Eerste uitzending NUjij-tv: Interview Marck Feller

4 juli 2008, 05:00

{title}Nu.nl (Ilse Media) en Feller Media starten vanaf vanmiddag met het uitzenden van een nieuw webtelevisieproject: . Een wekelijks satirisch nieuwsprogramma, waarvan de input afkomstig is van NuJij.nl. Matthijs Wind (medepresentator van het geflopte De Nieuwste Show) en Pieter Jouke (schrijver voor DWDD en Spijkers met Koppen) gaan samen het programma presenteren.

NUJij-tv zal wekelijks, aan het einde van de vrijdagmiddag (prima tijdstip voor het kijken van video’s) uitgezonden worden. De uitzending blijft een week lang online staan op Nu.nl/video en op NuJij.nl. Ik heb producent Marck Feller gisteren telefonisch gesproken, hieronder het interview: ‘Toen we begonnen heb ik dit de droom voor elke tv maker genoemd’.

Jullie gaan ‘aan het eind van de middag’ live. Marck Feller, we willen echt heel graag weten hoe laat…

Feller: ‘Dat weten we nog niet precies. Dit is de eerste keer. We richten ons op ongeveer 17.00. Maar we zetten het pas online als we helemaal tevreden zijn. Het kan zijn dat we het een uur uitstellen. Maar ach, de uitzending staat daarna een week lang online.’

Het moet een ‘satirisch webnieuws-tvprogramma zijn’. Krijgen we een tweede De Nieuwste Show?

‘We hebben het satirische webnieuws tv genoemd. Dat komt omdat we niet precies wisten hoe we het exact moesten noemen. De mannen die het presenteren komen wel uit de satire hoek, dus dat zal zeker de boventoon gaan voeren. Maar het programma zal niet uitsluitend uit satire bestaan, we gaan ook serieuze harde noten kraken.

‘Mathijs en Pieter hebben hun eigen ideeën over nieuwsitems en nieuwsfeiten. Er zullen dus ook items op NijJij-tv komen die niet om te lachen zijn. Want als er veel reacties op NuJij zijn over een bepaald onderwerp, dan zal dat ons dwingen daar iets mee te doen.’

Dus: geen geforceerde grappenmakerij als het niet grappig is…

‘Precies. Maar je kan je wel afvragen wáárom iets een groot item is op NuJij.nl. We doen het heel eigenwijs. We halen eruit wat wij leuk vinden. Dat kan ook best een onderwerp zijn wat maar 1 reactie heeft en zes views. Dat is aardig, want op deze manier maak je een eigen best-off.’

Wat mogen we verwachten? Hoe lang duurt een uitzending?

‘Dat hangt af van het aanbod en hoe lang we het leuk kunnen maken. In ieder geval nooit langer dan 10 minuten. Da heeft te maken met ons idee dat de aandachtspanne van de internetkijker gewoon niet langer is dan dat.’

Je stond aan de wieg van Hart van Nederland. Wat zijn jouw verwachtingen van dit project?

‘Ik heb dezelfde revolutionaire gevoelens als destijds met Hart van Nederland. Ik heb het gevoel dat dit voor lange termijn een succes kan worden.

‘We hebben een pilot gedraaid, dus we weten wel ongeveer wat ons te wachten staat. Toen we begonnen heb ik dit de droom voor elke tv maker genoemd. We kunnen plukken uit zoveel bronnen, we zijn vrij in alles wat we willen doen. Dit wordt echt ongelooflijk leuk.

‘We maken dit in een professionele studio, met professionele mensen. Ik denk at webtelevisie steeds meer die kant op moet gaan, omdat kijkers gewend zijn aan professionele kwaliteit. Het onderscheid in webtelevisie zal op technische en inhoudelijke kwaliteit gemaakt worden. Dat moment is nu aangebroken. Bovendien zien je ook dat de commerciële mogelijkheden er zijn. Dit project is financierbaar, het hoeft niet meer houtje touwtje te zijn.’

Is de uitzending eigenlijk embeddable?

‘Volgens mij is dat niet mogelijk. Maar ik verwacht wel dat hij binnen een dag op YouTube staat. Dat vind ik helemaal niet erg.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    rickmans

    Het lijkt mij wat over een te komen diggnation of zie ik dat verkeerd?


    4 juli 2008 om 05:39
    media

    Leuk, ga vanmiddag zeker kijken!

    Toch nog twee vragen, waarom pas na 17 uur (ik zou zegge, doe het juist in kantoortijd op vrijdagmiddag) en waarom alleen mannen als presentator (zou het geweldig vinden als we een Amanda Congdon konden vinden).

    Matthijs en Pieter, in ieder geval succes, zie er naar uit!


    4 juli 2008 om 05:48
    Roy Tomeij

    @rickmans: Ja, dat was ook het eerste wat in mij opkwam.


    4 juli 2008 om 09:10
    Jacobien

    Waar staat het?

    nu.nl/video > “De pagina die u op onze site zocht kan helaas niet gevonden worden.”

    En op nujij.nl zie ik ook niet direct een link staan.


    5 juli 2008 om 18:52
    Jacobien

    @ Marco.

    Je hebt helemaal gelijk.

    Poeh, dat kostte me echt moeite om uit te kijken.

    Ik vond Pieter Jouke geweldig in de spots: “Als je niet van voetbal houdt, zeg het dan” en de Staat van verwarring vond ik soms ook best leuk, maar dit is gewoon slecht.


    6 juli 2008 om 15:24
    mgvandenbroek

    Ik had em ook bekeken.

    ‘En dan vraag je je af: Wie is Angela Merkel?’

    Oei.

    ‘Zouden ze daarom Europarlementariërs heten, omdat ze euro’s in hun zakken steken?’

    Oei.

    ‘Zou je een agecoin nodig hebben voor een nicotinepleisterautomaat?

    Oei.

    Toch ben ik zeer benieuwd naar uitzending twee. Feller heeft ook wel laten doorschemeren dat dit een ontwikkelproces is, en dat er druk getweakt moet blijven worden aan het concept.

    Met Feller geloof ik wel in dit idee. Dat is namelijk heel erg leuk. En dat kan ook best heel goed worden, denk ik. Moeten de grappen wel leuker, de bruggetjes minder flauw, moet er ook echt nieuws in komen en minder tieten en konten. Of juist meer? 😉


    6 juli 2008 om 17:31
    peter kunnen

    ben net terug uit Koeweit…. weet nu waar de term oliedom vandaan komt…. ik geloof heilig in het project

    let’s rock!!


    5 september 2008 om 12:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!