De Best Global Brands 2008 van Interbrand
Google, Apple, Amazon.com, Zara en Nintendo zijn de grote winnaars in de jaarlijkse Best Global Brands-ranglijst van Interbrand. Door de kredietcrisis in Amerika gaan financiële instellingen als Merrill Lynch, Citi en Morgan Stanley hard onderuit. Dat meldt Interbrand vanmorgen in een persbericht. Coca-Cola is voor het achtste opeenvolgende jaar uitgeroepen tot beste wereldmerk. ‘Een opvallende verschuiving op de ranglijst deed zich voor bij IBM, dat de tweede plaats overnam van Microsoft (nr. 3). Google kwam met stip de top 10 binnen (op de tiende plaats), komend van de twintigste positie in 2007.’
Jez Frampton, Global CEO van Interbrand: ‘De ranglijst van de Best Global Brands 2008 vormt een afspiegeling van de wereldeconomie. De Amerikaanse kredietcrisis, de groei van opkomende markten en het toenemende belang van duurzaamheid zijn stuk voor stuk ontwikkelingen die zich vertalen in het stijgen dan wel dalen van merken op de lijst.’
Frampton zegt verder: ‘De toenemende complexiteit van de wereldeconomie versterkt het belang van merkbescherming en merkontwikkeling. Het merk is het belangrijkste kapitaal van een bedrijf, en is in tijden van economische onzekerheid een veel stabielere factor dan veel andere assets.’
NL merken
Dit jaar zijn weer drie Nederlandse merken terug te vinden op de lijst: Philips en Shell stijgen in merkwaarde met 8 procent en 4 procent. In de ranglijst verschuiven ze naar beneden: Philips daalt met één plaats naar positie 43 en Shell verschuift vier plaatsen naar positie 97. ING levert 3 procent aan merkwaarde in en daalt vijf plaatsen in de lijst naar positie 86.
Sabine Müller, Managing Director van Interbrand Amsterdam zegt in het persbericht: ‘Nederlandse merken behouden een positie op de wereldranglijst en spelen goed in op de marktrends. Philips heeft in zijn strategie de ontwikkeling van duurzame producten verankerd en Shell investeert intensief in alternatieve energiebronnen en technieken. De positie van ING in de ranglijst is – gezien de situatie op de financiële markten – als stabiel te duiden. Het merk volgt een constante weg door advertising en sponsoring op te blijven bouwen en versterkt aanzienlijk zijn positie in opkomende markten.’
Kredietcrisis
De verschuivingen op de Best Global Brands 2008 laten zien dat de turbulentie op de kredietmarkten van invloed is op de merkwaarde van financiële dienstverleners, zoals Merrill Lynch (34) en Citi (19). Andere financiële partijen hebben hun positie weten te behouden, zoals HSBC (27) en creditcardmaatschappijen Visa (nieuwkomer op nr. 100) en American Express (15).
Uit het persbericht: ‘Andere grote namen zakten fors dit jaar, waaronder Ford (49) en Gap (77). Opvallende nieuwkomers zijn H&M (22), Thomson Reuters (44), BlackBerry (77), Giorgio Armani (94), Marriott (96), FedEx (99) en het eerder genoemde Visa (100).’
Zie hier de complete lijst (pdf).