Waarom staat MSN driemaal in de lijst met drukbezochte sites van Nederland?

26 juni 2008, 16:14

{title}Jaarlijks in december publiceert Multiscope de jaarlijst van meest bezochte sites over een periode van 12 maanden.

Het gaat hierbij niet om een moment opname die veroorzaakt kan worden door een grote PR reclame of een tijdelijk opleving, maar om een gewogen gemiddelde van de cijfers van meerdere maanden. Hier worden goede maanden genivelleerd met minder goede maanden.

Nieuw dit jaar is de publicatie van een tussenstand over een periode van 6 maanden (december 2007 t/m mei 2008). Zo kan het dat een site als relatieplanet.nl hoog binnenkomt in de lijst van gewogen gemiddelden, terwijl de site in mei 2008 nog net bij de eerste 50 sites staat.

MSN staat maar liefst drie maal in de lijst. Ik vraag mij af waarom.

Vreemd

MSN staat drie maal in de top 20, terwijl iedere site met zijn of haar domeinen gegroepeerd wordt. Ze staan er in met Live.com (3), MSN.com (10) en met Hotmail.com (15). Maar volgens mij is dat eigenlijk allemaal een en dezelfde site. Over Hotmail kun je nog twisten, maar bij live.com en msn.com kom je met een paar keer klikken toch weer bij een van de andere titels uit. En als klap op de vuurpijl staat msn.nl ook nog op nummer 28.

Maar wat ik ook vreemd vind is het feit dat ik niemand ken die live.com (de zoekmachine) gebruikt. Ook de Nationale Search Engine Monitor van Checkit laat een bedroevend beeld zien qua gebruik. Als ik een beetje doorklik dan kom ik uiteindelijk op de Windows Live pagina waar je ook kunt inloggen voor Messenger, Hotmail en Spaces.

Waarom staan ze zo hoog? Heeft dat te maken met het activity window (MSN Vandaag) dat automatisch opent bij de miljoenen Windows Live Messenger gebruikers bij de opstart van MSN Messenger? Maar is dat een website bezoeken? Of worden de updates van Vista van live.com gehaald?

Ik ben benieuwd of een van jullie het antwoord weet.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

16 Reacties

    media

    Moet eerlijk zeggen dat ik het ook een wat vreemde lijst vind. Buienradar.nl met stip op 5 kan ik me nog iets bij voorstellen, maar dat relatieplanet.nl op 11 staat nog voor sites als NU.nl begrijp ik niet. De Top 10 volgens STIR ziet er overigens als volgt uit:

    2007 2006 Website

    1 1 Google.nl

    2 2 Google.com

    3 3 Hotmail.com

    4 5 Marktplaats.nl

    5 6 Startpagina.nl

    6 12 Wikipedia.org

    7 8 Passport.net

    8 44 Hyves.nl

    9 52 Youtube.com

    10 7 Postbank.nl

    Heb het STIR-jaarboek op kantoor liggen maar zal morgen eens kijken waar sites als buienradar.nl en relatieplanet.nl in die lijst staan.

    Vwb je vraag over de verschillende MSN-sites, ook STIR heeft verschillende MSN-sites in haar overzicht. Volgens STIR zou Passport.net zelfs in de top 10 staan!?


    26 juni 2008 om 17:55
    Mr. MSN

    Denk dat MSN.nl driemaal voorkomt door: inderdaad MSN Vandaag, dat zetten enorm veel messenger gebruikers niet uit en er staan aanlokkelijke links op naar msn.nl of .com! Ook is het vlgs. mij nog steeds zo dat internet explorer standaard msn.nl of .com als homepage laadt. Ook dat weten heel veel mensen niet te veranderen. Ook in Hotmail als je bent ingelogd staan aanlokkelijke links naar MSN.nl of .com. Bovendien worden de links op MSN Vandaag, Hotmail e.d. continu gemonitored qua “clickthroughs”. Als bepaalde links te laag scoren wordt de linktekst aangepast. Ik kan het weten omdat ik enige tijd degene was die deze links moest bedenken naar allerlei onbenullige artikelen op MSN.nl en MSN vandaag. Links met top 10 erin deden het altijd goed. En bijvoorbeeld “de goedkoopste occassions” deed het niet goed maar bijv. “Opel voor een prikkie” weer geweldig goed. Wat dat betreft is MSN.nl een voorbeeld site voor een ieder die links en teksten moet schrijven voor grote portals. Doe er je voordeel mee…


    26 juni 2008 om 20:45
    Doron

    Je zou denken dat een e-marketeer op de hoogte is van het feit dat het merk Live veel meer omvat dan alleen de zoekmachine. Passport, messenger, live mail (hotmail), spaces etc word allemaal ondergebracht op de Live domein. Internationaal gezien dan (Wellicht dat het in NL anders is?)


    27 juni 2008 om 02:50
    Sjoerd

    Daarnaast wordt je automatisch geredirect als je uitlogt op je live- of hotmail naar msn.com/.nl


    27 juni 2008 om 04:12
    media

    Ben benieuwd naar de toelichting van Multiscope, ik zou zeggen, kom er maar in John!


    27 juni 2008 om 04:27
    Kees

    Na het lezen van deze resultaten zet ik steeds meer mijn vraagtekens bij de metingen. Websites die zichzelf laden wanneer je een programma hebt gedownload en waar je niks mee kan doen.

    Websites die elke 2 minuten zichzelf refreshen. En wat is de definitie van uniek?

    Is dat een dag? Een uur? Een maand?

    Leuke marketingtool.


    27 juni 2008 om 04:53
    Mark de Bruin

    @ Marco: thanx! Heb je er ook een vergrootglas bij 😉

    Volgens mij ben je nu wel appels met peren aan het vergelijken.

    STIR lijst is van heel 2007.

    Relatieplanet positie 11 is van de periode december 2007 t/m mei 2008.

    Zou betekenen dat als STIR ook een halfjaar lijst zou opmaken (leuk idee!) dat relatieplanet daar ook hoger zou moeten staan. Over heel 2007 (vgl met STIR lijst) stond relatieplanet op 48. Dat scheelt dus niet zo veel met de STIR lijst als jij schetst.


    27 juni 2008 om 06:48
    Petra de Boevere

    Cijfertjes, lijstjes en metingen zeggen niet zoveel, maar maken natuurlijk nog wel steeds indruk op de adverteerders die nog niet weten dat die cijfertjes niet zoveel zeggen want voornamelijk tot stand komen via zichzelf opstartende en automatisch geredirecte methodes.

    Maar wat is dan wel een betrouwbare manier? Misschien gewoon een ouderwetse enquete waarin gevraagd wordt aan internetters naar de bekendheid, het gebruik en de mate van belangrijkheid van sites?

    Deze meetmethodes lijken achterhaald.


    27 juni 2008 om 07:07
    loket

    Passport staat zo hoog in die top 100 omdat hier sprake is van een logfile-meting van de Internet Marktmonitor. Dat is een wezenlijk andere meting dan de webmeter (tags). Passport is een site waar je inderdaad automatisch langskomt als je sommige diensten/sites van Microsoft gebruikt.

    Relatieplanet staat op 62 in diezelfde top 100.

    Het hoge bereik van Sky Radio heeft te maken met een actie in mei (Baby van het Jaar, ik verzin het niet), waardoor het bereik verdrievoudigd is ten opzichte van april. Het aantal visits verdubbelde.

    @Marco lees nog even dat stukkie in het boek over het vrijgeven van materiaal. Pagina 2 onderaan 😉


    27 juni 2008 om 07:24
    ronald

    mail.live.com gebruik ik voor mijn hotmail…

    msn.nl/com en live.com zijn andere websites..

    Dit is gewoon productbranding en dat doen ze dus prima.. Als er in de meest gedronken fridranken 4 cocacola brands staat is er toch niets aan de hand.


    27 juni 2008 om 07:49
    Arnout Hemel

    Ik hoop dat ik wat duidelijkheid kan bieden.

    De manier waarop Multiscope rapporteert is in sommige gevallen onduidelijk doordat sommige metingen worden samengevoegd en andere uit elkaar worden gehouden.

    Live.com is inderdaad een verzamelnaam van verschillende Windows Live diensten incl. Hotmail, Spaces, Search, Virtual Earth. Vreemd dat Hotmail ook nog eens apart wordt genoemd.

    Windows Live Messenger en het MSN Vandaag worden niet geteld door Multiscope.

    Bij MSN is het zo dat deel van de URL’s gebruikt maakt van het msn.nl domein en een ander deel van het nl.msn.com domein. Deze 2 tellingen moet je samenvoegen om een juiste weergave te krijgen van de werkelijkheid.

    Arnout Hemel, Product Manager Windows Live


    27 juni 2008 om 09:10
    Tim de Vrind

    Daarbij meet Multiscope geen bezoekers, maar doen ze via panels en wat tools onderzoek. In tegenstelling tot de STIR die middels ned/site stat wel bezoek meet. Ik vraag me af hoeveel waarde je aan de metingen van Multiscope moet hechten. Ik zie het meer als trends en zo dient er mijns inziens ook mee omgegaan te worden.


    27 juni 2008 om 09:20
    media

    @Peter: oeps, maar ik heb het maar heel klein opgenomen; zelfs Mark kan het al niet lezen 😉


    27 juni 2008 om 09:49
    Mark de Bruin

    De reactie van Multiscope is binnen:

    “Dat live.com zo hoog staat zegt niet direct iets over het gebruik van

    de zoekmachine. Een groot deel van dit verkeer wordt namelijk ook

    gegenereerd door het lezen van Live en Hotmail e-mail, overigens zal

    op termijn het Hotmail domein waarschijnlijk ook uit onze ranglijsten

    verdwijnen omdat dit mail.live.com is geworden. Daarnaast vallen alle

    live diensten onder dit domein. Dit zijn bijvoorbeeld ook:

    spaces.live.com, gallery.live.com , maps.live.com. De updates van

    Windows worden hierbij niet berekend.

    Overigens hebben we onlangs nog contact gehad met Microsoft om hier

    een heldere structuur in aan te brengen.

    Ik hoop je vraag zo voldoende beantwoord te hebben.”


    27 juni 2008 om 12:58
    J-OE

    En live.com pikt ook een hoop traffic op via IE 7 want daar staat live.com standaard ingesteld indien je foutieve webadressen in tikt.


    27 juni 2008 om 15:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!