Interview Antal de Waij, manager digitaal Buma/Stema over betalen voor online muziek
Vorige week was er het bericht dat Buma/Stemra de eerste 500 batch invoices uitstuurde naar websites voor het gebruik van muziek. Dat artikel veroorzaakte nogal wat discussie.
Antal de Waij, de persoon bij BumaStemra die verantwoordelijk is voor digitale media mengde zich in de discussie en gaf zoveel antwoorden dat ik hem diepgaand wilde interviewen hetgeen ik deed na een item bij Radio1 online.
Hier geeft hij een duidelijk verhaal over wat achtergrondmuziek kost, internet radio, muziek on demand en het verschil tussen bedrijfsmatige kosten en kosten voor de consument. Het interview geeft ook inzicht in het denken bij Buma/Stemra, deinkomstenverdeling en het gaat ook over Antal de Waij zelf (voormalig marketing manager bij UPC). Kortom: alles wat je ooit over digitale muziekrechten wilde weten. Bekijk hier het persoonlijke blog van Antal de Waij.
Hmm betalen voor muziek….doe ik – echt. Ik ga maar eens kijken en lezen…misschien raak ik dan mijn evil ways wel kwijt.
Ik vind dat ze 1 / 2 abonnementen moeten introduceren. 1 particulier á 25 euro per maand en 1 bedrijfs abonnement á 75 euro. Het pakket moet je dan verkopen als een all inclusieve pakket.
Wat heb je nodig?
– een pakkende naam
– duidelijke regels
Wat bereik je er mee?
waarschijnlijk een 100 voudige aanmelding van mensen. Het abonnement is goed en je kunt voor 1 prijs per maand alles realiseren en burma/stirma krijgt er een betere naam door.
enne vincent, wanneer ga jij eens naar sbs of rtl ? Je hebt een geweldig hoofd + stem voor de televisie 😉
groet
mike
Eindelijk eens de tijd genomen het filmpje te kijken. Mooi werk, Vincent!
Ik heb een website waar gebruikers zelf filmpjes kunnen plaatsen bij hun verhalen. Ik denk dat ik dat maar ga aanpassen naar een link naar dat filmpje, dat scheelt me een boel geld per maand (want de site is een hobby als prive-persoon, maar er staan wel Google Ads op, dus ik zal wel voor een bedrijf worden gehouden).
Waar ik verder heel benieuwd naar ben; ik doe momenteel mijn best om bij zelf gemaakte filmpjes (andere site als in de vorige alinea) te zoeken naar muziek waarvan de auteur heeft aangegeven dat deze vrij gebruikt mag worden in zo’n filmpje. Gaat BumaStemra dat ‘zien’ en me dus geen rekening sturen voor het gebruik van deze muziek?
Daarbij; ik plaats soms echter ook filmpjes van anderen waarbij ik niet weet of zij de muziek netjes regelen. Groot kans dat er hier straks dus ook een factuur van deze jongens op de deurmat ligt. Als ik dan toch moet gaan betalen, betekend dat dan dus ook dat ik feitelijk gewoon alle muziek die ik wil (lekker niet rechtenvrij) mag gebruiken? Ik betaal daar toch voor, dus kan er verder niet over gezeurd worden?
Of is het nu straks zo dat ik wel 35 euro / maand moet betalen, maar ook nog een afzondelijke claim op mijn dak krijg van een of andere artiest omdat ik zijn/haar muziek gebruik? Dan is het toch vreemd dat ik uberhaubt iets moet betalen aan die jongens van BumaStemra.
In dezelfde redenatie mag ik namelijk elke muziek cd branden die ik wil, want ik betaal toch al een bedrag per gekochte (blanco) cd?
Als iemand het antwoord weet, ik hoor het graag..
UPC is ook zo’n geweldig doorzichtige onderneming met louter tevreden klanten (staan ze niet gedeeld eerste plaats in de ergernis top 10?). Prima jobhop!
Recht praten wat krom is, dat leer je bij UPC uitstekend natuurlijk. Probeer je centen maar eens te krijgen als componist zonder wereldwijde bekendheid. Klinkt heel stoer, ondernemertje pesten. Daar zitten we als componisten (ook ondernemers) echt op te wachten. Zet je eigen compositie op je website, en huppekee, de facturen vallen vanzelf op de mat!
Heb een hobby site over katten en daar zitten heel veel pop ups achter
Moet ik daarvoor van jullie een factuur van bijna duizend euro betalen
Nou ik dacht het niet.
Ga lekker verder met burgertje pesten en verziek de hobby van een ander maar
Ron
http://www.maincoon.nl
Alstublieft, excuseer mijn taalgebruik, maar het zijn vuile chanterende HUFTERS!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!