Update Top 100 Marketing- en Communicatieblogs
Ondanks de update van de Google PageRank, blijft de top van de Marcom Top 100 deze maand zoals die was. Frankwatching behoudt de koppositie gevolgd door Dutchcowboys en Molblog.
Belangrijkste stijgers deze maand zijn Webanalisten.nl (+126 posities), Marketingblog De Standaard (+118) en Hans on Experience (+80). Grootste dalers zijn ZBDigitaal (-115 posities), Highprofile.nl (-75) en MBlog (-74). In verband met de vakantieperiode zijn we dit keer wat minder streng geweest in het meenemen van de updatefrequentie van de weblogs. Aardig is om eens te kijken naar de datum van de laatste posting:
Uit deze analyse blijkt dat van de 177 geanalyseerde weblogs, ruim 100 weblogs (57%) nog de laatste week een update hebben geplaatst. Met andere woorden, een groot deel van de weblogs (43%) heeft de laatste week geen update geplaatst waarbij ruim 30 weblogs (17%) zelfs de laatste maand niets heeft gepost. Nogmaals, deze keer hebben we ivm vakantieperiode de updatefrequentie niet meegenomen in de beoordeling.
Het is ook niet makkelijk om een weblog in de vakantie uptodate te houden. Hier bij Marketingfacts schrijf jij persoonlijk meer dan 60% van alle berichten, als jij zonder laptop op vakantie zou gaan zakt het ook meteen in.
Verder wordt 80% geschreven door slechts 5 personen (incl. jijzelf), en daarvan schrijft er eentje al een hele tijd niet meer. Paul, Erik en Matthijs kunnen dus ook maar beter niet zonder laptop op vakantie gaan.
Wat veroorzaakte die gigantische stijgers en dalers? +126 of -115 vind ik nogal veel voor een top 100.
@Arnoud: die stijging of daling van meer dan 100 plaatsen is overigens niet zo heel vreemd, er doen meer dan 200 weblogs mee en met name nieuwe blogs stijgen vaak een groot aantal plaatsen (als het goede blogs zijn die ook goed scoren in Google en Technorati).
De daling van ZBDigitaal heeft volgens mij uitsluitend te maken met het feit dat Edwin deze zomer van een blogspot adres naar een eigen domein is gegaan. Ik geloof er helemaal niets van dat zijn weblog opeens door heel veel minder mensen gevolgd en gewaardeerd wordt. Hieruit blijkt dat we vooral kijken naar cijfertjes en niet naar echte mensen. Jammer voor Edwin, maakt het maakt wel pijnlijk duidelijk hoe relatief je dit alles moet nemen! Wat mij betreft blijft ZBDigitaal in de bovenste regionen staan.
@Willem, helemaal gelijk, ZBDigitaal is absoluut één van de betere blogs (ook voor mij!). Beoordeling en aantal leden dat op zijn blog heeft gestemd zijn niet veranderd, de daling heeft dus vooral te maken met Google PageRank en Technorati Authorithy. Wat mij betreft dus ook absoluut reden om deze twee factoren de volgende keer minder zwaar mee te tellen. Oftewel, de wegingsfactoren gaan wat mij betreft op de schop!
Iemand een goed voorstel wellicht?
@Edwin: het voordeel is dat je nu weer iedere maand kunt stijgen 😉
Vwb handmatig verwerken, als je iedere maand alles handmatig zou moeten doen dan ben je daar zeker een week mee bezig. Het gaat immers om meer dan 200 blogs die we maandelijks moeten beoordelen. Nu hebben we met Google PageRank en Technorati Authority twee geautomatiseerde criteria, de ledenstemmen is ook automatisch en dan als laatste de handmatige beoordeling van Marketingfacts die gebaseerd is op een aantal criteria (waaronder update frequentie, laatste posting en relevantie). De laatste is nu deels geautomatiseerd, deels doen we dit op basis van steekproef plus dat we uiteraard de Marcom Top 100 feed in de gaten houden, blijkt een weblog een totale andere richting te zijn opgeslagen dan nemen we dat mee in de score. RSS-feeds zou een hele aardige zijn ware het niet dat slechts een deel van de blogs de feeds via Feedburner (en dus meetbaar) laten lopen.
@ Marco: dat is helemaal waar. Het houdt een mens lekker scherp ^^
Je uitleg is helder. Het is ook erg moelijk om een systeem helemaal sluitend te krijgen en toch werkbaar te houden. Statistieken hebben sowieso altijd iets onbetrouwbaars, zowel in je voor- als in je nadeel.
Wat ik overigens wel opvallend vind is dat overnames en koppelingen door Google geen garantie zijn voor een beter ‘begrip’ door hun algoritmes in de zoekmachine. Blogger is van Google en het enige dat in feite is veanderd is de doorverwijzing van de oude naar de nieuwe URL. Door de software van blogger. Oude URL’s worden automatisch aangepast. Toch zie je dat de software ervan in de war raakt. Het is interessant om te kijken hoe je op sommige trefwoorden opeens helemaal uit beeld bent verdwenen en hoe je langzaam weer opkrabbelt. Ik ben erg benieuwd hoe lang het daar zal duren voordat alles weer ‘normaal’ is.
Bedankt voor je reactie in ieder geval!
@Marco & Kees: Met de indiensttreding van Matthijs van den Broek (april dit jaar als ik het goed heb) is de top5 van bloggers drastisch gewijzigd.
Over 2008 is dit de top5 op basis van aantal postings:
1. Marco (jawel nog steeds): 295 postings
2. Matthijs: 208 postings
3. Bas van der Haterd: 60 postings
4. Vincent Everts: 49 postings
5. David Brinks: 32 postings
Ik zelf ben na 4 jaar tot de top te hebben behoort in aantal postings, gezakt naar de 6e plaats met 29 postings. Ik stuur mijn nieuws tegenwoordig naar Matthijs 🙂
@Erik: kijk, post ik toch nog meer dan ik dacht 😉 Je hebt nu de data vanaf begin dit jaar genomen neem ik aan? Dan kan het inderdaad nog kloppen dat ik de meeste postings heb gedaan; zou je de data pakken vanaf april dan zul je zien dat Matthijs mij heeft ingehaald!
Marco zegt: “Oftewel, de wegingsfactoren gaan wat mij betreft op de schop! Iemand een goed voorstel wellicht?”
Wat dacht je van:
Google Pagerank: weegfactor 0
Technorati Authority: weegfactor 0
Jury Cijfer: weegfactor 1
Leden Stemmen: weegfactor 1
@Marco: ik mag dan meer posten dat jij denkt, je plaats zelf ook mee dan je denkt. Afkicken is altijd lastig 😉
De cijfers van april 2008 tot nu:
1. Marco Derksen: 153 postings
2. Matthijs van den Broek: 146 postings
3. Bas van der Haterd: 42 postings
4. Vincent Everts: 26 postings
5. Mark de Bruin: 20 postings
Maar het staat buiten kijf dat Matthijs met een fikse inhaalslag bezig is!
Zo, 11e, en dat puur door een enorme technorati stijging. Ik weet niet wat er aan de hand is bij technorati, maar mijn gevoel zegt dat het niet helemaal klopt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!