Metaverse Tour 2008

6 augustus 2008, 04:10

Virtuele werelden gaan in de nabije toekomst een steeds grotere rol in ons leven spelen. Het feit dat ook Google met Google Lively zijn eerste voetstappen in het digitale universum zet, doet vermoeden dat er meer aan de hand is dan slechts een nieuwe gimmick. Het aantal virtuele werelden neemt dan ook nog steeds toe. Van de meeste virtuele werelden horen wij in Nederland echter niets of nauwelijks. Toch nog een ver-van-ons-bed-show? Gary Hayes is momenteel bezig met een onderzoek naar virtuele werelden en hij heeft zijn reis vastgelegd op YouTube. Dit levert een zeven minuten durend filmpje op waarin 50 virtuele werelden de revue passeren.

Second Life, HiPiHi, Kaneva, Twinity, ActiveWorlds, LagunaBeach vMTV. There.com, Habbo, Google Lively, FootballSuperstars, Weblin, AmazingWorlds, CyWorld, Whyville, Gaia Online, RocketOn, Club Penguin, YoVille, Webkinz, BarbieGirls, Prototerra, IMVU, Spore, vSide, Tale in the Desert, SpineWorld, Stardoll, The Manor, There.com, ExitReality, Vastpark, Qwaq, PS3Home, GoSupermodel, Grockit, Croquet, Metaplace, Coke Studios, Dreamville, Dubit, Mokitown, Moove, Muse, The Palace, Playdo, Sora City, Voodoo Chat, TowerChat, Traveler, Virtual Ibiza… Gaat u mee op reis?

Op zijn site verwijst Gary ook nog naar een mooie visual van het onderzoeksbureau Kzero waarin diverse virtuele werelden in een handig overzicht (jpg) tegen elkaar zijn uitgezet.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Gerben

    “50 virtuele werelden”? Dan loop ik dus 50 werelden achter zeg maar. (gelukkig vonden ze tussentijds ook microbloggen uit).


    6 augustus 2008 om 16:41
    Sonja Finney

    Virtuele werelden en Nederland.

    Ik denk dat er vnl de nederlandse analoge media niet rijp voor is. (ik wil bloggend nederland niet afvallen 😉

    Virtuele werelden zijn tenslotte al deel van onze maatschappij, alleen wordt het nog niet serieus genomen.

    Handig trouwens dat overzicht.

    Subjectief/voorstander van Second Life, zou de dot van SL in het midden mogen staan, want het tikt bijna alle gebieden aan + business, en uitwisseling/uploading/co-creation met Real World.


    6 augustus 2008 om 21:26
    Bobby Verlaan

    Misschien een beetje offtopic, maar deze post zet me aan het denken.

    Ik denk aan nog een heel aantal posts hier op Marketingfacts en vraag me af waar Google en vele andere bedrijven uiteindelijk naar streven om te ontwikkelen.

    Waarom niet een mirrorworld, waarbij de echte wereld wordt aangevuld door informatie uit de mirror world. Middels een futuristische bril of via een nog te ontwikkelen 6e zintuig. Denk aan de TomTom als navigatie toepassing in de echte wereld maar tevens ook je positie en je locatie doorgeeft in de virtual community (op dit moment trackr.nl die je profiel aanvult waar je bent). Je kan daarmee vrienden/collega’s zien, waar gaan zij naartoe? Je kan ze meteen opbellen.

    Als de techniek ver genoeg is, zou je dan je ‘geest’ (gedachte) kunt loskoppelen van je fysieke ik en vervolgens via ‘het web’ in gedachte aanwezig kunt zijn op een andere locatie, en daar je handelingen virtueel kunt doen (audio via mic, bewegingen dmv sensors, etc)?

    Het klinkt allemaal futuristisch en het zal nog jaren duren, maar waar denken jullie dat we naartoe gaan met al deze virtuele werelden en alle andere letterlijke ‘down-to-earth’ oplossingen die (nog) ontwikkeld gaan worden? Wat als het een one-4-everything solution wordt?

    Wie durft er mee te speculeren :)?


    7 augustus 2008 om 14:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!