Google laat mensen stemmen en reageren op zoekresultaten

18 juli 2008, 06:49

Google is aan het testen op welke wijze het haar gebruikers gemakkelijker kan maken om hun mening te geven over zoekresultaten. Dat melden diverse weblogs de afgelopen dagen (waaronder TechCrunch). Een zeer kleine groep gebruikers van de zoekmachine heeft toegang gekregen tot de nieuwe features. Op Techcrunch verscheen gisteren een screenshot (zie onderaan artikel) waarop te zien is dat mensen op zoekresultaten kunnen stemmen, en zelfs erop kunnen reageren.

Daarnaast kunnen mensen de zoekresultaten rangschikken door middel van pijltjes die naast de naam van de site staan. Tot op heden ben ik de nieuwe Google interface nog niet tegengekomen. Onderstaand screenshot geeft een idee:

Google laat mensen stemmen en reageren op zoekresultaten

Dit artikel is ook verschenen op Hyped.nl.

Jeroen Bertrams
Investeerder en Digitaal Strateeg bij Zelfstandig

Jeroen is een actieve angel investeerder en adviseert bedrijven over online strategie. Misschien wel één van de eerste auteurs op Marketingfacts.nl. Eerste blog in 2006 (en dat artikel is inmiddels bijna 100.000 keer gelezen). Auteur van 9 boeken, waaronder "Succesvol investeren in startups" (2019), "Bedwing het monster social media" (2015), "Social Media Expert in een Week" (2012/2013), "Online Marketing Expert in een Week" (2012) en "Online Marketing: strategie & tactiek" (2010).

Categorie
Tags

51 Reacties

    ssmeding

    Gaat het dan over meningen over de getoonde resultaten zelf (m.a.w. beoordelingen van websites), of om feedback over de relevantie van die resultaten bij de gevraagde search query?

    Het lijkt om het eerste te gaan als ik deze screenshot zie, maar juist het tweede kan waardevolle informatie opleveren om de resultaten te verbeteren…


    18 juli 2008 om 07:03
    jerbe

    Lijkt erop dat het om een reactie op de site gaat, en minder de positie binnen de resultaten. Maar: als veel mensen negatief zijn over een site, heeft dat wellicht consequenties voor de positie van de site in de toekomst.


    18 juli 2008 om 07:06
    ssmeding

    @Jeroen: daar ligt denk ik juist het probleem. Een gemiddelde internetgebruiker die een website beoordeelt zal dit verschil niet zien.

    Een website kan heel goed zijn maar totaal niet relevant voor de zoekopdracht van de gebruiker, of heel slecht maar toch aan de informatiebehoefte van de gebruiker, die uit de zoekopdracht blijkt, voldoen.

    Kun je consequenties verbinden aan een grote hoeveelheid negatieve beoordelingen van een website, als de reden hierachter is dat de website vaak verschijnt als deze eigenlijk niet relevant is? Ja, voor die niet-relevante zoekopdracht wel, maar ook voor relevante termen? Je zou dit dan weer uit moeten splitsen per zoekopdracht (wat op zich prima kan als je bij de beoordeling achter de schermen bijhoudt welke zoekopdracht erbij hoorde).

    Het succes van een toevoeging als deze ligt in de representatie van de gegevens. Het moet voor de massa duidelijk zijn wat men verwacht wordt te beoordelen; de websites in kwestie, of de keuzes die Google maakte bij het samenstellen van de resultaatpagina.


    18 juli 2008 om 07:17
    Dennis Sievers

    @ Marco

    Mee eens. Maar ook in het kader van personalized search verwacht ik dat dit een belangrijke rol zal spelen. Door de resultaten van je zoekopdrachten te filteren / beinvloeden is Google in staat om zowel jou als andere gebruikers betere resultaten te leveren op basis van de ingevoerde zoekopdracht wanneer hierin duidelijke patronen zichtbaar worden.

    Een interessante ontwikkeling, en ook precies volgens mijn verwachting. Het is alleen nog even afwachten hoe ze dit precies gaan implementeren en wat het exacte doel is, want dat is nog niet helemaal duidelijk.

    Ik verwacht wel dat wanneer gebruikers een zoekresultaat van een bepaalde waardering kunnen voorzien, het voor Google eenvoudiger wordt om, mits zorgvuldig, resultaten zuiverder te maken. Uiteraard is hiervoor massa een belangrijke factor.


    18 juli 2008 om 07:20
    Paul Hottinga

    Dit blijf ik toch altijd lastig vinden. Een mening van bezoekers is heel erg waardevol, maar hoe zal Google hier mee omgaan?

    Indien dit echt een belangrijke factor gaat worden dan komt er nog een andere dimensie bij SEO kijken.


    18 juli 2008 om 07:41
    Maarten

    Dit lijkt me erg misbruikgevoelig. Ik vraag me ook af wie al deze reacties gaat controleren.


    18 juli 2008 om 08:31
    koen

    Interessante ontwikkeling. Spammen zou wel eens plots nog grotere dimensies kunnen gaan aannemen. Nu soit, allemaal veronderstellingen natuurlijk, eerst zien waarmee Google op de proppen komt.


    18 juli 2008 om 08:40
    jerbe

    Het is natuurlijk de vraag in hoeverre Google zoekresultaten voor iedereen aanpast, of alleen de zoekresultaten voor degene die de feedback geeft.

    Indien het volledig persoonlijk gericht is, heeft spam weinig kans. Dan worden alleen de zoekresultaten van een individu steeds verder geoptimaliseerd, zonder dat resultaten bij anderen beinvloed worden.

    Maar goed: ook digg.com werkt met stemmen op resultaten, en vooralsnog slagen zij er grotendeels in om misbruik tegen te gaan, enkele uitzonderingen daar gelaten.


    18 juli 2008 om 08:45
    Roy Huiskes

    @jeroen enkele uitzonderingen? 😀

    Ik kan digg maar moeilijk objectief noemen (denk aan apple, ron paul, microsoft etc).


    18 juli 2008 om 11:52
    Mark22

    Ik hoop niet dat dit ook voor de Adwords zoekresultaten van toepassing is. Dan ga je pas vervuiling krijgen van “fake” opmerkingen. Het klik gedrag gaat er ook door veranderen. Bezoekers gaan eerst recensies lezen en schrijven, voordat ze klikken. Hierdoor zie ik persoonlijk de klikratio in zekere zin dalen!


    18 juli 2008 om 11:55
    Jan Rodenburg

    Een erg leuke trend en laat ze maar lekker experimenteren.

    Stel het wordt geimplementeerd. Ik zou dan het liefst willen kiezen tussen:

    -organische resultaten

    -betaalde resultaten

    -social ranking resultaten

    En zeker geen combinatie hiervan omdat het nu al duidelijk is dat wat voor de een relevant is voor de ander geen waarde heeft tijdens die specifieke search.

    Zo houd je de dialogue met de bezoekers.


    18 juli 2008 om 12:03
    edwin

    Toegegeven, van dit soort proefnemingen krijg iedere seo’er het even warm…

    Maar, ik geloof nooit dat deze functie massaal gebruikt gaat worden.., de doorsnee gebruiker wil vinden wat hij zoekt en of hij 5-6 sites gaat bezoeken om nadien een stemmetje te geven..ik geloof er niet in.

    Google kwijlt natuurlijk al bij de gedachte aan een gratis manuel review en masse.. op zich is dat wel te begrijpen..maar vooral social targetted sites zullen daardoor beinvloed worden, 95% van de zoekresultaten gaat nooit in die mate gereviewed worden, dat een beinvloeding van de rankings objectief verantwoord wordt..

    Deze mening vloeit voort uit mijn ervaringen met social news media icoontjes op mijn blog..de response is nihil…


    18 juli 2008 om 13:06
    M. Roelofs

    Speaking of which.. merk de laatste tijd dat google erg clogged raakt met bedrijfsindexen.

    Zocht recentelijk op bijv;

    auto onderdelen haarlem: praktisch alle results zijn: goudengids/ilocal/allebedrijven/nederlandinbedrijf/ etc

    idem met ‘bedrijfsadministratie’ / kantoorruimte enz. Complimenten voor de seo experts, maar het begint wel erg lastig om de online middenstander nog te vinden.


    18 juli 2008 om 16:47
    Jolyn

    is an oral treatment drug that has been developed to combat erectile dyiotncusfn. The fundamental ingredient within the product is sildenafil, which essentially serves to work within the body, through the improvement of the blood supply into the penis, thus along for firmer, longer lasting erections.


    12 juli 2016 om 06:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!