Bereik websites tijdschriften sterk gestegen

Het bruto bereik van de websites van tijdschriften die zijn aangesloten bij de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) en die worden gemeten door Stichting Internetreclame (STIR) is in juni 2008 gestegen naar 9,95 miljoen. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van juni 2007. De belangrijkste reden is het toegenomen aantal sites dat geregistreerd wordt. Dezelfde sites uit juni 2007 komen nu op een bruto bereik van 6,2 miljoen, wat nog altijd een stijging is van 38%. Het gemiddelde sitebezoek is gelijk gebleven met 2,7. Dat blijkt uit de bereikcijfers die onlangs door STIR werden gepubliceerd.
In bijgaand overzicht (pdf) zijn 59 publiekstijdschriften die door STIR worden gemeten gerangschikt. Voor de verheldering zijn bij het bereik in percentage de indexcijfers toegevoegd. Tevens is naast het bereik in absolute aantallen (verdeeld naar geslacht, leeftijd en sociale klasse) het gemiddelde aantal bezoeken per site vermeld. Kieskeurig, Elsevier, Voetbal International, Autoweek en Sportweek vormen de top 5 van best bezochte internetsites van publiekstijdschriften en laten allen een sterke groei zien ten opzichte van juni 2007 (met uitzondering van Kieskeurig, want niet opgenomen in de rapportage van 2007).
Waarom blijft de STIR Kieskeurig hardnekkig tot de “websites van tijdschriften” rekenen? Dat lijkt me de omgekeerde wereld.
Leuk om te zien dat Plus Magazine op 9 staat. En dan zeggen ze nog steeds dat 50-plussers maar mondjesmaat online zijn…
@Jeroen dat doet STIR niet, dat doet het persbericht van NUV.
Kieskeurig is een cc-magazine van ongeveer 30 pagina’s. Je kunt er geen abonnement op nemen en is ook niet los te koop. Dat lijkt me niet onder de definitie ‘magazine’ vallen.
@Peter: je hebt gelijk. Blijft de vraag waarom NUV dat doet.