VNU stapt in niche netwerken
VNU Media, het bedrijf dat zich richt op de vacaturemarkt, is gestart met een eigen niche netwerk rondom HR: HRbase. VNU heeft daarmee expliciet niet meteen gekozen voor een netwerk voor hun lezers, die veel diverser zijn, maar voor hun klantenkring. Een verstandige zet waarmee je meteen, als je het goed doet, je klantenbinding verbetert. Toch heb ik ook enkele kritische kanttekeningen.
Dat de marketingpower van een groot bedrijf als VNU werkt, is te zien aan het aantal leden. In twee dagen over de 200 inschrijvingen, misschien klinkt dat niet als veel voor een bedrijf als VNU, maar vergelijk het met het HRnetwerk van Michel Rijnders (HRlog) dat na bijna een jaar net de 60 leden is gepasseerd.
Grappig genoeg heeft ook VNU gekozen voor een Ning. Iets dat ik niet verwacht had van een groot en rijk bedrijf als VNU, maar dit is een bewuste keuze, zo bevestigd VNU.
Quintin Schevernels, directeur online, stelt in een e-mail vraaggesprek met mij: “We hebben specifiek voor Ning gekozen, want bij andere partijen no-time loopt het echter financieel enorm in de papieren (en dat zonder duidelijk business model en met nog steeds te veel beperkingen). Met NING kunnen we eenvoudig aan de slag en ervaring opdoen. Ik hoef me vanwege de lage kosten ook geen zorgen te maken over geld verdienen maar kan me maximaal richten op toegevoegde waarde voor de bezoeker.”
Product development manager Ronald Buijs vult (ook per e-mail) aan: De belangrijkste overweging om voor NING te kiezen was de stabiliteit van het netwerk en de snelheid van nieuwe releases. Uit vooronderzoek werd duidelijk dat geen externe partij zo snel kon schakelen.
De site is dus duidelijk zo low cost mogelijk opgezet, waarbij Ning ook als technologisch beste uit de bus kwam. En door de zeer lage kosten kan VNU zich dus richten op de maximale toegevoegde waarde voor de bezoekers en dat is natuurlijk waar het om draait bij sociale netwerken.
De site lijkt redelijk alles te hebben wat je van een netwerk site verwacht, nieuwsfeeds (automatische en zelf nieuws toevoegen), vraag en antwoord secties (forum), evenementen aankondigen, praktijkcases, onderzoek, foto en video secties en natuurlijk vacatures (powered by IntermediairPW, het vakblad voor HR van VNU). Op deze manier creëren ze een extra outlet voor deze vacatures en voorkom je dat recruiters daar het forum voor gaan misbruiken.
De headlines komen van een aantal van de belangrijkste blogs en informatiebronnen in HR land. Waarbij het vermeldenswaardig is dat de twee blogs die recent nogal veel commentaar hadden op VNU over hun ‘Xing.nl actie’ (Emploit en Recruitmentmatters) niet zijn opgenomen in deze headline sectie. Dat brengt mij meteen bij de vraag hoe omgegaan zal worden met kritiek op VNU in het netwerk?
VNU Media beoogt met HRbase de komende jaren, samen met de doelgroep, een community-site te bouwen. Het lijkt ook de eerste van een serie netwerk sites te zijn die VNU zal opzetten. Na de lancering van een reeks doelgroep specifieke jobboards (onder het ‘in’ merk, zoals inoverheid en ininterim) lijkt de volgende stap van VNU dus het opzetten van niche netwerken rondom verschillende thema’s.
Ik denk dat de stap van VNU verstandig is en ze hiermee laten zien de transformatie van uitgever naar marktonderzoeker naar nieuw media bedrijf echt aan het maken zijn. Ik heb echter sterk mijn twijfels bij de keuze voor Ning en ook vind ik de gebruiksvriendelijkheid van de site, zoals met alle Nings, ver onder de maat. Met 8 blokken op de homepage komt het goedkoop en chaotisch over. De keuze voor de klantenkring als eerste doelgroep lijkt me verstandig, het is een kleine community met wie ze toch al een sterke band hebben en die nog weinig met online netwerken doen. De lat ligt voor deze doelgroep dus laag en dus is succes hier makkelijk te behalen. Ook is het eenvoudige hier een indirect business model achter te maken, men kan eenvoudige nieuwe producten lanceren als je meer binding hebt met de klanten. Met dit begin kan VNU veel kennis opdoen, fouten maken en daarvan leren op het gebied van sociale netwerken. Ik ben benieuwd naar de vervolgstappen.
Bij Ning blijft de vraag:”wie is eigenaar van de content?”.
Volgens de algemene voorwaarden is dat de eigenaar (VNU) en niet Ning, maar Ning biedt geen enkele mogelijkheid om de data te exporteren.
VNU bouwt dus aan een netwerk, maar zitten vast aan Ning.
@Ruben: volgens VNU zijn ze dat zelf. Behalve de e-mail adressen (login) en passwords is niets van Ning…
Maar inderdaad vind ik dat een gevaar dat VNU met Ning in zee gaat, exporteren kan niet dus dan moet je helemaal opnieuw beginnen.
Verder is het, volgens een e-mail reactie van VNU, puur toeval dat deze kritische blogs niet in de headlines sectie staan. Ik ben benieuwd wanneer ze worden toegevoegd.
Oh, en de teller nu op 399, dus de groei zit er goed in! Daarvoor toch mijn complimenten en de marketingpower van VNU blijkt toch iedere keer weer sterk te zijn!
@Ruben @Bas: We (Rhinofly) hebben aardig wat ervaring met Ning. Het mooie is dat ze een API hebben waarmee je de geschreven content iig lokaal kan krijgen en dus niet gebonden bent aan hun platform. Ik ben benieuwd waarom VNU kiest voor een communityplatform op deze wijze. Is het om de conversatie aan te gaan met de eigen klantenkring? Is het een proeftuin?
Inmiddels 1000 leden bij HRbase, niet slecht voor een niche netwerk.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!