Rabobank lanceert lokale online starterscommunities
De markt voor startende ondernemers en ZZP’ers in Nederland is de laatste jaren sterk toegenomen. Alleen in 2007 zijn al meer dan 100.000 starters bijgekomen en de verwachting voor dit jaar liggen nog hoger. Met name voor financiele instellingen is dit een interessante markt. Partijen als ABN AMRO, Fortis, ING en Rabobank zoeken dan ook continue naar mogelijkheden om in beeld te komen bij deze starters. Er van uitgaande dat steeds minder starters een bezoek brengen aan de fysieke bankkantoren en zich steeds meer orienteren op internet, is het logisch dat internet voor banken een steeds belangrijker kanaal is om de starters te bereiken. Enerzijds door het inzetten van traditionele online middelen als display advertising en zoekmachine marketing, anderzijds door zich te orienteren op de mogelijkheden om de online dialoog aan te gaan met starters. Zo is Fortis ruim een jaar geleden al gestart met Join2Grow en lanceerde ABN AMRO eerder dit jaar Flametree, beide online netwerken gericht op ondernemers.
Ook de Rabobank is op de achtergrond al geruime tijd bezig zich te oriententeren op de mogelijkheden van online netwerken. Zo heb ik de afgelopen maanden over de schouders mogen meekijken van het ontwikkelteam voor lokale starterscommunity van de Rabobank en af en toe mijn visie mogen geven op hoe je als bank een succesvolle online community zou kunnen neerzetten.
Voor degenen die mij de afgelopen jaren een beetje hebben gevolgd, weten dat ik sceptisch ben over de slaagkans van online communities die top-down vanuit grote bedrijven worden neergezet. Persoonlijk geloof ik veel meer in de bottom-up benadering waarbij communities ontstaan vanuit de passie van mensen. Toch denk ik dat de Rabobank met de gekozen aanpak en de historie van het bedrijf, een paar sterke troeven in hand heeft om er wel een succes van te maken.
De Rabobank is een financiële dienstverlener op coöperatieve grondslag waarbij het in tegenstelling tot de meeste andere banken al diep geworteld is in de lokale ondernemersnetwerken. Was dit vooralsnog vooral gericht op offline netwerken waarbij bankmedewerkers en ondernemers elkaar tegenkwamen op lokale evenementen, in de toekomst zal dit zich in toenemende mate ook richten op online netwerken. Aangezien de offline relaties er vaak al zijn, is dit een kwestie van de ondernemers op de juiste manier informeren, inspireren en faciliteren.
Wat de beste manier is om te komen tot succesvolle lokale online netwerken, kan niemand met zekerheid vertellen. Vandaar dat de Rabobank heeft gekozen voor een pilot waarbij het start met 4 lokale online starterscommunities (ieder met eigen content, partners en leden). Daarbij zal worden samengewerkt groot aantal lokale netwerken en een klein aantal landelijke partners (waaronder Higher Level). De pilot kent een aantal duidelijke doelstellingen vwb bezoek, leden en gebruik van de communities en is opgesplitst in een tweetal branded-communities (in resp. Utrecht en Weerterland & Cranendonck) en tweetal non-branded communities (resp. Den Bosch en Noord Holland Noord).
Rabobank heeft in de pilot gekozen voor Community Server van Microsoft waarbij de bouw en technisch beheer is gedaan door Evident Interactive. Moet zeggen dat ik me zelf nog onvoldoende heb kunnen verdiepen in het platform zelf, maar wat me wel opvalt is dat er goed gebruik is gemaakt van lokale functionaliteit en content en dat het de gebruiker de mogelijkheid biedt om aan te geven in welke ondernemersfase het zit en dat daar de functionaliteit en content zich op aanpast. Persoonlijk zou ik de dynamiek in de community wat meer naar voren laten komen op de homepage, deze lijkt nu vrij statisch. Zodra ik toegang heb tot één van de platformen (zit nog te wachten op wachtwoord voor de starterscommunity in Utrecht), zal ik zeker nog eens wat dieper duiken in het gebruik van het platform!
Vooralsnog complimenten aan het projectteam, ziet er allemaal keurig uit. Ben uiteraard benieuwd wat de lezers van Marketingfacts vinden van het platform en de aanpak. Ik heb het projectteam van de Rabobank gevraagd of ze ons tzt op de hoogte willen houden van de tussentijdse resultaten. Waar ik met name benieuwd naar ben is hoe de conversie verloopt van lokale marketing naar online registratie en hoe de branded en non-branded het ten opzichte van elkaar gaan doen.
Wat dacht je van de openingstijden aanpassen voor zakelijke klanten. Zoals bijvoorbeeld Zaterdag en avonden. Oftewel meer in de “vrije tijd” van de ondernemer. Verder zo’n site prima initiatief.
Heb sinds een aantal maanden de website Flametree.nl weer eens bezocht en het steunt nog steeds zwaar op AJAX (de techniek, niet de club). Daardoor is een link niet in een nieuwe tab of venster te openen en de “Go back” knop werkt ook niet, hoewel vaak geen “vorige pagina” mogelijkheid beschikbaar is. Jammer.
De stockfoto’s op de genoemde Rabo site vind ik bedroevend. Waarom geen echte foto’s, die zijn immers veel geloofwaardiger? Nu ziet het er een beetje plastic uit…
@Gosse: eens met de fotografie, valt wat mij betreft ook een beetje onder kopje: laat meer de dynamiek binnen de community zien (laatste berichten, laatste reacties, discussies, echte foto’s uit de regio van deelnemers, etc).
Zoals ik al aangaf, ik heb nog niet echt kunnen spelen met de communities, maar ben ook wel benieuwd hoe community server werkt. Iemand daar al ervaring mee?
Het lijkt dan ook geen slecht idee om op een andere manier naar hypotheekverstrekking te kijken. ZZP-ers die jarenlang in loondienst een goed inkomen en een stabiel financieelhuishouden hebben opgebouwd, hebben behoefte aan verdiend vertrouwen en een hypothecaire lening. Zij hebben niet de tijd om drie jaar cijfers op te bouwen. Daarnaast draaien deze ondernemers meestal geen winst aangezien zij liever het eigen loon verhogen dan winstbelasting betalen.
Verzin een list in de beoordeling en ontzorg deze categorie zelfstandigen met vaak interessante hypothecaire hoofdsommen…
Ik denk dat communities gestart door bedrijven best een kans van slagen hebben, mids ze bereid zijn een groot gedeelte van de controle uit handen te geven en inspelen op de behoefte van de community en niet het bedrijf zelf.
Kan inhoudelijk over dit initiatief weinig zeggen, maar de site ziet er wel erg ‘corporate’ uit. Het wekt bij mij niet de indruk dat dit een community is, lijkt meer op een zoekpagina van de corporate pagina.
Uit eigen ervaring met de Rabobank en communitysites denk ik dat het een hele moeilijke task is om dit van topdown te laten slagen.
Een groot concern als de Rabobank geeft liever niet de controle uit handen en wilt alles blijven beslissen. Hierbij is het belangrijk dat zij verder kijken dan korte termijn resultaten en een goede adviesgroep hebben, anders is het bij voorbaat een flop.
Desondanks is het initiatief goed, maar ik zie de kans van slagen gering in. Overigens ben ik wel benieuwd, heb me niet verdiept in de samenwerking met higherlevel, hoe dat samengaat met een gesponsord partnership?
Zeer dank voor de eerste prima suggesties; we gaan er gelijk mee aan de slag. Alle constructieve ideeën zijn van harte welkom bij de verdere ontwikkeling van onze lokale communities!
Zat me vanmiddag nog af te vragen waar Postbank/ING eigenlijk blijft? Kan me de eerste strategiesessies nog herinneren die we destijds in 2004 deden bij ING (toen nog met innovatieteam; bestaat niet meer voor zover ik weet). Samen met bloggers als Eduard de Wilde en Frank Janssen. Voor niks natuurlijk, wisten wij veel dat je daar ook geld voor kon vragen 😉
Maar even zonder gekheid, Postbank/ING was één van de eerste banken die hierover nadacht maar neemt nu 4 jaar later, vooral een afwachtende houding aan. Erik of andere Postbankers, kunnen jullie daar wellicht iets over zeggen? Bewuste keuze?
’t zat er natuurlijk al enige tijd dik in dat dit binnen Rabobank breder zou worden opgepakt na succes van enkele lokale initiatieven. Mooi initiatief en ook slim om te starten met pilot deels non-branded. Hoop alleen dat straks de conclusies zuiver kunnen worden gemaakt aangezien de doelgroep per community ook regionaal verschilt.
Kan mij wel voorstellen dat het nog een beetje corporate overkomt. ’t is een community in aanbouw dus zo veel gebeurd er (denk ik) ook nog niet. En zolang er maar naar dit soort signalen van de community wordt geluisterd moet het wel goed gaan komen op dat vlak.
Wel benieuwd hoe er geld gaat worden verdiend voor Rabo. Directe communicatie op dat vlak is lastig in een community.
@Marco: zoals je weet reageer ik online niet op ING of Postbankzaken en telefoonnummer van persvoorlichting heb je 😉
@Hans Schepers: veel succes. Wie vervult nu binnen de Rabobank de rol van communitymanager bij elk van deze initiatieven?
Zo en nu eens kijken welk bedrijf in één van de vier regio’s ik kan gebruiken om een account te verkrijgen. Wil toch eens kennismaken met die communities …;-)
Heel mooi om de reacties van de deskundigen te lezen. Zullen we zeker iets mee doen
Ik ben zelf betrokken bij het project als marketeer van Rabobank Weerterland en Cranendonck.
Ik kan nu al stellen dat deze pilot voor ons ontzettend waardevolle is; Wij hebben in een korte tijd al enorm veel geleerd over het implementeren van dit concept in de markt oftewel de virtuele kroeg zoals Marco Derksen dat zo treffend kan doceren.
Heb inmiddels mijn wachtwoord en ben er mee aan het spelen. Eerste indruk: ziet er verzorgd uit (misschien wel iets te verzorgd; Erik noemt het hierboven corporate), denk dat er nu net iets teveel focus ligt op zakelijke functionaliteiten en content en minder op het fun-aspect, de interactie met andere leden.
Ene ding waar ik me aan stoorde. Bij een kennisartikel wilde ik reageren maar kreeg daarbij de volgende opmerking:
“Wilt u reageren op dit artikel? Ga dan naar de profielpagina van administrator om contact op te nemen.”
Waarom contact opnemen? Waarom kan ik niet gewoon mijn reactie achterlaten als geregistreerd lid? Zeker in beginfase zou ik geen drempels opwerpen om dialoog tot stand te brengen. Straks, als het eenmaal druk is en er mensen tussen zitten die met minder goede bedoelingen, dan kan ik me daar iets bij voorstellen.
To be continued…
@ Erik van Roekel: onze lokale banken zijn in de lead.
Ik feliciteer de Rabobank met hun initiatief voor lokale online starterscommunities. Het bewijst dat het belang van (niche) social networks door de markt wordt herkend. Daar waar de Rabobank zich vooralsnog richt op regio’s, is Flametree een landelijk netwerk. Regionale netwerken zijn en blijven belangrijk, maar ik ben van mening dat ondernemers ook over hun eigen regionale grenzen heen willen kijken. Uiteraard zal ik de ontwikkelingen met aandacht blijven volgen. Het wordt spannend of we allen last gaan krijgen van het ‘Multiple Social Network Syndrome’, m.a.w. of er niet teveel online zakelijke netwerken komen.
Met vriendelijke groet,
Pascal Spelier
Directeur Flametree
Misschien leuk om te vermelden is dat op lokaal niveau ook al initiatieven lopen voor online startercommunities.
Zo bijvoorbeeld http://www.startersontbijt.nl – een online netwerk opgezet in Ning ter ondersteuning van de offline bijeenkomsten.
Dit is een initiatief van Rabobank Graafschap-Zuid (‘s-Heerenberg)
Op 7 oktober a.s. vindt het eerste starterscafe van de starterscommunity weerterland en cranendonck plaats. Zo proberen we de fysieke omgeving te verbinden met de virtuele omgeving.
Verder wil ik jullie uitnodigen te reageren op onze blog’s; inmiddels al drie bloggers actief op onze starterscommunity weerterland en cranendonck.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!