Vergelijkingssites introduceren Check magazine (papier)

5 augustus 2008, 04:50

Na Kieskeurig komen nu andere Nederlandse vergelijkingssites nu ook met een tweemaandelijks papieren magazine. De naam is Check, het eerste nummer (68 pagina’s) moet in november uitkomen in een oplage van 150.000, los gaat een nummer 2,45 euro kosten, het blad wordt uitgegeven voor HUB. Check komt tot stand door een samenwerking van de vergelijkingssites HetBesteProduct.nl, Vergelijk.nl, Independer.nl en Zoover (bron: Emerce).

Tegen Emerce zegt hoofdredacteur Eelko Wester dat een vergelijking met het blad van Kieskeurig.nl onterecht is. Toeval, volgens Wester. ‘Het is niet afgekeken van Kieskeurig.nl. We hebben altijd al dit plan gehad.’ Check moet een bredere insteek krijgen dan Kieskeurig.nl. Naast elektronicaproducten zal er dus ook ruimte zijn voor de vergelijking van online reizen (de reden waarom Zoover aan boord is). De enige vergelijking die tussen het blad van Kieskeurig en Check te maken is, is volgens Wester dat het bij beide bladen draait om ‘internetpartijen die iets met papier gaan doen,’ zo zei hij tegen Twinkle.

Interessante trend in een interessante tijd: internetpartijen ‘die iets met papier gaan doen’. Dagbladoplagen kelderen, maar tijdschriften doen het nog steeds goed. Dat schijnt dan weer te maken te hebben met het generieke karakter van een dagblad, en het special interest karakter van vele tijdschriften. Maar de tijdschriftenmarkt is tevens bijzonder agressief: de concurrentie is moordend. En hoewel we Check niet mogen vergelijken met het blad van Kieskeurig: 150.000 tegen 1,5 miljoen in oplage. Dat moeten we dan maar zien als een uitdaging. Voor Check.

Wester is met Check in ieder geval van plan een volledig magazine neer te zetten met een onafhankelijke redactie. Met columnisten en andere rubrieken. ‘Kieskeurig.nl schrijft vooral over zichzelf. Wij zijn een echt consumentenmagazine,’ zegt hij tegen Emerce. De redactie toont ‘de laatste trends en nieuwe ontwikkelingen, aangevuld met wetenswaardigheden, interviews, columns.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Alex de G.

    Ik zou het dan ook meteen goed doen. En qua financiële producten niet alleen leningen vergelijken (Independer), maar ook kijken naar spaar en beleggingsproducten. Juist over deze producten is veel onduidelijkheid. En is het blad ook interessant voor mensen die geld over hebben. Kijk voor een mogelijke samenwerking dan naar partijen als FX.nl en Evestor.nl.

    http://www.fx.nl

    http://www.evestor.nl


    5 augustus 2008 om 05:22
    Paul

    Leuke magazine naam 🙂


    5 augustus 2008 om 05:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!