Weekoverzicht Webanalisten.nl (1): Optimalisatietips
Wekelijks wordt in een artikel hier op Marketingfacts.nl een samenvatting gegeven van het belangrijkste nieuws vanaf Webanalisten.nl. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) geld aan ze verdient! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.
Deze week:
- Conversiecijfers: benchmark gegevens van bezoek naar verkoop
- Gratis Tools: clickmaps, mousemaps en formulier analyse
- Organisatie: waar te beginnen met optimalisatie en hoever verdiepen?
- Optimalisatietip: 7 veelgemaakte fouten met website images
Conversiecijfers: benchmark gegevens van bezoek naar verkoop
Een verbetering van 20 procent in je eigen conversie is leuk, maar als je dan nog steeds 50 procent onder het marktgemiddelde zit is het dan nog wel goed? Vergelijken van conversiecijfers blijft lastig. Dit wordt beïnvloed door wat je verkoopt en hoe je het verkoopt. Daarnaast heb je tegenwoordig door alle multi level marketing nagenoeg geen invloed meer over de instroom van bezoek en daardoor heb je ook geen invloed op de gemiddelde kwaliteit van dit bezoek. Uit het maandelijks benchmark onderzoek van Coremetrics binnen de US en de UK valt echter toch veel informatie te halen. Nieuwe websitebezoekers converteren gemiddeld 2,5% en bezoekers die de interne zoekmachine gebruiken 7%. Bezoekers die binnenkomen via organische zoekresultaten converteren 2,4% en domeinnaam type-in publiek 4,7%. Dat er excessen zijn blijkt uit het Nielsen megaview online retail report. Office Depot en Proflowers voeren de top 10 best converterende webwinkels aan met een conversie van meer dan 25%!
Gratis Tools: clickmaps, mousemaps en formulier analyse
Binnen webanalyse lijkt het steeds vaker de richting op te gaan van gratis tools en betaalde consultancy. Die gratis tools (bij weinig gebruik gratis, bij veel gebruik een beperkte betaling) worden beter en beter en ze zijn steeds vaker in staat om niet allleen maar een berg data te genereren, maar ook daadwerkelijk inzichten te presenteren zonder dat je zelf erg diep de cijfers in hoeft te duiken. Afgelopen week is er een review verschenen van een test met Crazyegg op Webanalisten.nl. Crazyegg slaat de exacte lokatie op van elke muisklik op je webpagina en weet daarna middels onder andere mooie heatmaps in één keer inzichtelijk te maken waar wel en waar niet wordt geklikt op jouw pagina / website. Een andere tool is Clicktale. Clicktale slaat niet alleen muiskliks op, maar ook elke muisbeweging en elke toetsenaanslag. Hierdoor kun je per sessie terugkijken wat een bezoeker op jouw webpagina heeft gedaan. Om inzichten te geven kunnen ook alle muisbewegingen worden teruggezien in een heatmap. Afgelopen week is Clicktale gekomen met formulier analyse. De tool is (in beta versie) nu in staat om van jouw webformulier aan te geven hoe lang men over welk veld doet, welke velden het minst worden ingevuld en welke velden het meest verbeterd worden.
Organisatie: waar te beginnen met optimalisatie en hoever verdiepen?
Afgelopen week werd op Webanalisten.nl de discussie gestart of te veel verdieping in webanalyse niet leidt tot niets. Vooral de grotere organisaties lijken vaak te stranden in het willen meten en het willen weten, maar met weinig actie tot verbetering. Hoe kunnen we dit oplossen? Een mogelijk insteek is te vinden in het artikel over het webverkoop optimalisatiemodel van Bryan Eisenberg. Op basis van de piramide van Maslov wordt uitgelegd waar en hoe je moet beginnen om langzaam aan tot een geoptimaliseerde website te komen (met video).
Optimalisatietip: 7 veelgemaakte fouten met website images.
Tot slot nog een zeer praktische optimalisatietip. Websites bestaan in aantallen kilobytes voor een groot gedeelte uit grafische bestanden. Ecommerce shops hebben als vanzelfsprekend veel beeldmateriaal voor de producten die zij verkopen. Nu worden er in het maken van grafische bestanden fouten gemaakt die zorgen voor te veel kilobytes en die (met behoud van dezelfde kwaliteit!) eenvoudig kunnen worden voorkomen. Op Webanalisten.nl wordt een presentatie van Yahoo Research getoond hoe deze optimalisatie behaald kan worden.
* Proost op een goede samenwerking.
Als lezers tips hebben over de lengte van de samenvatting, inhoud etc.
Feel free!
Als tip van deze lezer:
De samenvatting mag wat mij betreft langer / uitgebreider. Als fervent lezer van MF! hou ik hiernaast regelmatig verschillende andere sites in de gaten, maar heb niet de tijd om ze allemaal bij te houden. Een langere samenvatting geeft mijns inziens nog meer inhoudelijke / practische informatie, zonder dat ik de doorklik naar webanalisten.nl hoef te maken.
Kan me voorstellen dat die klik juist op prijs gesteld wordt, maar kan me ook voorstellen dat meerderen met mij daarvoor te ‘ lui ‘ zijn.
Hulde aan deze samenwerking!
Helemaal top dat nu de informatie van webanalisten.nl ook te vinden is op marketingfacts.nl. Ik lees het artikel met interesse, maar stel zelf voor het iets korter te maken (sorry Kevin). Met een aantal korte zinnen kan het al goed samengevat worden en kan je eenvoudig doorklikken naar webanalisten.nl voor meer info.
Maar hartelijk dank voor het initiatief!
Dat is een mooie vraag: wil de gemiddelde bezoeker de informatie snel kunnen scannen en daarna doorklikken voor meer, of wil je alles op 1 plek in 1 kaar kunnen zien (minder scanbaar)?
Ik denk zelf het eerste, maar ik ben maar n=1 🙂
We hebben nu gekozen voor samenvatting (puntsgewijs) van de onderwerpen op de marketingfacts homepage / in de rss reader, korte uitwerking van de punten op de achterliggende marketingfacts artikel pagina en dan per punt vanaf de artikelpagina de mogelijkheid om door te klikken naar het volledige artikel op webanalisten.nl. En dit kan blijkbaar (volgens @martijn) nog korter in het streven naar tijdwinst in de informatiezoektocht van de online marketeer.
Goede zaak, het Webanalisten weekoverzicht op Marketingfacts!
Ik ben het met Martijn en Ton eens: een korte samenvatting met de mogelijkheid om per onderwerp door te klikken naar het volledige bericht.
@Reinout: je begint het gedeelte over gratis tools met de zin “Binnen webanalyse lijkt het steeds vaker de richting op te gaan van gratis tools en betaalde consultancy.”
Zou je kunnen uitleggen waarop deze uitspraak gebaseerd is?
@Ton: interessant, begrijp ik het goed dat je bedoelt dat de verschuiving plaatsvindt van het gebruik van één betaalde tool naar meerdere gratis tools?
En zou je kunnen aangeven (zonder gevoelige informatie prijs te geven) in welke orde van grootte de websites vallen waarbij deze verschuiving plaatsvindt?
Leuk, het volgen van de muisbewegingen, maar voegt dat nu echt veel toe? In de zin van heatmap kun je het absoluut niet gebruiken, want het geeft nauwelijks iets aan over datgene wat de bezoeker interesseert, en ik ken maar weinig mensen (lees: geen) die alles waar ze naar kijken ook aanwijzen met de muis.
@Ton: Dat ben ik absoluut niet met je eens en niet alleen vanwege het feit dat ik veel met “betaalde” tools werk. Ten eerste laat je in je vergelijking twee mogelijkheden weg, namelijk slechte tools met slechte mensen (brrrrrrrr) en goede tools met goede mensen.
Voor veel bedrijven zullen gratis tools zeker voldoen, maar er zijn ook bedrijven die bewust voor een betaalde tool kiezen, omdat zij hun werk hiermee veel sneller kunnen doen. Een gratis tool kent geen aanschafkosten, maar als je de gebruikskosten doorrekent (het salaris van een goede danwel slechte analist), pakt het rekensommetje “kosten tool + kosten analist” in de praktijk vaak genoeg positief uit in het voordeel van een betaalde tool. Als een web analist in een kwart van de tijd een analyse kan afronden met behulp van een betaalde tool, dan zal die dat in veel gevallen met twee handen aangrijpen. In dat geval blijft er 75% van de beschikbare tijd over voor aanvullende analyses, die (mits goed uitgevoerd) weer inzicht opleveren om verbeteringen door te voeren.
Een gereedschapskist vol met halve tools zou ik ook bij het grofvuil zetten, maar stel dat je een gereedschapskist hebt die vol zit met hele tools? Toch een stuk makkelijker 😉
@ton
Je zou met zo’n instelling als webanalist naar de medisch specialist gaan !!!
ofwel goed gereedschap is het halve werk.
En daarmee suggereer ik niet dat gratis tools niet goed kunnen zijn maar wel dat er degelijk beperkingen zijn waarmee een specialist ofwel alle ….listen met dergelijke tools ook beperkt hun werk kunnen verrichten en zich daardoor niet echt specialistisch gedragen.
een specialistische groet vanuit Adversitement !!!!
Al nadenkende over mijn reactie realiseer ik mij dat het niet zo zeer om het feit gaat dat de tools gratis zijn, maar het feit dat ze eenvoudig te gebruiken zijn voor de mensen die met optimalisatie bezig zijn (zoals bijvoorbeeld wordpress als cms), zij hebben zelf het volledige beheer. Een kleine prijs kan al bij grotere bedrijven al een drempel zijn en een hele pakketselectie mallemolen ontketenen. En deze gratis tools zijn ook geen slechte tools. Soms kunnen ze zelfs meer, soms ook zeker minder dan de duurdere betaalde pakketen op conversie optimalisatie gebied, maar dat wil niet zeggen dat je die opties ook nodig hebt om tot goede verbeteringen te komen.
Voor het volledige plaatje zie ik bij de partijen waar ik meer over de vloer kom enerzijds een interesse in een pakket voor profielopbouw / outbound marketing. Hier zitten vaak de Unica’s en SaSsen aan tafel. Die zijn niet de helden op webanalyse gebied, maar kunnen prima een KPI rapportje draaien. Voor het marketing optimalisatie gedeelte (waar ik specifiek op doel, analyse voor rapportage zou immers niet nodig moeten zijn) wil men aparte paketten gebruiken. Dit zou dan ook weer in lijn zijn met het feit dat analyse / rapportage zou moeten verschuiven naar business intelligence (outbound, marketing intelligence) en optimalisatie een online marketing taak is (zie eerdere interview met Avinash Kaushik).
@all: Bedankt voor alle reacties!
@Joost: Met de zin “Binnen webanalyse lijkt het steeds vaker de richting op te gaan van gratis tools en betaalde consultancy.” doel ik op de verschuiving van betaalde tools naar gratis tools. Neem Google Analytics en IndexTools als voorbeeld. Het zijn prima pakketten én gratis. Ik verwacht dat de grotere (betaalde) pakketten hun businessmodellen daarop moeten gaan aanpassen (lees: goedkoper/gratis worden), voordat klanten overgaan op gratis tools en betaalde consultancy in plaats van betaalde tools en betaalde consultancy, wantja consultancy… dat zal altijd wel betaald blijven… 😉
Aan de discussie betaalde vs onbetaalde tool wilde ik me eigenlijk niet wagen, maar ik kan het toch niet laten 🙂
Daarom: welke functionaliteit die betaalde tools wel bieden biedt bv IndexTools niet, en hoeveel bedrijven in Nederland zijn al zo ver dat ze iets kunnen met die data?
Ik ken voorbeelden van beide kanten van de medaille: te goedkope / minimale tools met te veel analisten, maar ook TE dure pakketten met te weinig mankracht om er iets mee te doen. Het aantal SLECHTE implementaties van zowel betaalde als onbetaalde pakketten die we tegen komen bij Onetomarket is helemaal te triest voor woorden.
Ik denk eerlijk gezegd dat ik uiteindelijk toch uitkom aan de kant van Ton: een goede analist kan met gratis tools meer dan een iets minder goede analist met betaalde tools. Daarnaast wil ik de rekensommen wel eens zien die het verschil tonen tussen een goede analist met betaalde pakketten en een goede analist met gratis pakketten. Als ik naar de prijzen van die pakketten en de salarissen in ons deel van het land kijk, dan moeten die pakketten toch wel verdomde veel sneller werken wil je niet liever een extra analist nemen dan de meeste van die pakketten…
Waarom is het niet gewoon de combinatie; goede tools en goede mensen..? Het is wat mij betreft ook niet zwart-wit, daar ben ik het met Matthijs eens. Grote online retailers gaan het niet redden met alleen een gratis Analytics tool. Men levert altijd ergens op in als het gratis is. Persoonlijk heb ik met zowel Google Analytics, Index Tools en Omniture te maken en er zitten wel degelijk significante verschillen tussen deze tools. Ook hoor ik maar al te vaak; -we doen nog niet zoveel met Analytics. Ja, we hebben we Google Analytics draaien, maar zoals ik al aangaf doen we er nog niet zo veel mee.
@Joost de Valk, simpelweg om het feit dat er wellicht nog niet heel veel bedrijven in NL zijn die veel kunnen met de data, wil niet zeggen dat we ze dan ook maar de ‘verkeerde’ kant op moeten sturen toch? Als men niet weet wat er kan en welke koppelingen men kan maken tussen online, CRM en hun offline activiteiten is het aan de goede WA consultant de taak ook het juiste WA pakket aan te bieden. En als je deze gegevens wilt koppelen dan lukt je dat niet met een gratis WA pakket :).
Web Analytics zal zijn werkveld steeds meer vertalen naar web analytics aanbevelingen of customer analytics. Daar ligt nog een groot onontgonnen veld aan mogelijkheden die smeken om benut te worden… Door goede analisten met betaalde pakketten 😉
Hey Gino, ik denk dat het hard tijd wordt dat je een keer goed naar IndexTools kijkt 🙂 dat heeft een API EN de mogelijkheid om externe data te uploaden, dus dat kan allemaal wel degelijk gekoppeld. Owja, en het is gratis. Verder komt de Google Analytics API ook nog wel een keer, en dan kunnen beide “grote” gratis pakketten dat dus ook. Er zijn ook vrij goede gratis en open source BI pakketten verkrijgbaar (zoals Pentaho) om die data dan weer allemaal aan elkaar te knopen, dus ik denk dat je je nog even verder moet verdiepen in wat er allemaal beschikbaar is 🙂
Op een één of andere manier doet deze discussie me denken aan de volgende (zeer algemene) quote: “De grote doet er niet toe, het gaat erom wat je ermee doet.”. Ik denk dat dit ook van toepassing is op web analytics tools.
Amen!
…. sorry, kon het niet laten;-)
Goed artikel heren, keep up the good work!
Hola Joost, Een van de beste dingen aan Index Tools is juist de API en ik hoop dat deze in dezelfde vorm beschikbaar blijft als gratis tool bij Yahoo. Ik ben er nog niet aan toegekomen om te kijken of dit ook zo is. De gratis BI pakketten ken ik niet allemaal maar zullen zeker ook goed zijn. Mijn reactie was niet om te beweren dat je externe data niet kunt koppelen met een gratis tool, maar meer dat een gratis WA tool wel degelijk zijn beperkingen heeft en dat de verschillen merkbaar zijn als je er een aantal langs elkaar legt en de mogelijkheden eens goed aan de tand voelt.
Ik heb IndexTools recent nog een aantal weken mogen gebruiken van Dennis in dezelfde periode dat we net gestart waren met Omniture. De interface en functionaliteiten lijken in eerste instantie erg veel op elkaar. Maar als je er een tijdje mee werkt dan ga je de verschillen wel degelijk ontdekken. Verder is IndexTools een prima tool en ben ik blij dat het Gratis bescikbaar is om mee te experimenteren. Ik weet zeker dat er genoeg klanten zullen zijn die dit een verademing vinden tov Google Analytics oid.
Dat eerste weekoverzicht heeft wel wat losgemaakt!
@Ton: ik ben het met je eens dat de focus niet moet liggen op een wel of niet betaalde tool, maar op de gebruiksvriendelijkheid. Een groter aantal functionaliteiten van een betaalde tool betekent niet automatisch dat de tool minder doeltreffend is. Omniture (waar ik mee werk, ook ik ben niet 100% objectief) heeft zeker met de laatste versies van de producten een inhaalslag gemaakt op het gebied van usability. Wat betreft de ondernemers: ik juich het alleen maar toe wanneer een bedrijf de eerste stappen in de wereld van web analytics/online business optimalisatie zet door het in gebruik nemen van een gratis tool. Op deze manier blijft de investering beperkt en bestaat de mogelijkheid dat het bedrijf zich verder ontwikkelt tot het punt dat de grenzen van de gratis tool bereikt zijn en de behoefte aan (een) uitgebreidere, betaalde tool(s) ontstaat. Dit verkleint ook het risico op het niet gebruiken van een betaalde tool: er is immers een behoefte aan de tool!
@Reinout: de verschuiving die jij bedoelt is vooralsnog langs mij heen gegaan. Ik hoop eerlijk gezegd ook dat dit zo blijft 😉
@Joost de Valk: vergeet je niet de moeite (en dus de kosten) die het aan elkaar knopen van verschillende pakketten d.m.v. bijvoorbeeld Pentaho met zich meebrengt? Daarnaast klinkt het gebruik van verschillende tools naast elkaar mij enigszins in de oren als het vergelijken van appels met peren, laat staan wanneer je deze tools onderling wilt laten communiceren. Ik stel het mij als volgt voor: heel veel verschillende soorten bloemen plukken en deze proberen allemaal te verwerken in één boeket, terwijl je ook een prachtige bos rozen kunt kopen…
@Matthijs: ik kan jouw opmerking over de slechte implementaties van betaalde tools alleen maar bevestigen. Vaak zit het hem in de acceptatie binnen de organisatie en de mate waarin de eindgebruikers bekend zijn met het gebruik van de tool. Je tool kan nog zo geweldig zijn (ongeacht of deze betaald of bijna gratis is), als je implementatie (technisch of organisatorisch) om welke reden dan ook niet klopt of je weet niet hoe je de tool moet gebruiken heb je er niets aan.
Leuk om te weten:
Dit artikel leverde 355 bezoeken op aan webanalisten.nl voorafgaand aan de wekelijkse marketingfacts.nl nieuwsbrief van vanmorgen. Na de nieuwsbrief zijn het tot nu 419 bezoeken (ten opzichte van 1667 pageviews van dit artikel op marketingfacts.nl). Elk bezoek gaf gemiddeld 3,57 paginaviews op webanalisten.nl en een gemiddeld verblijf van 4 minuten en 28 seconden. Het aantal RSS abonnees nam met 50 meer toe dan gemiddeld.
En nu de conclusie: goed of slecht? Kun je het vergelijken met andere bronnen?
Wat ik nog wel kan toevoegen is dat het aantal van 355 doorkliks veel is ten opzichte van de meeste andere links op marketingfacts. Er zitten uitschieters bij die een paar duizend doorkliks krijgen maar de meeste links blijven onder de 100 doorkliks.
Nog niet veel vergelijkingsmateriaal maar een funnel van:
1667 artikelviews-> 419 bezoeken aan de site (25%) -> 50 rss abonnees (12,5%)
vind ik goed (3% conversie)
In vegelijking met andere bezoekers via een hyperlink (niet online rss reader): 14% gemiddeld langer verblijf op de pagina 12% meer pageviews dan gemiddeld en 39% meer nieuw bezoek binnen de bezoekers dan gemiddeld (dus er wordt een groep mensen aangesproken die we eerst niet bereikten, dit blijkt ook uit het feit dat de nieuwe RSS abonnees met name voort komen uit de bezoekers die nieuw op webanalisten.nl waren).
Conversie naar RSS vanuit andere hyperlinks ligt aanzienlijk lager (bijna 1,5%). Dat zal m.i. te maken hebben met de mooie samenvattingsintro. Komende weken zal die conversie vanuit marketingfacts waarschijnlijk ook weer gaan dalen?
65 van de 355 orginele bezoeken kwamen overigens via de webanalisten.nl homepage link die zichtbaar was op de homepage van marketingfacts.nl (intro van artikel). De overige 290 vanaf de artikel pagina.
@Ton: leuke info! Een interessante toevoeging m.b.t. “engagement” is het toevoegen van al deze nieuwe bezoekers aan een specifiek segment om te bepalen of (en zoja, hoe vaak) deze bezoekers ook weer terugkomen naar de site, al dan niet via RSS.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!