Interview Younghee Jung (Nokia)

8 september 2008, 04:59

‘I have been studying on mobile technology as facilitator of interaction and catalyst of social changes since 2000. I am a global nomad trying to find the meaning of true home’. Dat schrijft Younghee Jung van Nokia op haar website. Ze is een reiziger, een antropoloog. Altijd op zoek naar inspiratie vanuit ‘vergeten’, onontgonnen doelgroepen. Ze reisde naar de sloppenwijken van Rio, Mumbai en Accra voor Nokia’s project Open Studio.

In bovenstaande video, opgenomen tijdens de SocialStrategyTalk van vorige week donderdag (zie ook: ‘Pim Betist: Waar moet het heen met SellaBand?’), praat Jung over innovatie in mobiele technologie, over ‘milking the masses’, over het omzetten van ideeën in nieuwe telefoons (doet ze niet) en over haar eigen favoriete telefoon van de toekomst (‘die moet het gewoon dóen’).

Een gedeelte van deze presentatie komt overeen met de presentatie die Jung gaf op de SocialStrategyTalk. Vanaf sheet 21 wordt het Future Urban project uiteengezet. Erg interessante manier van werken om nieuwe ideeën en inspiratie op te doen in ‘emerging markets’, wat mij betreft. Maar: wat doet Nokia eigenlijk terug voor die gemeenschappen? Heel concreet wordt Jung daar niet in, en dat is wel jammer.

Het strakke camera- en regiewerk alsmede het geluid in bovenstaande video is van Erik van Roekel.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Laurens T

    Leuk om nog even interview te zien. Vond de presentatie interessant starten, maar uiteindelijk veel teveel voorbeelden aandragen van die urban communities en te weinig over daadwerkelijke vernieuwingen.


    8 september 2008 om 05:43
    Maarten

    Eens – een charmante presentatie waarbij een goed offline onderzoek uit de doeken werd gedaan – maar ik miste wel de verbinding naar online communities. Juist daar ligt de uitdaging om de wisdom of crowds door te vertalen naar concrete vernieuwing. Offline zijn er genoeg succesvolle voorbeelden te benoemen, maar online zijn deze voorbeelden dunner gezaaid.


    8 september 2008 om 06:23
    mgvandenbroek

    @Laurens T en Maarten: Het gekke was, dat ik haar in het interview een stuk relaxter vond dan tijdens de presentatie. Vond haar eigenlijk geen hele goede spreker. Maar wat ze doet is razend interessant. Vind het alleen gek, dat ze niet het gevoel heeft met innovatie bezig te zijn. En ik vind inderdaad ook, dat er bij Jungs presentatie op de SST wat verbindingen ontbraken. De koppeling met business development ontbrak in zijn geheel. Daar heb ik haar ook naar gevraagd. Maar het blijft een beetje vaag.


    8 september 2008 om 10:02
    jonbolt

    Toch interessant dat er een “antropoloog” op dit niveau haar zegje doet. Zij is geen antropoloog, maar een designer btw! Anyway, cultureel antropologen zijn steeds vaker in deze discipline (marketing) werkzaam. Het geeft vooral aan het gebruik van de producten afhangt van cultuur en identiteit. Opvallend is dat deze Koreaan werkt bij Nokia – en niet bij Samsung of LG!


    15 september 2008 om 06:52
    mgvandenbroek

    @Jonbolt: dank voor je opmerking, heb haar cv niet nagetrokken, dat blijkt. Ze operéért in ieder geval wel als antropoloog, denk ik! Als je gelijk hebt (dat cultureel antropologen steeds vaker in marketingdisciplines werkzaam zijn) dan lijkt me dat een interessante ontwikkeling!


    15 september 2008 om 06:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!