Hyves en de rest, deel 1: iCampus

15 juli 2008, 18:10

{title}De Nederlandse markt voor persoonlijke profielpagina’s is aardig verdeeld. Hyves heeft meer dan 6,5 miljoen leden, krijgt er maandelijks nog eens 200.000 bij (bron: Marc de Vries, COO Hyves) en heeft het meeste bereik in Nederland van alle websites (bron: STIR). Een solide marktpositie. Mocht je hier als concurrerende partij verandering in willen brengen, dan ga je een uitdaging tegemoet. De laatste tijd komen er meer en meer potentiële kapers op de kust. In een artikelenreeks komen deze één voor één aan bod. In deel 1: iCampus.nl.

Op 16 april jl. verspreidde iCampus een persbericht waar de vonken van afspatten, getiteld: iCampus opent aanval op Hyves.nl. Uitgangspunten hierbij zijn dat slechts één aanbieder geen keuze biedt en dat op het gebied van usability en uptime er behoefte is aan een alternatief voor Hyves. De makers, Rob Koster en Nathan Skwortsow, hebben een goede naam opgebouwd door o.a. de succesvolle datingsite Lexa.nl (inmiddels verkocht), de woningsite Kamernet.nl (idem dito) en de kalendersite Zuzu.nl met in totaal ruim één miljoen leden. Hun ambitis liegen er niet om: “Binnen drie jaar willen we de grootste netwerksite van Nederland worden.” En dat spreekt mij persoonlijk dan wel weer aan: ambitieuze doelstellingen. De introductie deed wel wat stof opwaaien.

Enkele comments op de Marketingfacts-post die verscheen bij de introductie:

Kevin: “frappant dat woorden als “Hyves” en “Myspace” in de krabbels geblocked worden…”

Wouter Neydorf: “Sja, deze heren hebben toch wel bewezen dat ze het Internet spelletje begrijpen lijkt me. Dit zal dus niet zonder na te denken opgezet zijn denk ik dan.”

Eric Klaassen: “Ik vind snelheid en gebruiksgemak van iCampus een plus. Maar de ambitie om Hyves te verslaan vind ik zeer ambitieus.”

Ik heb mij destijds aangemeld bij iCampus, mijn profielpagina gevuld en heb daarna wat rondgekeken wie er nog meer aan het testen waren. Automatisch connect je dan met degenen die je al kent en dat schiet natuurlijk niet op. Daarom ben ik twee groepen begonnen (Twitter en iPod) en ben alle leden die zich hierbij aansloten die ik nog niet kende gaan ‘bevrienden’. Zo kreeg ik ook wat meer gevoel bij de aanwas. De eerste twee weken kwamen er vrijwel dagelijks aanmeldingen binnen, daarna droogde de aanwas op. Op zich ook logisch, want ik stak zelf weinig tijd in promotie van de groepen en zonder actief communitymanagement is elk netwerk ten dode opgeschreven.

Daarna bestond het contact met iCampus uit de bekende verjaardagsmailtjes (prima triggers in mijn opinie) en verder … niets. Ik heb kortgeleden contact gehad met Rob Koster. Hij deelde mede dat het aantal aanmeldingen nu op +/- 450 aanmeldingen per dag is, hetgeen een (logische) terugval is t.o.v. de startfase (toen zo’n 800 per dag). Begin juli waren er ruim 41.000 leden. Binnenkort wordt er weer een campagne gestart waarbij gebruik gemaakt gaat worden van kalendersites waaronder Zuzu.nl. Kortom, op dat vlak is er wel een begin gemaakt, maar moet er nog wel wat gaan gebeuren.

De site zelf dan: die is qua look & feel rustiger en vriendelijker dan Hyves. De interface is clean en wit, het aantal mogelijkheden beperkt en daarom rustiger. De mogelijkheden die er zijn, onderscheiden zich echter verder (nog) niet van Hyves. Er kunnen (beperkt) widgets geplaatst worden op de profielpagina, er kan gekrabbeld worden met andere bevriende gebruikers, er kan gezocht worden onder alle deelnemers (maar een check met het eigen adresboek om te zien wie er al binnen is bijvoorbeeld nog niet) en foto’s kunnen worden geplaatst (nog zonder combinatie met diensten zoals Mobypicture of Flickr). Handig is wel het overzicht van nieuwe en populaire groepen en de weergave van de vrienden (inclusief wanneer zij voor het laatst ingelogd zijn geweest). Verder zal de site aangepast gaan worden, waarbij volwassen gebruikers niet langer toegang tot gebruikers van onder de 16 krijgen. Rob Koster: “ik denk dat we nu een goede basis hebben met iCampus.nl, in de toekomst willen we meer entertainment bieden om gebruikers langer vast te houden.”

Hier ben ik zelf toch kritisch over. In het W3 model noem ik 4 redenen waarom iemand een profielensite gebruikt:

  • Wie ben ik? (is redelijk gedekt maar niet onderscheidend en UGC is beperkt)
  • Wie ken ik? (kan laagdrempeliger dan de huidige toepassing)
  • Waar ben ik? (niet aanwezig)
  • Wat doe ik? (niet aanwezig).

Ik zie verder bij Wat wordt er gedeeld nog geen onderscheid t.o.v. Hyves. Ook lijkt het sneeuwbaleffect qua aanmeldingen nog niet bereikt. Al met al voorzie ik dat er nog wel wat extra effort gestopt moet worden in onderscheidende functionaliteiten, want in de huidige vorm is er geen reden voor Hyves-gebruikers om over te stappen en daar zal de groei toch uit moeten gaan komen.

Volgende netwerken in deze reeks: Netlog, Sparkx, MySpace

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Karel Kolb

    Leuk stuk Lode. Kun je voorbeelden noemen van gemiste contactmomenten vanuit iCampus met de gebruiker(s)?


    16 juli 2008 om 05:43
    lbroekman

    @karel kolb Paar voorbeelden:

    -als iemand een groep aanmaakt, zoek dan contact op, geef een paar tips en houd in de gaten hoe de activiteit in de groep is.

    -updates in het netwerk ook buiten het netwerk/de applicatie communiceren

    -Suggesties als: ken jij deze vrienden van vrienden? (zie Hyves)


    16 juli 2008 om 05:48
    Bettina

    Na de ambitieuze woorden ben ik natuurlijk een paar maanden terug ook op iCampus gaan kijken en ik vond het enorm tegenvallen. Ik vind het niet gebruikersvriendelijker dan Hyves en het biedt mij absoluut niet die mogelijkheden om er echt een persoonlijke pagina van te maken.

    Daarnaast krijg je regelmatig een berichtje van de site met de oproep om even te kijken. In dit mailtje stond zowel je naam als je ww, wat ik vanuit privacy-oogpunt erg vervelend vind. Het mailtje zal maar bij de verkeerde persoon terecht komen… Na een e-mail naar iCampus heb ik niets vernomen en voor zover ik weet is het nog niet aangepast.

    Wat mij het meeste stoort is echter het soort mensen die er komt. De uitnodigingen die ik kreeg om vrienden te worden waren voor het grootste deel bijzonder hijgerig. Ik voelde met net een goedkoop object. En gek genoeg is me dat op hyves nooit overkomen, hoewel ook daar mijn profiel open is.

    Al met al genoeg redenen om de ronkende woorden van het bedrijf met een flinke korrel zout te nemen. Ik kom er dan ook niet meer.


    16 juli 2008 om 05:57
    Patrick

    Heeft iCampus nog een bepaalde doelgroep? de naam insinueert dat het gericht is op studenten??

    Een van de potentiele redenen om over te stappen is als het netwerk / doelgroep specifiek anders is, maar uit je verhaal te lezen is dat niet het geval.

    Daarom hebben de meeste mensen die ik ken zowel Hyves (personal&fun;) als een Linkedin (zakelijk) profiel.

    Ross Mayfield zegt dat een alternatief (-ve technologie) minstens 3*3 Beter moet zijn dan het al in gebruik zijnde.


    16 juli 2008 om 06:09
    CHarles

    Kende deze site nog niet. Zal me zo is aanmelden.

    Maar wat me direct al tegenstaat na het lezen van het artikel, de linkjes naar de profielen / groepen werken niet als je niet bent aangemeld / lid bent.

    Dit geeft mij al een verkeerde eerste indruk wil graag gewoon is rondkijken voordat ik mn gegevens ga invullen.

    Of is het een bewuste keuze van de auteur van het artikel geweest om zijn profiel enkel voor leden beschikbaar te maken?

    En wat Patrick al aangeeft de naam suggereert dat je student moet zijn om je aan te melden.


    16 juli 2008 om 09:55
    charles

    nou heb me aangemeld en ook direct een groep aangemaakt om te testen. (jaiku groep)

    een school toevoegen lukt niet.. icampus blijft zeuren dat ik de plaats moet invullen terwijl dat toch echt allemaal is ingevuld. ( de site komt zelfs met de juiste school aan die toch echt gekoppeld is aan de plaats) verder kan ik nergens iets vinden om dit te melden.

    wat ik nog wel tegenkwam tijdens het zoeken naar info om de school “bug” te melden:

    iCampus, launched in 2008, intends to become the preferred social network in The Netherlands. Connecting (university) students, employers, and other users, iCampus offers a clean, focused and usable environment.

    Revenue model

    iCampus derives its revenues from advertising income and will eventually also derive revenues from the employment classifieds.

    Lijkt dus een beetje op LinkedIn meets hyves ?


    16 juli 2008 om 10:53
    lbroekman

    @Charles, nee, ik heb mijn profiel niet afgeschermd. Na aanmaken eigen account kun je er wel bij?

    @vincent Tsja, hier dezelfde twijfels. 3 netwerken max, hyves, linkedin en 1 niche. Dat is het wel denk ik.


    16 juli 2008 om 18:06
    charles

    @Lode , na het aanmaken lukt het inderdaad wel.


    16 juli 2008 om 18:15
    Sjef Kerkhofs

    Natuurlijk heb ik ook samen met al de hier genoemde online experts gelijk een account aangemaakt op iCampus. Ook ik werd wel getriggerd door de stoere woorden van de initiatiefnemers.

    Net als Marco heb ik gelijk een aantal groepen aangemaakt. Heel af en toe ontvang ik nog aanmeldingen, maar dat is niet echt regelmatig.

    Momenteel denk ik dat iCampus gewoon nog niet genoeg meerwaarde biedt ten opzichte van Hyves. Er zit niks in iCampus dat hyves niet ook heeft, zoals Vincent al aangeeft. Het enige voordeel van iCampus is dat het een stuk sneller is, maargoed…..er zijn ook ‘maar’ 41.000 leden.

    Ook bij mij, net als bij Vincent en Lode sterk de twijfel of er nog wel ruimte is voor nieuwe ‘algemene’ netwerken zoals iCampus. Er is hier geen sprake van een nichenetwerk, dus ik zie eerlijk gezegd steeds minder kansen.


    16 juli 2008 om 18:42
    Daan83

    Prima stuk Lode en ik ben het met je eens. Ik zie hier niet de Hyves killer die zij kennelijk pretenderen te zijn. Voor zover ik, en zo te zien anderen met mij, kan zien is er weinig onderscheidend vermogen.

    Ik verwacht ook niet dat Hyves zo snel bedreigd zal worden door een Nederlands alternatief. Er is veel op Hyves aan te merken, maar uiteindelijk komt het neer op de community en dat zit wel goed op Hyves.

    Als Hyves zal gaan inboeten dan verwacht ik dat dat aan buitenlandse sites zal zijn als MySpace en Facebook. Contacten worden meer en meer internationaal, mede dankzij het internet. Facebook werd in Engeland groot via studenten, die hadden of in de US gestudeerd of daar vrienden zitten en kwamen er zo mee in aanraking. Dat zie ik in Nederland ook nog wel gebeuren.

    Het lijkt erop dat iCampus er op gaat gokken dat door hun geboden content mensen op de site moet gaan houden, dus meer een MySpace model (wat mij betreft steeds minder een sociaal netwerk is en steeds meer gaat lijken op corporate owner NewsCorp). Ook hier denk ik dat iCampus het zal verliezen aangezien MySpace dankzij veel grotere budgetten en bereik betere content neer kan zetten.


    17 juli 2008 om 12:24
    lbroekman

    @sjef en @daan: dank voor de comments en geleverde input. De genoemde internationale netwerken staan ook bij mij op het lijstje voor een soortgelijk artikel.


    17 juli 2008 om 12:50
    Radinck

    @Lode – Mooi stuk inderdaad! Ook ik heb me even aangemeld om te kijken, na de bombarie van het persbericht – vervolgens ook niet veel moeite gedaan om alles op te starten, maar kreeg wel een dag of 5 reminders om een foto te uploaden en andere zaken te ondernemen.

    Zie (nog) niet heel veel onderscheidend vermogen en persoonlijk word ik een beetje netwerk moe – ik onderhoud nu dagelijks een stuk of 4 social networks en ik zie de toekomst meer en meer in data en applicatie portability, iets waar wij als bedrijf heilig in geloven en ook volop mee bezig zijn. Volgens mij moet je ook blijven doen waar je goed in bent, en bij MySpace is dat duidelijk de community EN muziek & entertainment.

    Mocht je info nodig hebben voor je stuk over MySpace of gewoon een keer willen babbelen, hoor ik het graag Lode!


    26 juli 2008 om 20:51
    lbroekman

    @radinck dank voor je reactie, MySpace staat op de lijst idd en ik maak graag gebruik van je aanbod. Ik zal tzt zeker contact met je opnemen.


    26 juli 2008 om 20:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!