Telegraaf koopt resterende aandelen GeenStijl.nl

15 augustus 2008, 06:43

{title}Telegraaf Media Groep had al 40 procent van de aandelen van GeenStijl in handen. Nu blijkt volgens Emerce uit de halfjaarcijfers van vanochtend, dat TMG het volledige aandelenpakket van Nieuwsmedia, de uitgever van GeenStijl en filmpjessite Dumpert.nl heeft aangekocht. De transactie moet ergens afgelopen halfjaar plaatsgevonden hebben.

Dit is opvallend nieuws. Helemaal in een tijd, waarin TMG in zwaar weer zit. Want zo goed gaat het niet met de omzet van het concern. ‘Het Telegraaf-concern boekt over het eerste halfjaar van 2008 een nettoverlies van 175,5 miljoen euro. Dat staat in schril contrast met de winst van 39,7 miljoen euro van vorig jaar,’ schrijft Erwin Boogert op Emerce. Marcel Boekhoorn stapte in mei dit jaar voor 5 procent in en aast mogelijk op opsplitsing.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Tim Sanders

    overschatte irritante website is het.

    maar dat terzijde!


    15 augustus 2008 om 08:20
    media

    @Tim: blijkbaar interessant genoeg voor Telegraaf om het op te kopen.


    15 augustus 2008 om 09:27
    Bastiaan

    @Tim, nav de Wijnand Duyvendak soap zat ik juist net het tegenovergestelde te denken. Geenstijl heeft in meer of mindere mate toch een rol gespeeld wat uiteindelijk heeft geleid tot zijn terugstappen.


    15 augustus 2008 om 09:30
    christinA

    @Bastiaan

    Volgens mij dicht je GS een grotere rol toe dan het heeft.

    Maar nu De Telegraaf volledig naar de 100% is gegaan word ik toch nieuwsgierig hoe zich dat zal uitwerken op met name de vaste reaguurdersgroep en columnisten van GS, die niet altijd a priori Telegraafminded zijn.

    Kortom, de totale overname door de Telegraaf zou wel eens het begin van het einde van het huidige GS kunnen betekenen.


    15 augustus 2008 om 10:18
    Tim Sanders

    @ Marco, commercieel gezien een goede zet, dat ontken ik niet!

    @ Bastiaan, ook de invloed van de website ontken ik niet.

    Echter vind ik de manier van journalistiek iets teveel een Jensen/BNN gehalte hebben. Te kinderachtig en te geforceerd, bah.

    Anyway, kwestie van smaak (of wansmaak;)).


    15 augustus 2008 om 10:58
    Adriaan

    Ik geloof de input van Bas Paauw (hooguit een paar ton voor die 40%) niet echt. Met – naar eigen zeggen – 1,6 miljoen unieke bezoekers per maand behoort GS tot de best bezochte weblogs van NL. En daar behoren ze al een tijdje toe. En er zijn volop grote partijen (Unilever, Landmacht, Rabobank, Achmea, etc) die al geruime tijd op GS adverteren. De waarde van zo’n site zou dan toch eerder in de miljoenen moeten lopen. En gezien mijn ervaringen met GS zijn ze commercieel niet op hun achterhoofd gevallen.

    En Tim, ik vind jouw website een hoog kermisgehalte hebben. Zal ook commercieel vast een goede zet zijn, maar heeft net zoals jouw opmerkingen weinig met het artikel te maken.


    15 augustus 2008 om 13:47
    media

    @Adriaan: geen idee of Bas gelijk heeft; hij heeft in ieder geval wel een punt vwb advertising. Kom zelf steeds minder op de site dus kan het moeilijk inschatten, heb vandaag een paar keer gekeken welke advertenties ze hadden en dat was inderdaad niet veel. Maar goed, dat is slechts op basis van vandaag, een vrijdagmiddag in de nazomer, niet echt representatief dus. Iemand enig idee hoe ze het doen vwb advertising?


    15 augustus 2008 om 15:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!