MoMo: Ajit Jaokar, open source believer

9 september 2008, 04:49

Ajit Jaokar (OpenGardens), auteur van het boek Mobile web 2.0 gelooft in open source. Waar hij ook komt, dat geloof vormt de basis van zijn verhaal. Afgelopen MobileMonday mocht Jaokar ook een presentatie geven. De toekomst van mobiel is open source en Android, de vijf grote hardwarespelers op de mobiele markt zullen concurrentie gaan krijgen van 1000 ‘gewone’ producenten; whitelabels worden standaard in de mobiele telefonie.

Jaokar is een evangelist, en dat weet hij zelf ook. Zijn grote vraag: Wat gebeurt er als de mobiele device industrie gaat lijken op de whitelabel pc-industrie zoals we die nu al kennen? Antwoord: Er ontstaat een Long Tail aan devices. En dat zet de markt op zijn kop. Jaokar over Android: ‘Android will be very disruptive, probably more so than the iPhone. Nobody claims mass market for the iPhone, except Steve Jobs.’

Ok, er komen dus heel wat veranderingen aan. Maar of die ook echt zo ‘disruptive’ zijn als Jaokar wil doen geloven, dat is de grote vraag. Worden de Big 5 (Nokia, Samsung, Motorola, Sony, LG) langzaam uit de markt gedrukt? Op MoMo kwam in deze context de vraag, of Jaokar denkt dat mensen het gaaf vinden om met een merkloze telefoon door het leven te gaan. In bovenstaand interview komt hij met de stelling, dat de ‘Thick Tail’ tegelijkertijd met de Long Tail blijft bestaan. Dat is niet erg ‘disruptive’. Believers spreken zichzelf nog wel eens tegen, maar wat geeft dat?

Zie hieronder in de video de presentatie van Jaokar tijdens MoMo van vorige week maandag 01 september.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!