boeken die toevallig naast me liggen: The Cult of the Amateur (Andrew Keen), Getting Real (37 Signals), The Beermat Entrepreneur, The Wisdom of Crowds. Beetje standaard titels maar zeker de moeite waard als je ze nog niet gelezen hebt.


    12 juni 2008 om 20:20
    mgvandenbroek

    @Christel: Van dat boekje word je inderdaad niet vrolijk. Als het dan ook nog regent op vakantie… 😉


    13 juni 2008 om 03:46
    Adfiliate bv – Patrick Mulder

    Echkart Tolle, de Kracht van het Nu. Als je hoofd op hol slaat in dit internet tijdperk. Ben er net in begonnen


    13 juni 2008 om 04:44
    Ramon Eijkemans

    Weet niet of het je ding is, maar ik heb ’the open society and its enemies’ van Karl Popper special voor de vakantie klaarliggen. Is een dik boek, dus vandaar dat he er maar eentje is 🙂


    13 juni 2008 om 04:45
    Rebecca Rijnders

    Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd Is Driving the Future of Business van Jeff Howe en Options: The Secret Life of Steve Jobs – A Parody van Fake Steve Jobs. Als opwarmertje voor eDay! 🙂


    13 juni 2008 om 05:30
    Alper Çugun

    @Sander: Ik zat aan Groundswell te denken, maar ik kon me slecht voorstellen dat mensen van Forrester iets zouden schrijven wat de moeite waard is.


    13 juni 2008 om 06:08
    Daan83

    Ben net klaar met ‘Personality Not Included’ van Rohit Bagrhava – prima boek, interessantes cases en goede, bruikbare tips.

    Volgende op de lijst is ‘Word of Mouth Marketing’ van Andy Sernovitz.

    Ik wacht nog steeds op Groundswell die binnenkort eens op de mat zou moeten vallen (gratis copy beloofd gekregen van Forrester als blogger).

    ‘Purple Cow’ van Seth Godin.

    Me the Media heb ik nog liggen van Social Strategies Talk, dus daar zal ik binnenkort ook eens in gaan neuzen.

    Verder heb ik ook het nieuwe boek van Clay Shirky, evenals ‘Crowdsourcing’ van Jeff Howe op mijn wishlist staan.


    13 juni 2008 om 06:09
    Sander Duivestein

    @Alper. Mijn verwachtingen t.a.v. het boek Groundswell waren hooggespannen. Ze werden echter niet waargemaakt. Het verhaal was voor mij niet nieuw. Feit is wel dat Forrester het verhaal staaft met allerlei analyses en cijfers. Daar kunnen andere auteurs – die hetzelfde verhaal vertellen – een puntje aan zuigen.


    13 juni 2008 om 06:14
    koningwoning

    welke ik zelf nog moet lezen:

    Simplexity: The Simple Rules of a Complex World – Jeffrey Kluger

    The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom (Paperback) – Y Benkler

    Alhoewel Simplexity, als ik de reviews van Amazon lees, niet zo goed is….. maargoed, ik ga dan ook niet op de meningen van anderen af omdat ik hen niet ken en dus niet weet hoeveel waarde ik daaraan moet hechten (wwellicht moet ik toch ook eens Andrew Keen lezen – zijn grootste voordeel vind ik dat hij mailtjes die je stuurt leest en beantwoord…. ook al kent hij jou niet)

    The Black Swan kan ik heel erg aanraden.

    Allerlei dingen die ik niet goed onder woorden kon brengen worden hier haarfijn uitgelegd…. en voelde ik me, door sommigen getypeerd als azijnpisser ;-), gerechtvaardigd door.

    Van alle boeken die ik het afgelopen jaar heb gelezen was dit wel de grootste eye opener.


    13 juni 2008 om 06:16
    Ailko Faber

    Voor de achtergrond over eten heb ik mijzelf twee boeken beloofd te lezen:

    1) Wat is nu gezond van Prof. Katan isbn-9789035131330

    2) Een pleidooi voor echt eten van Michael Pollan isbn-9789029566339


    13 juni 2008 om 06:19
    Melle Gloerich

    -Benkler’s ’the wealth of networks’ heb ik al wel een keer doorgescanned en de grote lijnen te pakken maar lijkt me een goed boek om eens rustiger te lezen.

    -Willekeurige Lonely Planets om even weg te dromen omdat ik geen vakantie heb ivm afstuderen 🙂

    @ Joost, ik heb Wikinomics/Crowdsourcing al beide gelezen maar beetje matige boeken en ik denk dat ‘wisdom of crowds’ in dezelfde categorie valt, voorbeelden te over maar 1 bladzijde volstaat met wat ze eigenlijk zeggen. 37Signals is prima door te scannen.

    Ik denk dat ik het maar bij online tijdschriften, wetenschappelijke artikelen en blogposts hou 🙂


    13 juni 2008 om 07:02
    David Huijzer

    Beste Marco,

    voor een afgestudeerd literatuurwetenschapper als ondergetekende die zich ook dagelijks bezighoudt met uitgeven en innovatie (en dat is veel online, ict, digitaal etc) is het wel prettig te zien dat je vraagt om tips voor boeken (dat is print! 😉 ).

    Ik kan je, nu je je ook meer en meer als echte uitgever gaat gedragen (;-)), maar één boek aanraden: Lijmen/Het Been van Willem Ellschot. Een klassieker dat iedere uitgever (print of online of beide) gelezen zou moeten hebben.


    13 juni 2008 om 07:03
    media

    Wow, begint weer een indrukwekkende lijst te worden, thx!

    @David: Elsschot? Vroeger las ik daar alleen de samenvattingen van 😉 Waarom is deze specifiek interessant voor uitgevers interessant?


    13 juni 2008 om 07:08
    David Huijzer

    @Marco: lees Lijmen/Het Been over de uitgever van het Wereldtijdschrift en je begrijpt waarom het interessant is voor uitgevers. Als je wilt kan ik het je lenen (ik ben niet zo van de samenvattingen ;-))


    13 juni 2008 om 07:11
    Milkshake

    Marco,

    Ik lees op vakantie juist geen vakliteratuur. Maar als je dat toch wilt: “The future of the Internet, and how to avoid it” Van Jonathan Zittrain.

    Erik


    13 juni 2008 om 07:13
    Yuri van Geest

    Marco,

    Net als vorig jaar bij deze mijn suggesties van afgelopen jaar (zoals ik ook in Emerce maandelijks als columnist toelicht ;-)):

    – Theory U / Otto C. Scharmer (nog steeds nummer 1 bij mij, MIT boek, TOP !!!)

    – Emotionomics / Dan Hill (topboek voor marketing, communicatie en sales vanuit emoties en neurologisch onderzoek)

    – Future of the Internet / Jonathan Zittrain (zie ook Doc Searls als referentie op Mobile Monday #6)

    – Authenticiteit / Joseph Pine II (wederom een visionair en origineel boek van Joseph Pine II zoals ook bij Mobile Monday #4 gepresenteerd maar dan sterk onderbouwd)

    – Mobile Advertising / Chetan Sharma (beste mobiel internet boek tot nu toe)

    Succes ermee !!

    Fijne ‘ vakantie ‘ 😉

    Yuri


    13 juni 2008 om 09:21
    Sonja

    Zo zeg nog genoeg te lezen, even dit lijstje in m’n delicious opslaan.

    Me the media, de tippingpoint, de kracht van het nu, en verder leesmateriaal over chaordic organizations, en verder luchtig tijdschriftmateriaal.


    14 juni 2008 om 06:02
    Sonja

    en idd luisterboeken, ik ben nog niet klaar met wikinomics en dan heb ik nog verschillende niet marketinggerelateerde cursussen die ik wil beluisteren & muziek natuurlijk 🙂


    14 juni 2008 om 06:04
    Sonja

    Democratizing the future van Josephine Green

    en Cel, weet niet de auteur niet meer.

    boek moet ik nog bestellen, maar heeft pas een prijs gewonnen.


    14 juni 2008 om 06:08
    Robert Siekmann

    ^^ Sorry ik draai een 0 en een 3 om, maar dan nog 1030 reviews voor The Hoff.


    14 juni 2008 om 10:54
    Sjors

    3 boeken die ik onlangs heb besteld

    Titiana Terranova – Network Cultures

    Manual Castellss – Internet Galaxy

    Nigel Thrift – Knowing Capitalism

    Alle drie de boeken staan niet vol met sprankelende voorbeelden, maar proberen wel antwoord te geven op de vraag, in wat voor tijd leven we eigenlijk


    14 juni 2008 om 14:03
    David de Boer

    Nog 2 aanvullingen:

    1. Frank Brown (dean van Insead) – The Global Business Leader

    2. Giep Franzen – Wat drijft ons? Denken over motivatie sinds Darwin.


    15 juni 2008 om 09:52
    Barry

    @Kasper: The 4 Hour Work Week heb ik in mijn bezig en ik zou je willen afraden om dit boek aan te schaffen. Het is het zoveelste not-book geschreven over dit onderwerp, mijn inziens.


    23 juli 2008 om 19:32
    Ingeborg

    Mooie lijst. Ik kende al een paar titels. Duik de bieb maar weer eens in.


    22 januari 2009 om 12:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!