Groei online mediabestedingen VS stagneert
Net als in Nederland lijkt het er op dat nu ook de groei in online mediabestedingen in de VS aan het afnemen is. Het Interactive Advertising Bureau (IAB) weet te melden dat in het eerste kwartaal de bestedingen aan internetreclames in de VS voor het eerst in drie jaar gedaald ten opzichte van het kwartaal ervoor. In de eerste drie maanden van het jaar werd 5,8 miljard dollar uitgegeven aan online reclame. In het vierde kwartaal van 2007 was dat nog 5.9 miljard dollar.
De daling was niet verwacht, zegt analist David Silverman van PricewaterhouseCoopers tegen persbureau Reuters. IAB en PricewaterhouseCoopers houden sinds 1996 de totale uitgaven aan internetreclame bij. Maar IAB President Randall Rothenberg wil van een trendbreuk, aangejaagd door economische recessie, niets weten. “Wij blijven significante groei zien in interactieve marketing, media en advertenties”, aldus Rothenberg hoopvol (via: Webwereld).
Denk dat Rothenberg daarin gelijk heeft. De afname in groei online mediabestedingen heeft niets te maken met de economische recessie, maar is een logisch gevolg van de fase waarin landen als de VS zich bevinden in de groeicurve. Zo zien we op dit moment de sterkste groei in landen waar het internetgebruik nog ver achterloopt op die in het Westen (denk aan Oost-Europese landen maar ook landen als China, Brazilie en Rusland).