China met 253 miljoen internetgebruikers voorbij VS
China heeft de Verenigde Staten ingehaald als het land met de meeste internetgebruikers ter wereld. Volgens de meest recente cijfers van China Internet Network Information Center (CNNIC) hadden eind juni 253 miljoen Chinezen toegang tot het internet. Daarmee is het de VS voorbij als land met meeste internetgebruikers. In de VS zijn ca. 220 miljoen mensen (ca. 72%) aangesloten op het internet.
Ook voor wat betreft het aantal domeinnamen is China het grootst. Met ruim 12 miljoen .cn-domeinnamen is het inmiddels Duitsland voorbij als land met de meeste domeinnamen.
Opmerkelijk is het aantal breedbandgebruikers in China. Volgens CNNIC hebben 214 miljoen Chinezen een breedbandaansluiting oftewel 80 procent van het totale aantal internetgebruikers. Als we kijken naar wat de Chinezen doen op internet, dan kunnen we concluderen dat online games erg populair zijn en online shopping nog in de kinderschoenen staat.
De groeicijfers zijn zoals altijd weer indrukwekkend, maar liefst 56% groei sinds juli vorig jaar. En toch is pas 19% van de Chinezen online, dus de groei kan nog behoorlijk lang zo doorgaan.
Nog een paar andere interessante feiten uit het rapport:
– Er zijn op dit moment meer dan 100 miljoen bloggers in China, meer dan 2 keer zoveel als eind 2007
– 74% van alle internetgebruikers heeft thuis toegang tot internet (maar veel jongeren gaan toch liever naar internetcafe’s)
– Opvallend is dat Instant Messaging afneemt (van 81% naar 77%), en emailgebruik toeneemt (van 56% naar 62%). Ik dacht eerst dat dit eraan kon liggen dat de gemiddelde leeftijd van gebruikers omhoog gegaan is, maar dat bleek niet zo te zijn. Ik kan dit nog niet echt verklaren, om me heen zie ik nog steeds dat IM steeds meer gebruikt wordt, ook zakelijk. Wellicht gaat email omhoog omdat men meer gebruikt maakt van zaken als online banking en online shopping, en daarvoor een emailadres noodzakelijk is.
– Entertainment is nog steeds het belangrijkste op internet, maar zakelijke toepassingen worden belangrijker. Met name zaken als online banking en online shopping. Uit het onderzoek blijkt dat in Shanghai bijvoorbeeld bijna de helft van de internetters al online produkten koopt. Dit komt omdat online betalen steeds makkelijker wordt, en heeft er ook mee te maken dat de goederen vaak binnen een paar uur al afgeleverd worden.
de reden dat jongeren veel naar internetcafe’s gaan is omdat je in de chinese steden veel cafe’s hebt die volledig gericht zijn op het gamen..althans, dat is mijn persoonlijk ervaring